کاخ نشینی و هزار دردسر دکوری!

Rate this post

اگر به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهید، به دکوراسیون داخلی علاقه‌مندید، و صفحه‌های مجازی شما پر است از پست‌های حمایت از محیط زیست، حتی با یک بودجه‌ی باز و فضای بزرگ هم دردسرهای زیادی برای دکوراسیون دارید. در واقع، دردسرهای شما، تازه شروع خواهند شد.

 

فضاهای بزرگ، سنگ‌های آنتیک، نورهای زیبا، و صد البته، دکوراسیون‌های مجلل پول می‌خواهد و منابع و بهره‌برداری. هیچکس مخالف زیبایی نیست. این مقاله نگاهش را از دید معماران و طراحان خلاقی تنظیم می‌کند که به دنبال وسایل حامی منابع محیط زیست برای دکور کردن خانه‌ها و ساختمان‌های کاخ شکل هستند. پول هست، جا هست، و خلاقیت به وفور وجود دارد. تصور اینکه سخت باشد یک کاخ را با وجود این شرایط دکور کرد، تقریبا محال است. شبیه به معضلات مرفهین بی‌درد می‌ماند. اما از نگاه یک معمار یا طراح دکوراسیون خلاق، که تعلقات ذهنی محیط زیستی‌اش می‌تواند کارش را بسیار خاص‌تر هم بکند، او همانقدر مشکل دکوراسیون دارد که یک فرد در خانه‌ی چهل متری چند سال ساختش با یک بودجه‌ی محدود. اما یک طراح دکوراسیون خوش ذوق، که فصد دارد یک کاخ را زیبا و دست‌ دوم پوش کند، با چه دردسرهایی رو به رو است؟

فرش‌ها و تابلوها

کمترین دردسر این دکوراتور خلاق، فرش‌ها و تابلوهای دست دوم خواهد بود. مقالات زیادی در سبک زندگی همین سایت پیرامون ارزش فرش دست دوم نوشته شده است. فرش دست دوم دست بافت گرانبها، حتی تغییر چهره‌ی خاصی هم نمی‌دهد. اصولا دردسر زیادی متوجه این طراح برای فرش کردن فضای بزرگ کاخ نخواهد بود. خانه‌هایی با متراژ بالا که دغدغه‌ی مالی برای دکوراسیون آن‌ها وجود ندارد، می‌توانند بخش امانات درستی برای فرش‌هایی باشند که دست‌ها و چشم‌ها پای تارو پود ابریشمشان رفته و از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر دست به دست شده‌اند.
در مورد تابلو های دست دوم نیز داستانم همینطور است. هیچکس ارزش شام آخر داوینچی را با شام آخر یک نقاش قرن معاصر یکی نمی‌داند. تابلوهای هنری، ارزش اصل بودن دارند. دست دوم بودن در مورد آن‌ها فقط یک لیبل ارزش مضاعف خواهد بود. دیوارهای متراژ بزرگ این دکوراتور می‌توانند میزبان این آثار دست دوم و اصیل باشند.
شاید تنها دردسر طراح دکوراسیون کاخ‌ها در مورد فرش و تابلو، خرید اصل آن‌ها در مقابله با جنس فیک و البته نگهداری از این آثار دست دوم باارزش باشد و نه بیشتر.

 

اهمیت تابلوها و فرش‌های دست دوم در کاخ‌نشینی مدرن

 

مبلمان و آیینه‌ها

اما وقتی حرف مبلمان و آیننه‌ها و کنسول‌ها وسط بیاید، طراح دکوراسیون برای انتخاب انواع دست دوم آن به دردسر خواهد افتاد. ممکن است اگر مقالات پیشین را خوانده باشید، به این فکر بیفتید که مبلمان هم اگر از جنس چوب باشد با گذشت زمان ارزش پیدا می‌کند و تا وقتی دغدغه‌ی مالی وجود نداشته باشد، دردسری نیست. این فکر درست است. اما، یادتان باشد که این کاخ قرار است به شکل خلاقانه‌ای دکوراسیون شود. اگر علی‌الحساب، این خانه یا فضای کاخ طور با فرش و تابلوهای کلاسیک و یا حتی مدرن اما شاخص و دست دوم دکور شده باشد، با اصافه شدن مبلمان کلاسیک و چوبی، اثری از خلاقیت در آن نیست مگر یک موزه از آثار دست دوم فاخر. اینجا اولین دردسر بزرگ طراح دکوراسیون خلاق شروع خواهد شد.

دردسری که به راحتی می‌توان آن را با حذف بخشی از میلمان، درست کرد. چطور؟ از دو راه:

یکی حذف بخش‌هایی از بدنه‌ی تک تک اجرای مبلمان دست دوم که این کار باید توسط نجار، و یا سازنده‌ی مبلمان صورت بگیرد.

و دیگری حذف یک یا دو تکه از کل مبلمان که به راحتی توسط خود طراح نیز قابل اجرا است.

مثلا، اگر نجار، یا تولید کننده، دسته‌های مبلمان چوبی را حذف کند، مبلمان خلاق جدیدی با حال و هوای کلاسیک، و مناسب دکوراسیون کاخ مانند هر فضایی به وجود خواهد آمد. بهتر از آن حذف ست است. یعنی مثلا فقط از یک صندلی در یک فضای نسبتا بزرگ نشیمن برای دکوراسیون دست دوم استفاده کنند.

آیینه‌ها و قاب‌آیینه‌ها نیز، دکوراتور را دقیقا درگیر چنین دردسر هایی در دکوراسیون کاخ می‌کنند. راه حل آن‌ها نیز می‌تواند حذف قاب‌ایینه یا شکستن خود آیینه باشد. ترکیبی که حسابی هر بیننده‌ای را شوکه خواهد کرد.

 

تاثیر گلدان‌ها و لوسترها و دکوراتیوهای دست دوم بر خلاقیت کاخ نشینی

 

شمع و گل و پروانه

اما در مورد نور، و گلدان و وسایل دکوری دیگر، دردسر و راهکارهای دست دومی برای کاخ نشینی دقیقا همینجا شروع می‌شوند. وسایل بزرگ هر فضایی، مانور را از دکوراتور می‌گیرند، برای همین هم بهترین کار این است که زودتر آن‌ها را سر جای خودشان قرار دهند . اما در مورد وسایل دکوراتیو دیگر از جمله لوستر، یا گلدان‌ها و مجسمه‌ها دست دکوراتور بسیار باز است.
مهمترین دردسر کاخ‌نشینی، بزرگ بودن آن و سعی افراد در پر کردن فضاهای خالی است. بهترین راه کار خلاق برای تولیدات دست دوم، همین سه بخش دکوراسیون یعنی لوسترها، گلدان‌ها و مجسمه‌های دکوراتیو هستند که بیشترین امکان بازسازی و خلاقیت را به دکوراتور می‌دهند.

با اینکه ممکن است درسرهای دکوراسیون کاخ‌نشینی کمی اغراق و یا حتی دغدغه‌ی درصد پایینی از مردم به شمار بیاید، خودتان را جای دکوراتور خلاق این فضا بگذارید تا ببینید با چه محدودیت‌هایی رو به رو هستید. یک فضای بزرگ، یعنی مصرف میزان زیادی اجناس و آسیب به کره‌ی زمین. در حالی که در نقش یک طراح خلاق و حامی محیط زیست، نکات ریزی وجود دارند که هم به زیباتر شدن و منحصر به فردتر شدن تک تک فضاهای کاخ نشینی کمک می‌کنند و هم با امکان خلاقیت بازیافت و بازسازی از دردسرهای یکسان شدن دکوراسیون کم می‌کنند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.