بهترین موتورهای طرح کلیک

4.2/5 - (5 امتیاز)

معیارهای مختلفی در تعیین بهترین و بدترین موتورها نقش دارند. البته این معیارها از فرد به فرد هم تغییر می‌کنند و ممکن است فردی به سرعت و شتاب موتور علاقه داشته باشد و فردی دیگر، به دنبال مشخصات فنی مانند موتور و مصرف سوخت موتور باشد. اما در کل، باید عنوان کرد که موتور وسیله‌ی نقلیه‌ای است که طرفداران بسیاری هم در نسل جوان و هم در نسل‌های نوجوان و میانسال دارد. بنابراین، می‌توان گفت که مدل‌های مختلف موتورسیکلت در بازار، خریداران منحصربه‌فرد خاص خود را دارند؛ اما برخی از مدل‌ها و برندها، علاقه‌مندان پروپاقرص و به اصطلاح کشته‌مرده‌ی بسیار دارند. برخی از این برندها عبارت‌اند از یاماها، هوندا، وسپا و کاوازاکی که جزء قدیمی‌ترین برندهای بازار نیز به‌شمار می‌آیند.

اما چیزی که سال‌ها است در بازار مورد توجه علاقه‌مندان به موتورسیکلت قرار گرفته، نمونه‌های مونتاژشده‌ی برخی برندهای بزرگ دنیا مانند هوندا است که قیمت پایین‌تری نسبت به نسخه اصلی دارند و در عین حال، کارایی آنها خوب است و برای استفاده‌ی شهری بسیار گزینه‌ی مناسبی هستند. به این مدل موتورسیکلت‌ها، موتورسیکلت‌های طرح می‌گویند.

موتورسیکلت طرح چیست؟

با توجه به نیاز جوامع و مصرف‌کننده، برخی شرکت‌ها اقدام به تولید موتورسیکلت‌هایی کرده‌اند که در واقع کپی‌های ارزان‌قیمتی از موتورهای تولیدشده در برخی برندهای بزرگ دنیا هستند. این مدل موتورسیکلت‌ها را موتورهای طرح نام‌گذاری کردند و شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید آنها کردند.

موتورسیکلت‌های طرح کلیک، از نظر ظاهری شباهت بسیاری با موتورهای نسخه اصل دارند، به‌طوری که با دیدن آنها اصلا متوجه مونتاژی بودن و تفاوت ظاهری میان آنها نخواهید شد. اما با این حال، موتورهای طرح کیفیت پایین‌تری نسبت به نسخه اصلی دارند و برای کسانی که عاشق موتورهای برخی برندها هستند و بودجه آنها به خرید نسخه اصلی نمی‌رسد، گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌آیند. البته نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد که، این موتورها در دسته بهترین موتورسیکلت‌های شهری قرار می‌گیرند و مزایای بسیاری برای خریداران دارند.

موتورسیکلت‌های طرح در ایران

اولین کشورهایی که اقدام به تولید موتورهای طرح کردند، کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین بودند. اما با توجه به محبوبیت این مدل موتورسیکلت‌ها، شرکت‌های ایرانی نیز از سال ۱۳۹۷ اقدام به تولید آنها کردند. بسیاری از شرکت‌ها، نمونه‌های مونتاژشده از بهترین موتورهای جهان را با قیمتی مناسب‌تر روانه بازار کردند و تا به امروز به محبوب‌ترین مدل‌ها و البته پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های بازار تبدیل شدند.

برخی شرکت‌هایی که در تولید موتورهای طرح شناخته‌شده هستند شامل کویر موتور، کبیر موتور، ایران دوچرخ و دینو موتور می‌شوند که موتورهای معروف جهان را با نام‌های مختلف در ایران تولید می‌کنند. در ادامه این مقاله، بهترین مدل‌های موتور طرح را در ایران معرفی می‌کنیم تا در زمان خرید موتور سیکلت بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

موتور طرح کلیک S2

بهترین موتورهای طرح کلیک

هوندا کلیک یکی از بهترین موتورسیکلت‌های جهان است، که تمام آنچه موتورسواران از یک وسیله نقلیه می‌خواهند را ارائه می‌دهد. موتور طرح کلیک S2 نسخه مونتاژشده این موتورسیکلت محبوب در ایران است که توسط شرکت کویر موتور طراحی و ساخته شده است و تا به امروز، به یکی از اسکوترهای اقتصادی، جوان‌پسند و پرطرفدار در بازار تبدیل شده است. این محصول، از نظر ظاهری کاملا شبیه به نسخه اصل هوندا است و اگر خیلی به آن دقت کنید و سراغ بررسی برچسب‌های روی موتور بروید، می‌توانید تفاوت میان آنها را متوجه شوید.

اما تنها نکته‌ی فاحش در طراحی این اسکوتر، طراحی صفحه کیلومتر است که کیفیت نسخه اصل را ندارد و نورپردازی پشت آمپر آن به‌خوبی و به کیفیتِ نسخه اصلی نیست. از نظر فنی نیز، باید عنوان کنیم که این موتورسیکلت دارای یک موتور تک سیلندر هوا خنک چهارزمانه است که توانایی تولید ۶.۸ کیلو وات (۹.۱۱ اسب بخار) قدرت دارد. موتور طرح کلیک کویر S2،‌ همچنین دارای سیستم انژکتور الکترونیک (EFI) برای سوخت‌رسانی است و توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دریافت کند.

ویژگی و مشخصات موتور طرح کلیک S2

کلاس موتور سیکلت اسکوتر کاب
مدل نمونه آزمایشی ۱۳۹۹ شمسی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق ۱۵۰ سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوخت انژکتوری
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپ تک سیلندر / ۲ سوپاپ
بیشترین قدرت – دور موتور ۹.۱۱ اسب بخار –  ۷۵۰۰ rpm
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع خنک‌کاری پیشرانه هوا خنک
نوع استارت هندل پایی / استارتر الکتریکی
وزن خشک (کیلوگرم) ۱۰۱.۶
گیربکس CVT
نوع کلاچ خشک اتوماتیک گریز از مرکز
سیستم انتقال قدرت تسمه ای
حجم روغن موتور ۰.۸لیتر
حجم باک سوخت ۴ لیتر
ترمز جلو تک دیسک ۲۰۰ میلیمتری
ترمز عقب کاسه ای
عملگر ترمز نیروی هیدرولیک با سیستم CBS
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) ۱۹۴۵ / ۶۸۰ / ۱۰۶۰
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ ۱۲۸۰ میلیمتر
حداقل فاصله کف موتور تا زمین حدود ۱۳۲ میلیمتر
ارتفاع زین تا زمین حدود ۷۶۹ میلیمتر
حداکثر سرعت ۱۰۰ km/h
سیستم تعلیق جلو / عقب دوشاخ تلسکوپی هیدرولیک
سیستم تعلیق عقب تک کمک فنر

طرح یاماها ایروکس

بهترین موتورهای طرح کلیک

یاماها ایروکس، یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت‌ها میان جوانان و علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های ورزشی است که طراحی بسیار جذابی دارد، به‌عنوان موتورسیکلتی قدرتمند شناخته می‌شود و در نهایت، برای استفاده‌ی شهری گزینه‌ای ایده‌آل است.

با توجه به محبوبیت این مدل موتورسیکلت، برخی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در ایران، اقدام به تولید نسخه‌ی مشابه و طرح یاماها ایرومکس کردند که به‌طبع قیمت پایین‌تری نسبت به موتورسیکلت اصل یاماها دارد و می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ی انتخابی بسیاری از علاقه‌مندان در خرید موتور طرح کلیک به‌شمار آید.

موتورسیکلت طرح یاماها ایروکس، توسط شرکت کبیر موتور تولید و روانه بازار شده است. این موتورسیکلت دارای پیشرانه ۱۴۹.۲ سی سی تک سیلندر با حداکثر قدرت ۸.۵ اسب بخار و گشتاور ۹.۴ نیوتن متر است که خنک‌کاری پیشرانه از طریق هوا صورت می‌پذیرد.

ویژگی و مشخصات طرح یاماها ایروکس

نام موتورسیکلت ایروکس ۱۵۵
حجم موتور ۱۵۵ سی سی
حداکثر قدرت ۱۴.۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۳.۷ نیوتن متر
سوخت رسانی انژکتور
جعبه دنده اتوماتیک
کمک فنر جلو تلسکوپی
کمک فنر عقب کمک فنر هیدرولیکی
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
ابعاد طول ۱۱۹ میلی‌متر – عرض ۷۲ میلی‌متر – ارتفاع ۱۱۲ میلی‌متر
وزن ۱۱۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۰ میلی‌متر
ظرفیت باک ۵ لیتر

اسکوتر کویر S5

بهترین موتورهای طرح کلیک

موتور وسپا از جمله موتورهای دوست‌داشتنی در میان نسل‌های مختلف است که هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد و همیشه طرفداران خاص خود را داشته است. اگر به خرید موتور وسپا علاقه دارید، خوب است بدانید که اسکوتر کویر S5 یکی از نمونه‌های طرح موتورسیکلت‌های وسپا در ایران است که توسط کویر موتور عرضه شده و قیمت تقریبا اقتصادی دارد.

طراحی این مدل اسکوتر، درست مانند نمونه‌های تولیدشده در وسپا خصوصا وسپا VXL و یا موتور وسپا V است. اما نکته‌ای که درباره این موتورسیکلت به‌عنوان نسخه طرح خودنمایی می‌کند، کیفیت پایین مواد استفاده شده در ساخت موتور است که با کیفیت نسخه اصلی بسیار فاصله دارد. اسکوتر کویر S5 دارای یک پیشرانه ۱۵۰ سی سی است و یک گیربکس سی وی تی نیروی تولیدی را به چرخ عقب منتقل می‌کند.

ویژگی و مشخصات اسکوتر کویر S5

نام موتورسیکلت اسکوتر کویر S5
نوع موتور تک سیلندر – چهار زمانه
حداکثر توان ۶.۳۶ کیلووات در ۷۴۷۸ دور بر دقیقه
سیستم استارت راه انداز هندلی – استارت الکتریکی
سیستم خنک‌کننده هوا
سیستم سوخت‌رسانی انژکتور
وزن ۹۹.۶ کیلوگرم
ابعاد ۱۹۰۵ × ۷۵۰ × ۱۱۱۸  میلی‌متر
جعبه دنده اتوماتیک
تایر جلو ۹۰/۹۰ – ۱۲”
تایر عقب ۹۰/۹۰ – ۱۲”
فاصله محورهای دو چرخ ۱۳۱۰ میلی‌متر
سرعت سنج دیجیتال
ترمز‌ جلو دیسکی
ترمز عقب کفشکی
روشنایی LED

کلام پایانی

موتور از جمله وسایل نقلیه‌ای است که در بین افراد در تمام سنین طرفدار دارد و روز به روز هم به تعداد علاقه‌مندان آن نیز اضافه می‌شود. برخی از علاقه‌مندان به موتورسیکلت، عاشق برخی برندها و تولیدات آنها هستند، اما با توجه به بالا بودن قیمت این مدل موتورها، سراغ گزینه‌های دیگر و مقرون به صرفه می‌روند. یکی از این گزینه‌ها، موتورهای طرح هستند که مشابه نسخه اصل به‌شمار می‌آیند و شرکت‌های موتورسازی آنها را در ایران مونتاژ و تولید می‌کنند. در این مقاله بهترین موتورهای طرح را معرفی کردیم که می‌توانند در زمان خرید موتورسیکلت، انتخاب شما باشند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.