مزایا و معایب کوییک چیست؟

Rate this post

کوییک از جمله تولیدات اقتصادی شرکت خودروسازی سایپا است که از سال ۱۳۹۶ معرفی و روانه بازار شد. این خودرو در طول مدت حضور در بازار خودروی ایران، توانسته محبوبیت زیادی به‌دست آورد و بسیاری فروش بالای این خودرو را به قیمت مناسب آن و همچنین طراحی اسپرتی که دارد، ربط می‌دهند.

اما بسیاری هنوز هم در مورد خرید این خودرو و تیپ‌های مختلف آن شک دارند و به همین خاطر، سراغ مقایسه کوییک با دیگر خودروها می‌روند. هدف بسیاری از این افراد، رسیدن به مزایا و معایب کوییک و یا همان نقاط قوت و ضعفی است که این خودروی ایرانی دارد. اگر شما نیز به دنبال خرید کوییک هستید و دوست دارید قبل از هر کاری درباره مزایا و معایب کوییک اطلاعات کسب کنید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

مزایای کوییک

اگر به دنبال خودرویی قیمت مناسب هستید و دوست دارید طراحی ظاهری آن نیز اسپرت باشد، کوییک می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. اما این دو مورد، تنها مزایای این خودروی ایرانی نیستند. مواردی که در زیر نام می‌بریم، به‌عنوان مزایای کوییک شناخته می‌شوند.

بازار خرید و فروش خوب

کوییک از جمله خودروهای مقرون به صرفه و اقتصادی بازار ایران است و در همین چند سال تولید، توانسته محبوبیت زیادی در بازار به‌دست آورد. به همین خاطر است، که شاهد خرید و فروش زیاد این خودرو بین خریداران خودرو هستیم. با توجه به اینکه نسخه دنده‌ای این خودرو نسبت به نسخه اتوماتیک بیشتر تولید می‌شود، بنابراین طبیعی است که میزان خرید این نسخه از کوییک بیشتر از خرید کوییک اتوماتیک باشد.

فضای کافی برای سرنشینان

برخلاف ظاهر کوچک و جمع‌وجوری که کوییک دارد، اما می‌توان گفت که این هاچ‌بک فضای خوبی برای سرنشینان دارد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که خودروهای هاچ‌بک معمولا خودروهای جمع‌وجوری به‌شمار می‌آیند و به همین خاطر، برای تعداد سرنشین کمتر توصیه می‌شوند. اما باز هم شاهد فضای کابین خوب و مناسب در کوییک هستیم و این می‌تواند یک مزیت عالی نسبت به دیگر مدل‌های هاچ‌بک موجود در بازار، مانند ۲۰۶ باشد.

کولر نسبتا قوی

مزایا و معایب کوییک

بسیاری از خودروهای اقتصادی بازار که توسط سایپا تولید می‌شوند، مانند پراید، دارای سیستم تهویه مطبوعِ قوی‌ای نیستند. اما کوییک، از این نظر بسیار قوی‌تر از دیگر تولیدات سایپا است و کولر داخل این خودرو، به‌راحتی فضای داخل کابین را خنک می‌کند.

علاوه بر این، سیستم تهویه مطبوع در کوییک دارای امکاناتی مانند A/C max، تنظیم برقی دریچه هوای ورودی به کابین و گرم‌کن شیشه جلو است.

امکانات خوب

برخی امکانات در خودروهای اقتصادی وجود ندارند و در واقع عدم وجود همین موارد است که باعث کاهش قیمت برخی خودروها می‌شوند. اما این موضوع در مورد کوییک صدق نمی‌کند و شاهد هستیم که برخی امکانات مانند صفحه نمایش لمسی، روی داشبورد این خودرو تعبیه شده است. علاوه بر این، امکاناتی مانند سنسور دنده عقب، دوربین نمایشگر عقب اتومبیل، استارت دکمه‌ای و شیشه بالابر نیز از جمله آپشن‌ها و امکاناتی هستند که در کوییک وجود دارند.

وجود نمایندگی و پشتیبانی در سراسر کشور

یکی از بزرگترین مزایای خودروهای ایرانی نسبت به تولیدات شرکت‌ها خارجی در ایران، همین وجود نمایندگی و شرکت‌های پشتیبانی است. شرکت سایپا مانند دیگر خودروسازی ایران، دارای نمایندگی‌های متعدد در سراسر کشور است که خریداران کوییک می‌توانند از خدماتی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند، نهایت بهره را ببرند.

مصرف سوخت پایین

مصرف سوختِ کوییک در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین و ظرفیت باک بنزین آن نیز ۴۰ لیتر است. در کنار آن، باید گفت که این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز است.

استهلاک پایین

کوییک دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی M15 و ۸ سوپاپ است. آمارها در بازار خودرو نشان می‌دهند که هزینه نگهداری و تعمیر خودروهای سایپا که دارای موتور M15 هستند، بسیار پایین است. به همین دلیل است که درصد خرابی و آسیب به موتور در این خودرو معمولا بسیار پایین است.

امنیت خوب

کوییک دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و همچنین ترمز ABS (ترمز ضد قفل) و ترمز EBD (ترمز گیر اضطراری) است و همین موارد باعث شده‌اند که این خودروی سایپا نسبت به دیگر تولیدات این شرکت خودروسازی مانند ساینا، امینت بیشتری برای رانندگی داشته باشد.

طراحی ظاهری قابل قبول

مزایا و معایب کوییک

کوییک مانند دیگر خودروهای اقتصادی تولیدشده در سایپا، در دسته خودروهای تولیدشده با پلت‌فرم X200 قرار می‌گیرد که چندان به‌روز نیست. اما با نگاهی به مدل‌های مختلف کوییک، متوجه خواهید شد که طراحی این خودرو نسبت به دیگر مدل‌های سایپا، به‌روزتر و جوان‌پسندانه‌تر شده است.

مواردی مانند دورنگ بودن خودرو در برخی آپشن‌ها، چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره، قطعات تزئینی نقره‌ای رنگ زیر سپرها، چراغ‌های عقب دو تیکه و دستگیره‌های درب آسان بازشو، از جمله مواردی هستند که ظاهر کوییک را بسیار جذاب‌تر از خودروهایی مانند ساینا کرده‌اند.

معایب کوییک

مسلما نمی‌توان خودرویی را در بازار پیدا کرد که همه‌چیز تمام باشد و ایرادی نداشته باشد. این موضوع در مورد کوییک و تیپ‌های مختلف آن صدق می‌کند و مواردی که در ادامه نام می‌بریم، همه جزء معایب کوییک هستند.

وزن پایین

یکی از مهم‌ترین موارد برای سنجش میزان ایمنی یک خودرو، وزن آن است. کوییک تنها ۱۰۶۴ کیلوگرم وزن دارد و همین موضوع باعث شده که هنگام رانندگی و حتی در زمان بارش برف و باران، با مشکلاتی مانند سرخوردن مواجه شوید.

اتمام زودتر از موعد صفحه کلاج

به‌طور معمول، صفحه کلاج هر خودرویی باید هر ۴۰ یا ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود. اما این در مورد کوییک صدق نمی‌کند و بعضا شاهد هستیم که صفحه کلاج این خودرو پس از ۳۰ کیلومتر، تعویض می‌شود.

طراحی داخلی ضعیف

برخلاف طراحی ظاهری این خودرو، سایپا در طراحی داخلی و کابین خودروهای خود خیلی عملکرد قوی‌ای نداشته است و این ضعف را در کوییک نیز شاهد هستیم. مواد استفاده‌شده در ساخت کابین کوییک از پلاستیک با کیفیت پایین است و بسیاری اعتقاد دارند که کابین این خودرو، نسخه ارتقایافته از کابین ساینا و تیبا است.

درز صدای موتور به کابین

از مشهودترین معایبی که در خودروهای اقتصادی ساپیا شاهد هستیم، همین شنیدن صدای موتور در داخل کابین است. حتی این سروصدای موتور در زمان رسیدن به دور موتور ۴۵۰۰، بسیار آزاردهنده و کلافه‌کننده می‌شود.

استفاده از موتور قدیمی

سایپا درست از همان موتوری در کوییک استفاده کرده است که در ساینا و تیبا استفاده کرده بود. حتی می‌توان عنوان کرد که موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپه خودرو کوییک با حجم ۱۵۰۰ سی سی، نسخه ارتقایافته‌ی موتور پراید است.

گیربکس ضعیف

مزایا و معایب کوییک

گیربکس‌های کوییک از مدل CVT و ساخت بلژیک هستند. اما با این حال، این گیربکس‌ها ضعیف هستند و به همین خاطر در میان معایب این خودرو به آنها اشاره می‌کنیم.

کیفیت پایین مونتاژ

از دیگر معایب کوییک، باید به ضعف در مونتاژ کلی خودرو اشاره کرد که همین ضعف باعث شده که مشکلاتی مانند درزهای غیرمعمول بین قطعات بدنه، صداهای غیرعادی، عدم کارکرد درست برخی آپشن‌ها و غیره در خودرو مشاهده شوند. این ایراد، حتی در برخی موارد باعث مشکلاتی جدی در سیستم برقی خودرو می‌شود که به دلیل عدم نصب و مونتاژ درست قطعات برقی به‌وجود می‌آیند.

چند تیپ با تفاوت‌های جزئی

آخرین مورد از ایراداتی که در مورد کوییک می‌توان مطرح کرد، در مورد تیپ‌های مختلفی است که این خودرو دارد. عملا تیپ‌های مختلف کوییک، تفاوت آنچنانی و دهان‌پرکنی با هم ندارند و همین موضوع باعث سردرگمی خریدار در زمان خرید می‌شود.

در پایان باید گفت که خودروی کوییک در کنار مزایا و معایبی که دارد، به‌عنوان یکی از خودروهای پرفروش بازار به‌شمار می‌آید و شاهد هستیم که تقاضا برای خرید این خودرو هنوز در بالاترین میزان قرار دارد. از اینجا به بعد، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا این خودرو را بخرید و یا اینکه سراغ خودرویی دیگر در بازار بروید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.