محمودآباد کجاست؟ آشنایی با شهر ساحلی مازندران

5/5 - (1 امتیاز)

ایران یکی از زیباترین و توریست‌پذیرترین کشورهای دنیا است و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. در این میان، شمال کشور شهرهای زیبای بسیاری دارد که هر کدام پتانسیل این را دارند تا به قطب گردشگری ایران تبدیل شوند.

محمود آباد یکی از این شهرها است که طبیعتی بکر دارد و مردم این شهر معمولا به‌واسطه توریست و صنعت گردشگری، ماهی‌گیری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری شهر محمودآباد بسیار زیاد است و همچنین، می‌توانید پارک‌های ساحلی بسیار زیبایی را در این شهر پیدا کنید.

موقعیت جغرافیایی، آب‌‌و‌هوای مطبوع، نزدیکی به دریا، طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری فراوان، همگی باعث شدند که سالانه افراد بسیاری محمودآباد را برای سفر انتخاب و همچنین بسیاری برای زندگی، به این شهر نقل مکان کنند. به همین خاطر است که جمعیت محمودآباد سال به سال بیشتر می‌شود و همین موضوع، میزان سرمایه‌گذاری و تقاضا برای خرید ویلا در محمودآباد را نیز بیشتر کرده است.

محمودآباد شمال کجاست؟

محمودآباد یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش مرکزی این استان قرار گرفته است. محمودآباد بین شهرهای بابلسر، آمل و نور قرار گرفته است و رفتن به شهرهای غربی استان مازندران، از این شهر صورت می‌پذیرد.

از نظر اقلیمی، می‌توان محمودآباد را یک شهر جلگه‌ای و ساحلی در نظر گرفت که در خط ساحلی دریای خزر قرار گرفته و ۲۲ متر پایین‌تر از سطح دریا واقع شده است. یکی از مزایای محمودآباد برای گردشگران و خریداران ویلا و زمین، این است که این شهر در نزدیکی آمل است و دسترسی به این شهر از تهران بسیار آسان است. فاصله این شهر تا آمل ۲۳ کیلومتر است.

معرفی شهرستان محمودآباد

محمودآباد کجاست

محمودآباد از جمله شهرهای ساحلی استان مازندران است که همه آن را به‌واسطه مجتمع‌های رفاهی و تفریحی برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌شناسند. توریستی بودن این شهر باعث شده که این روزها شاهد ساخت‌وساز ویلا در این شهر باشیم و همچنین میزان ورود توریست به این شهر افزایش پیدا کند. نکته جالب در مورد محمودآباد، ساحلی و جنگلی بودن این شهر است و اگر به این شهر سفر کنید، در شمال محمودآباد می‌توانید در کنار دریا بنشینید و در جنوب محمودآباد، از بودن در جنگل‌های سرسبز لذت ببرید. محمودآباد، همچنین به برخی از توریستی‌ترین شهرهای شمال کشور نیز نزدیک است که از جمله آنها می‌توان به دریاسر، سرخرود، ایزدشهر، رستم‌رود و در نهایت نور اشاره کرد.

جاذبه‌ها و تفریحات محمودآباد

مطمئنا نمی‌توان تمام جاهای دیدنی محمودآباد را در قالب یک مقاله نام برد، اما می‌توان به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کرد. برخی از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تفریحی محمودآباد عبارت‌اند از:

  • پارک ساحلی ملت: برای معرفی مکان‌های تفریحی محمودآباد، سراغ مشهورترین و محبوب‌ترین آن می‌رویم که مکانی عالی برای دورهمی‌های خانوادگی و سرگرم کردن بچه‌ها است. در این پارک ساحلی، تفریحاتی مانند قایق سواری، جت‌اسکی و ماهیگیری وجود دارد و در کنار این مواد، وسایل بازی کودکان، آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی نیز از جمله امکانات پارک ساحلی ملت به‌شمار می‌آیند.
  • پارک جنگلی طاهباز: دیگر پارک معروف شهر محمودآباد، پارک جنگلی طاهباز است. این پارک به محلی برای تفریح گردشگران تبدیل شده است و امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، محل برپایی چادر، نمازخانه، غذاخوری و امکانات ورزشی دارد.
  • پارک شهرداری: دیگر پارک ساحلی محمودآباد، پارک شهرداری است. در این پارک ساحلی نیز برخی از امکانات تفریحی مانند شهربازی، کافی‌شاپ، فضای ایمن برای شنا و انواع تفریحات آبی وجود دارد.
  • پارک جنگلی تشبندان: این پارک جنگلی در مسیر جاده آمل به محمودآباد قرار دارد و با پوشش گیاهی متنوع خود، گزینه‌ای جذاب برای سپری کردن یک روز در طبیعت در اطراف محمودآباد محسوب می‌شود.
  • روستا و جنگل اهلم: نامِ معروف‌ترین روستای محمودآباد، اهلم است که یک روستای بسیار زیبا با جنگلی سرسبز است. این روستا و جنگل‌های اطراف آن، محلی مناسب برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستند.
  • روستا و جنگل بونده: دیگر روستای محمودآباد، روستای بونده است که این روستا نیز، توسط جنگل‌های سرسبز احاطه شده و فضایی عالی برای لذت بردن از طبیعت دارد.
  • روستای کلوده: دیگر روستای دیدنی محمودآباد، روستای کلوده است که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، برگزاری آیین معروف پیر علم کلوده است.
  • بازارهای محمودآباد: یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی شهرهای شمالی کشور، بازارهای آنها هستند که در محمودآباد نیز بازارهای متعددی مانند بازار بزرگ الغدیر، بازار ساحلی قائم، بازار ماهی فروشان و پارک گل، از مکان‌های دیدنی این شهر به‌شمار می‌آیند.

آب‌و‌هوای شهر محمودآباد

محمودآباد کجاست

همان‌طور که در بخش معرفی محمودآباد اعلام کردیم، محمودآباد شهری ساحلی است و از طرفی نیز دارای جنگل‌های متعددی نیز است. همین موضوع باعث شده که آب‌وهوای این شهر، معتدل باشد. به همین خاطر، بهترین فصول این شهر برای گردش، بهار و پاییز هستند و در تابستان با گرما، رطوبت و شرجی بودن بسیار و در زمستان با سرمای زیاد مواجه خواهید شد.

جمعیت و گویش

طبق آمار به‌دست آمده از آخرین سرشماری سراسری در ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، جمعیت محمودآباد ۹۹۳۶۹ نفر برآورد شده است. معمولا وقتی جمعیت شهری به این میزان پایین است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهر، طبیعت دست نخورده‌ای داشته باشد و این می‌تواند یک مزیت در زمان خرید ویلا به شمار آید.

گویش محمودآبادی‌ها نیز مانند بسیاری از شهرهای استان مازندران، مازندرانی است. بیشتر شهروندان محمودآباد دارای گویش مازندرانی هستند و کمی لهجه‌شان متمایل به گویش آملی است.

مسیرهای دسترسی به محمودآباد

محمودآباد در استان مازندران، از سمت غرب به نور، شرق به بابلسر و از سمت جنوب به فریدون کنار متصل می‌شود. بنابراین برای رسیدن و دسترسی به این شهر، می‌توانید از جاده‌های چالوس، هراز و آبعلی و جاده فیروزکوه گذر کنید. فاصله تهران تا محمودآباد، چیزی حدود ۲۰۹ کیلومتر است که از طریق جاده‌های زیر کمی کمتر و بیشتر می‌شود.

مسیر جاده هراز به محمودآباد

اگر انتخاب شما برای سفر به محمودآباد جاده هراز است، باید از اتوبان بسیج مسیر را آغاز کنید و بعد به طرف آبعلی و بومهن حرکت کنید. بعد از رسیدن به بومهن، باید به سمت امام زاده هاشم حرکت کنید و بعد در جاده هراز به سمت محمودآباد بروید. انتهای جاده هراز به آمل می‌رسد که فاصله آن از تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است که با سه ساعت و نیم رانندگی، می‌توانید به آمل برسید. مسیر آمل تا محمودآباد نیز بسیار کوتاه است و خیلی سریع می‌توانید به این شهر برسید.

مسیر جاده چالوس به محمودآباد

دیگر مسیر موجود برای حرکت از سمت تهران به محمودآباد، جاده چالوس است. برای حرکت از سمت جاده چالوس، ابتدا باید از اتوبان همت و یا از کرج وارد جاده چالوس شوید و پس از گذر از شهرهای رویان و نور به محمودآباد خواهید رسید. با انتخاب جاده چالوس برای رفتن به محمودآباد، مسیر شما کوتاه‌تر از جاده هراز خواهد شد و معمولا بدون در نظر گرفتن ترافیک، حدود ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد که به این شهر برسید.

مسیر جاده فیروزکوه به محمودآباد

دیگر مسیر پیش روی شما برای حرکت از تهران به سمت محمودآباد، جاده دماوند و آبعلی یا همان جاده فیروزکوه است. بعد از افتادن در اتوبان بسیج و حرکت به سمت آبعلی، باید به سمت جاده دماوند بروید و پس از گذر از شهرهای پردیس، رودهن و بومهن باید وارد جاده فیروزکوه شوید. سپس از جاده فیروزکوه به سمت قائم‌شهر رفته و بعد به ساری یا بابل بروید. پس از گذر از بابل به بابلسر می‌رسید که از این شهر، می‌توانید به سمت محمودآباد حرکت کنید. جاده فیروزکوه از جمله جاده‌های زیبا و سرسبز شمال کشور است که می‌توانید در طول مسیر از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

محله‌های محمودآباد

محمودآباد کجاست

محمودآباد دارای محله‌های بسیاری است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند و می‌توانند به عنوان محله محبوب افراد مختلف، برای زندگی به‌شمار آیند. بسیاری از محله‌های محمودآباد در زمان قدیم، بافت روستایی داشتند و به مرور زمان و تغییراتی که در این منطقه از مازندران رخ داده، باعث شده که در حال حاضر بخشی از شهر محمودآباد باشند.

برخی از بهترین محله‌های محمودآباد عبارت‌اند از:

  • توسکا محله: توسکا محله از جمله محله‌های زیبای محمودآباد است که در امتداد خط ساحلی است و در هر نقطه از آن، می‌توان به ساحل دید داشت. همین موضوع باعث شده که افراد بسیاری این محله را برای زندگی انتخاب کنند.
  • سوراخ مازو (علیا، سفلی و مرکزی): سوراخ مازو یکی از محله‌های محمودآباد است که در زمان قدیم بافت روستایی داشته و در حال حاضر به عنوان بخشی از شهر محمودآباد شده است. نام‌گذاری این محله به سه قسمت علیا، سفلی و مرکزی نیز پیشینه روستایی این محله را نشان می‌دهد.
  • آهومحله: آهو محله یکی از بهترین محله‌های شهر محمودآباد است. این محله در غرب محمودآباد است و از شمال به دریای خزر و از جنوب به سوراخ مازو متصل می‌شود.

قیمت خانه در محمودآباد

محمودآباد یک شهر توریستی است و سالانه تعداد زیادی گردشگر به این شهر سفر می‌کنند تا از ساحل و جنگل‌های آن دیدن کنند. همین موضوع باعث شده که ساخت‌وساز ویلا در این شهر رونق بگیرد و در این سال‌ها، شاهد هستیم که تعداد زیادی ویلای مدرن و شیک در این منطقه ساخته شده است.

قیمت خانه در محمودآباد بر اساس عوامل مختلفی می‌تواند کم یا زیاد شود. به عنوان مثال، هر چه به مناطق ساحلی در محمودآباد نزدیک‌تر شویم، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه، برخی مناطق به دلیل وجود امکانات رفاهی و تفریحی، نرخ بالاتری نسبت به دیگر مناطق دارند. برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند؛ یعنی خرید زمین و ویلا در اطراف محمودآباد بسیار ارزان‌تر خواهد شد و این می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار آید.

میانگین قیمت خانه در محمودآباد متری ۳۵ میلیون در نظر گرفته می‌شود که در برخی مناطق این رقم به متری ۵۰ میلیون نیز می‌رسد و در کمترین حالت نیز، به متری ۱۵ میلیون می‌رسد. این در حالی است که، می‌توان در اطراف محمودآباد زمین‌هایی با قیمت متری ۵ میلیون تومان هم پیدا کرد.

محمودآباد کجاست

کلام آخر

در این مقاله سیاحتی داشتیم در شهر زیبای محمودآباد و با این شهر، جاذبه‌های آن، محله‌های آن و همچنین مسیرهای رسیدن به آن آشنا شدیم. با توجه به بکر بودن طبیعت محمودآباد و همچنین وجود امکانات رفاهی و تفریحی بسیار، علاقه به خرید ویلا در این شهر بسیار زیاد شده است. افرادی که برای خرید ویلا به این شهر می‌آیند، می‌دانند که این شهر جای پیشرفت دارد و این را می‌توان از جمعیت روبه‌رشد آن فهمید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.