مد و استایل در دوران تغییرات اقلیمی 2

 بخش دوم

Rate this post

با اینکه صنعت مد و استایل در حال حاضر دومین آلوده‌کننده مطرح کره زمین به حساب می‌آید، اما بد نیست نگاهی به آینده روشن تغییرات مد و استایل با توجه به تغییرات اقلیمی بیندازیم.

 

تولید یک شلوار جین در صنعت مد و استایل معادل تولید دود یک اتومبیل آلودگی دارد

 

در بخش اول این مقاله به بررسی صنعت مد و استایل و لباس به عنوان دومین آلوده کننده محیط زیست پرداختیم. متوجه شدیم که صنعت مد  و استایل چه از نظر منابع انسانی و چه منابع غیرانسانی، تهدید عظیمی برای کره زمین محسوب می‌شود. دیدیم که برخلاف شعارهای محیط زیستی، ظاهرا همه در مورد شدت آلودگی صنعت مد و لباس، سکوت اتخاذ کرده‌اند. اما در این مقاله وارد معقوله جدید آینده دنیای مد و استایل و فشن می‌شویم. می‌خواهیم بدانیم مد و استایل چطور خودش را با تغییرات اقلیمی وفق می‌دهد تا از بین نرود.

 

 صنعت مد و استایل در حال بیدار شدن است

 

مد و استایل گردشی

فشن گردشی به انواع لباس، کفش و اکسسوری اطلاق می‌شود که از نظر طراحی، منابع ، تولید و توزیع با این هدف به بازار بیایند که تا زمانی که ارزش مصرفی دارند در جامعه دست به دست شوند و به آن‌ها به شکل موثری با دید مسئولیت نگاه شود. در آخر نیز به جای دور ریخته شدن، باز به چرخه اولیه طبیعت بازگردند.

تعریف بالا، در بهار سال 2014 میلادی توسط هنرپیشه معروف، آنا بریسمار بیان شد. همزمان و به شکل کاملا مستقل، برند معروف اچ اند ام نیز بیان کرد که به دنبال یک شیوه مد و استایل گردشی برای مقابل با آلودگی‌های دنیای فشن است. اچ اند ام اولین برند به نامی است که برای تولیدات خود، دست به انتخاب پارچه‌های ماندگار زد. پارچه‌هایی که از کیفیت بالا و ویژگی ماندگاری برخوردارند.

 

برندها در صف تغییر برای مد و استایل گردشی

 

مد و استایل گردشی، علیه اقتصاد مریض

از مد و استایل گردشی که سخن به میان می‌آید، باید درباره اقتصاد گردشی نیز حرف بزنیم. اقتصاد گردشی که در چند سال اخیر بر سر زبان قاره‌های اروپا، آسیا و امریکای شمالی افتاده است، کاملا برعکس اقتصاد حال حاضر دنیا عمل می‌کند. در حال حاضر نظام‌های سرمایه‌داری به شدت روی فلسفه مصرف‌گرایی تمرکز کرده‌اند، اما با توجه به میزان آسیب‌ها و خطرات جبران‌ناپذیر این نوع اقتصاد که مد و استایل مصرفی آلوده در آن جا می‌گیرد، نیاز به تغییر است.

 

یک اقتصاد مریض، مد و استایل را دور می‌ریزد

 

در اقتصاد گردشی، هدف یک اقتصاد صنعتی با نیت بازگردانی است. یعنی چی؟ یعنی طراحی و استفاده از منابع و مواد به شکلی باشد که انرژی و مواد قابل بازیافت و بازگردانی باشند و اصولا زباله یا پسماندی تولید نکنند. در واقع درست مثل تعریفی که از مد و استایل ارائه دادیم، همه چیز طوری تولید بشود که در یک چرخه دوباره به طبیعت بازگردد و مورد استفاده قرار بگیرد. اما چه راهکارهایی برای آینده دنیای مد و استایل در این راه پیش بینی می‌شود.

 

دیجیتالی شدن صنعت مد و استایل

در بخش اول این مقاله اشاره کردیم که یکی از آلودگی‌های صنعت مد و استایل بحث به خدمت گرفتن تعداد زیادی انسان برای دوخت و دوز است. این افراد انرژی و منابع مصرف می‌کنند. اما با دیجیتالی شدن روند مد و استایل، پیش‌بینی می‌شود که تمام کارهای دوخت و دوز و تحویل و حتی طراحی، صرفا به ماشین‌آلات غیر صنعتی و صرفا الکترونیکی محدود بشود. این خودش بسیار کمک کننده خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که مشکل بیکار شدن هزاران نفر آدم پیش روی دیجیتالی شدن است.

 

مد و استایل در حالی دیجیتالی شدن است

 

استفاده هوشمند در صنعت مد و استایل

با فرهنگ‌سازی گسترده‌ای که در حال حاضر در مورد مصرف گرایی به راه افتاده است، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور در صنعت مد و استایل به افرادی بها داده شود که فرهنگ استفاده مجدد را جدی بگیرند. احتمالا شاهد شهرت مدل‌هایی خواهیم بود که با پوشیدن مجدد انواع لباس‌ها و اکسسوری‌ها، بیشتر روی گسترش فرهنگ تمرکز می‌کنند. با تغییر فرهنگ استفاده از لباس در دنیا، اهمیت به جای تعدد لباس روی کیفیت لباس‌ها خواهد بود. مثلا، خرید دو دست لباس برای کل سال اما با یک مرغوبیت بالا. احتمالا، دست دوم پوشیدن در صنعت مد و استایل رواج زیادی پیدا خواهد کرد و کسب و کارهایی برای خرید و فروش لباس‌های دست دوم پر رونق خواهند شد.

 

برای مد و استایل بهتر، کمتر بخریم و بیشتر بپوشیم

 

اسباب کشی جغرافیایی در صنعت مد و استایل

چین در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تولیدات پوشاک در صنعت استایل و مد است. با ایکه ظاهر این تولیدات بسیار گول‌زننده است، اما از کیفیت بسیارپایینی رنج می‌برد. پیش‌بینی می‌شود صنعت مد و استایل بار و بندیلش را از چین ببندد و در کشورهایی گسترش پیدا کند که به کیفیت تولید، و البته اصل ماندگاری برای مد و استایل گردشی اهمیت بدهند. یعنی احتمالا ژاپن و امریکا نبض بازار آینده مد و استایل را به دست خواهند گرفت.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.