قیمت زمین در شمال به چه عواملی بستگی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

وقتی صحبت از روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود، بدون شک یکی از اولین گزینه‌ها برای افراد بسیاری، خرید زمین در شمال است. خرید زمین در شهرهای شمالی کشور، یکی از سودآورترین روش‌های سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید و می‌تواند به حفظ ارزش پول شما کمک کند. البته این روش سرمایه‌گذاری و سودده بودن آن، به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین این عوامل، موقعیت جغرافیایی زمین است. عوامل دیگری نیز مانند آب‌وهوا و کاربری زمین از جمله عوامل مهم در سودده بودن زمین هستند، که طبیعتا روی قیمت زمین نیز تاثیر می‌گذارند.

اگر شما نیز قصد خرید زمین دارید و دوست دارید پول خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا باید در مورد قیمت زمین در شهرهای مختلف تحقیق کنید و آن را با بودجه خود مقایسه کنید. در این مقاله درباره عواملی صحبت خواهیم کرد که به‌طور مستقیم روی قیمت زمین تاثیر دارند و آگاهی از این عوامل، به شما کمک خواهد کرد که بهترین تصمیم را در زمان خرید زمین بگیرید.

مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت زمین در شمال

یکی از مهم‌ترین عوامل که در تمام دنیا به‌عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت زمین و هر کالای دیگری شناخته می‌شود، وضعیت اقتصادی کشورها است. این در مورد قیمت خرید زمین در شمال هم صدق می‌کند و می‌توان این عامل را، قوی‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت زمین دانست. اگر دقت کرده باشید، با هر تحولی که در بازارهای جهانی و داخلی رخ می‌دهد، قیمت زمین و ملک نیز جابجا می‌شود و اصلا هم مهم نیست زمین یا ملک در چه منطقه‌ای قرار گرفته یا چه موقعیتی دارد.

برای ارزیابی دقیق‌تر قیمت زمین در شمال باید علاوه بر شرایط اقتصادی، به عواملی که در ادامه مطرح می‌کنیم نیز توجه کنید.

۱. کاربری فعلی و آتی زمین

مطمئنا، کاربری زمین تاثیر بسیاری روی قیمت آن می‌گذارد و افرادی که برای سرمایه‌گذاری سراغ خرید زمین در شمال می‌آیند، بسیار به این موضوع توجه می‌کنند. میزان اهمیت کاربری زمین را می‌توان با مقایسه دو زمین با متراژ یکسان و در یک منطقه متوجه شد. دو زمین با کاربری تجاری و کشاورزی در یک منطقه را تصور کنید، این دو زمین دارای قیمت مختلفی هستند و البته سود و ارزش این دو نیز با هم فرق می‌کند.

برای تعیین قیمت زمین، معمولا به ارزشی که زمین در آینده خواهد داشت توجه می‌کنند. مسلما کاربری تجاری و مسکونی، بسیار بیشتر از کاربری کشاورزی سود خواهد داشت و بازدهی سرمایه‌گذاری روی این زمین‌ها بیشتر است. از این رو، قیمت زمین‌های تجاری و مسکونی در شمال بسیار بیشتر از زمین‌هایی است که کاربری کشاورزی دارند.

۲. امکانات اطراف زمین

عوامل تاثیرگذار بر قیمت زمین در شمال

مسلما هر چه زمین از امکانات شهری و رفاهی مانند بیمارستان، درمانگاه، مرکز خرید، جنگل، دریا و غیره دورتر باشد، قیمت آن کمتر می‌شود؛ چرا که تقاضا برای خرید این زمین‌ها بسیار کمتر است و نمی‌توان به آنها به چشم قطعاتی ارزشمند نگاه کرد. بنابراین، هرچه یک زمین به امکانات برطرف‌کننده نیاز انسان امروزی نزدیک‌تر باشد، قیمت بیشتری دارد.

۳. ویژگی‌های ظاهری زمین

درست مانند ویلا، عواملی مانند آب‌وهوا، دسترسی راحت‌تر، امکانات حل‌ونقل، وجود منابع آب، گاز و برق و همچنین موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین عواملِ تاثیرگذار روی قیمت زمین در شمال هستند. اگر زمینی تمام این موارد را داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. علاوه بر این ساختار کلی زمین نیز، روی تعیین قیمت آن تاثیر دارد و اگر زمین ناهموار باشد، مطمئنا ساخت‌وساز در آن هزینه‌برتر خواهد شد و این باعث کاهش قیمت آن خواهد شد. اما این پایین بودن قیمت به این معنا نیست که این زمین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری ندارند. اگر افزایش هزینه ساخت‌وساز برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید این زمین‌ها را نیز در میان انتخاب‌های خود برای سرمایه‌گذاری قرار دهید.

۴. امکان انجامِ فعالیت‌های اقتصادی

امروزه، شهرهای شمالی کشور به قطب گردشگری و سرمایه‌گذاری تبدیل شدند و شاهد هستیم که بسیاری از فعالان اقتصادی، این شهرها و زمین‌های اطراف آن را برای فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنند. بنابراین، وجود امکانی مانند بهره‌برداری اقتصادی از زمین، می‌تواند باعث افزایش قیمت قطعه‌های زمین در شمال کشور شود.

به این ترتیب، اگر انتخاب شما خرید زمین ارزان است، باید در شهرهای کوچک‌تر و حاشیه شهرهای بزرگ به دنبال زمین بگردید. چرا که، زمین‌های داخل شهر و موجود در کلان‌شهرها و همچنین زمین‌های نزدیک به منطقه صنعتی و یا اقتصادی، گران‌تر هستند.

۵. موقعیت مکانی زمین

هر چه منطقه قرار گرفتن زمین، خوش‌مسیرتر و دسترسی به آن آسان‌تر باشد، مسلما قیمت آن بالاتر می‌رود. این در مورد ویلا نیز صدق می‌کند و از مهم‌ترین عوامل در افزایش قیمت ویلاها در شمال کشور است. وجود فرودگاه، ایستگاه قطار، پایانه‌های اتوبوس و حتی مسیرهای جاده‌ایِ متعدد برای رفت‌وآمد، همگی می‌توانند روی قیمت زمین تاثیر بگذارند.

از آنجایی که بسیاری از خریداران زمین در شمال، تهرانی‌ها هستند و قصد آنها نیز از خرید زمین ساخت‌وساز ویلا است، بنابراین اگر قرار به ساخت ویلا و یا مجتمع‌های تجاری باشد، باید مسیر برای تردد خودروی شخصی و دیگر خودروهای حمل‌ونقل و حتی خودروهای سنگین برای حمل بار هموار باشد تا قیمت زمین بالا برود.

۶. عرضه و تقاضای بازار

عوامل تاثیرگذار بر قیمت زمین در شمال

همان‌طور که می‌دانید، جمعیت شهرهای شمالی کشور روز‌به‌روز در حال افزایش است و این نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید و فروش ملک و زمین افزایش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده که قیمت زمین در خطه‌ی شمالی کشور، خصوصا شهرهای استان مازندران، بسیار افزایش پیدا کند. این یعنی، این شهرها در مسیر توسعه قرار دارند و بسیاری از پروژه‌های مسکونی و تجاری، باعث افزایش ارزش زمین در این شهرها شده است.

سخن پایانی

اگر شما نیز مانند هزاران و میلیون نفر دیگر در ایران به دنبال خرید زمین در شمال هستید، خوب است بدانید که عوامل مختلفی روی قیمت زمین در این شهرها اثر دارند که به مهم‌ترین آنها در این مقاله اشاره کردیم. مسلما، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در انتخاب زمین برای سرمایه‌گذاری، بودجه افراد است و در واقع، این شما هستید که باید متناسب با بودجه‌ی خود زمینی را برای خرید انتخاب کنید.

آنچه مسلم است این است که، بازار املاک و مستغلات در شمال کشور نشان می‌دهد که این عوامل بیشترین تاثیر را روی تعیین قیمت زمین در این قسمت از ایران تاثیر دارند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.