مزایا و معایب خرید زمین برای سرمایه‌گذاری

3.8/5 - (5 امتیاز)

شهرنشینی روزبه‌روز در حال گسترش است و این یعنی کمبود زمین در شهرها و حاشیه شهر. علاوه بر بحث نیاز، خرید زمین برای سرمایه‌گذاری همیشه یک روش امن و پرسود بوده است؛ چون قیمت زمین و مسکن با تورم افزایش پیدا می‌کند. اگر شما هم به فکر خرید زمین برای سرمایه‌گذاری هستید در این مقاله از شیپور همراه ما باشید تا مزایا و معایب این روش سرمایه‌گذاری را مرور کنیم.

راهنمای خرید زمین و خانه کلنگی

با کاهش ارزش پول، افراد دنبال بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. یکی از قدیمی‌ترین و بهترین روش‌ها خرید زمین یا خانه کلنگی است. ریسک پایین و سود مناسب دو ویژگی مهم این نوع سرمایه‌گذاری هستند. اما هر روش سرمایه‌گذاری مزایا و معایب خودش را دارد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید زمین یا خانه کلنگی موارد زیر را مطالعه کنید.

مزایای خرید زمین

  • ریسک پایین: خرید زمین یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری با امنیت بالا است. در مقایسه با روش‌هایی مانند بورس، زمین روند سودآوری آهسته و پیوسته‌ای دارد. در واقع می‌توانید مطمئن باشید که حتی در بدترین شرایط ضرر زیادی را متحمل نخواهید شد.
  • رفاه و آسایش: با دارایی زمین، می‌توانید رفاه خود و فرزندانتان را در آینده تامین کنید. خرید زمین و خانه کلنگی این امکان را به شما می‌دهد تا در آینده اقدام به ساخت خانه کنید.
  • پایین بودن احتمال کلاهبرداری: اگر فرآیند معامله را طبق قوانین و با مشاور املاک معتبر و مطمئن پیش ببرید، دیگر احتمال کلاهبرداری و مشکلات جانبی وجود ندارد.
  • امکان اجاره دادن زمین: در صورت تمایل می‌توانید زمین‌ را به کشاورزان و باغداران اجاره دهید و از این طریق کسب درآمد کنید.

معایب خرید زمین

  • هزینه‌های جانبی: بعد از اینکه صاحب زمین شدید، لازم است هزینه‌های جانبی مربوط به آن را پرداخت کنید. این هزینه‌ها شامل پرداخت عوارض شهرداری، هزینه آب و برق، مالیات، نگهداری و… هستند.
  • سودآوری بلند مدت: خرید زمین یک روش سرمایه‌گذاری بلند مدت است. به همین دلیل ممکن است سودآوری زمین درون شهری حدود ۲ سال و زمین اطراف شهر حتی تا ۱۰ سال طول بکشد. البته زمان سودآوری یکسان نیست و به عوامل متعددی مثل تورم، موقعیت زمین و… بستگی دارد.
  • مشکلات فروش ملک: چه بخواهید در زمین‌تان ساخت‌وساز انجام دهید، چه بخواهید آن را بفروشید، نیاز به بررسی و صبوری خواهید داشت. پروسه فروش زمین نسبت به طلا یا خودرو طولانی‌تر است.

مزایا و معایب خرید زمین برای سرمایه‌گذاری

نکات مهم برای خرید زمین جهت سرمایه‌گذاری

بعد از بررسی مزایا و معایب، در صورتی که تصمیم‌تان برای خرید زمین قطعی است به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب درست موقعیت زمین: سودآوری زمین تا حدودی به موقعیت آن بستگی دارد. به همین دلیل لازم است استان، شهر و منطقه زمین را به‌خوبی بررسی کنید.
  • توجه به نکات حقوقی: قبل از خرید زمین مواردی مثل محدوده طرح تفصیلی، استعلام دارایی و شهرداری، استعلام جهاد کشاورزی و… را بررسی کنید.
  • انشعاب آب و برق: در مورد انشعاب آب و برق زمین سوال کنید. همچنین از کیفیت و فشار آب و برق مطمئن شوید.
  • مسیر دسترسی: مکان موردنظر را از نظر مسیر دسترسی و گزینه‌های حمل و نقل بررسی کنید.
  • صحت معامله: بهتر است در فرآیند معامله از یک مشاور معتمد کمک بگیرید. توجه کنید که اصالت سند و کارت شناسایی فروشنده زمین ضروری است.

زمین برای سرمایه‌گذاری

زمین مناسب خودتان را پیدا کنید

در نهایت توصیه می‌کنیم برای انتخاب بهترین زمین زمان بگذارید و زمین‌های مختلف را بررسی کنید. برای شروع می‌توانید به بخش باغ و زمین در شیپور سر بزنید. در این بخش هزاران آگهی خرید و فروش در سراسر کشور در دسترس شما هستند. با فیلترهایی مثل متراژ، قیمت، شهر و… می‌توانید به آسانی گزینه‌های موردنظرتان را بررسی کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.