سیستم گرمایش از کف چیست و چه مزایایی دارد؟

Rate this post

گرمایش از کف نه تنها جزو مدرن‌ترین سیستم‌های گرمایشی ساختمان محسوب می‌شود، بلکه جزو بهینه‌ترین و طبیعی‌ترین روش‌های گرمایشی هم به حساب می‌آید. واقعیت این است که همه سیستم ‌های گرمایشی روی یک خط مشی حرکت می‌کنند؛ یعنی همگی انرژی می‌گیرند و گرما تولید می‌کنند، اما اهمیت این مقوله برای کشوری که 98 درصد انرژی مصرفیش را از صدقه سر نفت و گاز دارد، کمی پیچیده‌تر است.
اگر قرار باشد بین سیستم‌های گرمایشی اعم از بخاری، شومینه، رادیاتور، گرمایش از کف، پمپ‌های حرارتی و غیره یکی را انتخاب کنید، بد نیست نگاهی به لیست باورنکردنی مزایای سیستم گرمایش از کف بیندازید که کارآمدترین و جدیدترین روش‌های گرمایشی ساختمان است و می‌تواند در هزینه‌های جاری شما نقش مهمی ایفا کند؛ در ادامه با تیم تولید محتوای شیپور همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف چیست؟

ساز و کار سیستم گرمایش از کف بر اساس انتقال حرارت به صورت تشعشعی است. این سیستم، هیچ پیچیدگی خاصی ندارد؛ از طریق لوله‌های تعبیه شده در کف ساختمان، گرما به صورت تابشی ساطع می‌شود تا زمستان را گرم‌تر از قبل احساس کنید. برای اجرای این سیستم در خانه خود، توصیه می‌کنیم کار را به کاردان بسپارید تا نتیجه نهایی، نظر مثبت شما را جلب کند. اجرای سیستم گرمایشی از کف زیر و بم خاصی دارد. به عنوان مثال، لوله‌ها باید از فاصله امن و استانداردی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند تا علاوه بر تولید گرمای یکنواخت، افت فشار احتمالی در لوله‌ها نیز تحت کنترل باشد.
انتخاب عایق‌ها نیز جزو انتخاب‌های مهم در این سیستم است چرا که اگر مدلی مرغوب با مقاومت دمایی بالا انتخاب نشود، در کنار اتلاف انرژی، دامنه ریسک‌های احتمالی افزایش پیدا می‌کند که اتفاق خوبی نیست.

انواع سیستم گرمایش از کف

انواع گرمایش کفاین که کدام نوع از سیستم گرمایش از کف را برای ساختمان خود پیاده کنید، به معیارهای مختلفی بستگی دارد؛ انتخاب نوع نامناسب گرمایش از کف، علاوه بر اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های جاری برای شما، ممکن است خطرناک هم باشد. انواع سیستم‌های گرمایش از کف عبارتند از:
1. گرمایش با آب گرم
2. گرمایش با هوای گرم
3. گرمایش با جریان الکتریسته
بین سه روش قید شده، گرمایش با آب گرم از لحاظ محبوبیت پیشتاز است؛ چرا؟
استفاده از روش هوای گرم، تا حدودی مقرون به صرفه است، اما از آنجا که هوا در نگهداشتن گرما چندان قابل اعتماد نیست، استفاده از این روش برای مناطق سردسیر یا ساختمان‌های مسکونی کاندید مناسبی به حساب نمی‌آید. گرمایش با جریان الکتریسته هم با صرفه‌جویی در انرژی منافات دارد. از این گروه سه‌تایی، تنها گرمایش از کف با آب گرم باقی می‌ماند که هم مقرون به صرفه ااست و هم عملکرد آن با قوانین مربوط به صرفه‌جویی در انرژی مطابقت دارد.

گرمایش از کف چه مزایایی دارد؟

مزایای سیستم گرمایش از کفمتاسفانه بازار شایعات در خصوص سیستم‌های گرمایش از کف حسابی داغ است؛ شاید یکی از برجسته‌ترین دلایلی که از فراگیر شدن این سیستم جلوگیری کرده است، همین شایعات است. واقعیت این است که اگر قصد احداث و استفاده از این سیستم را دارید، نباید گوشتان به شایعات بدهکار باشد و همه چیز را به دست متخصص اجرایی بسپارید. این روش چه مزایایی دارد؟

  • گرمای حاصل از سیستم‌های گرمایش از کف، گرمای مطبوعی مشابه گرمای خورشید دارند.
  • سیستم‌های گرمایشی دیگر برای تولید گرما نیاز به دمای 54 تا 71 درجه سانتیگراد دارند در حالی که گرمایش از کف با آب گرم 30 الی 60 درجه شما را به گرمای دلپذیری می‌رساند. (بهینه سازی در مصرف انرژی)
  • نتیجه تحقیقات گویای این حقیقت است که استفاده از این روش گرمایشی به تنهایی سهم 20 الی 40 درصدی در صرفه جویی انرژی را دارد.
  • به خاطر سبک بودن هوای گرم و حرکت همیشگی آن به سمت بالا، استفاده از گرمایش از کف سبب کاهش سطح هدر رفت انرژی می‌شود چرا که منبع گرما زیر کفپوش ساختمان است که قبل از رسیدن به سقف، بدن شما را به صورت تابشی گرم می‌کند.
  • گرمایش از کف روی دکوراسیون منزل هم تاثیر مثبت دارد؛ عدم استفاده از بخاری و شومینه، فضای خالی بیشتری برای چیدمان در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • حرکت هوای گرم با استفاده از این سیستم بسیار آرام است تا جایی که گرد و غبار را در منزل جابجا نمی‌کند (مناسب برای افرادی که آلرژی به محرک‌های محیطی دارند)
  • استفاده از لوازم گرمایشی مثل بخاری، علاوه بر خشک کردن هوای منزل، پخش غیریکنواخت گرما دارند در حالی که گرمایش از کف به صورت یکنواخت فضا را گرم می‌کند و خبری از سرفه‌های خشک، خشکی مخاط بینی، خشکی پوست و…. نخواهد بود.
  • با توجه به این که بیشتر تماس بدن از طریق پا با زمین است، استفاده از روش گرمایش از کف، درست‌ترین روش است.
  • خانه‌ای که با این سیستم گرمایشی گرم می‌شود، رطوبت از کف ندارد و اهالی آن به بیماری‌های رطوبتی از جمله رماتیسم مبتلا نخواهند شد.
  • این سیستم به هیچ عنوان مکان مناسبی برای رشد و لانه‌گزینی حشرات موذی نخواهد بود.
  • گرمای تولید شده از آن حتی حمام و سرویس بهداشتی را هم گرم می‌کند.
  • هزینه سرویس سالانه بسیار پایینی دارد.
  • نصب سیستم گرمایش از کف برای خانه‌های در حال بازسازی، بسیار ساده و بی دردسر است.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.