چه خودروهایی از پیشرانه M15 استفاده می‌کنند؟

2/5 - (1 امتیاز)

اگر به خودرو و مشخصات فنی خودروها علاقه داشته باشید، حتما در مورد پیشرانه M15 شنیده‌اید. پیشرانه M15 با نام سایپا گره خورده است و با بررسی خودروهای تولیدشده توسط این خودروسازی، می‌توان دید که بیشتر خودروهای ساخت سایپا از پیشرانه M15 استفاده می‌کنند که همان موتور استفاده‌شده در خودروی پراید است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتور M15 پراید، مصرف سوخت پایین آن است که باعث شده خودروهای دارای این پیشرانه به خودروهایی مقرون‌به‌صرفه تبدیل شوند. علاوه بر این موتور پراید با اینکه از قدرت بالایی برخوردار نیست، اما طول عمر بالایی دارد و این می‌تواند یک نقطه قوت برای آن به‌شمار آید.

خودروهایی مانند ساینا، تیبا، پراید وانت، کوییک و شاهین خودروهای سایپا هستند که همگی دارای همان موتوری هستند که پراید داشته است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این خودروها صحبت کنیم و آنها را با توجه به پیشرانه M15 و تغییراتی که داشته است، ارزیابی کنیم.

1. تیبا با موتور M15

خودروهای دارای پیشرانه M15

سال‌ها بود که پراید به‌عنوان خودروی اقتصادی سایپا شناخته می‌شد و میزانِ خرید پراید در بازار بسیار بیشتر از هر خودروی دیگری بود. اما این خودروی ایرانی، ایرادات و اشکالاتی داشت و عمر تولید آن به پایان رسیده بود. همین موضوع باعث شد که سایپا این خودرو را از رده خارج و تیبا را جایگزین این خودروی ایرانی کند.

تیبا در سال ۹۸ معرفی و روانه بازار شد و قرار بود که خودرویی ارتقایافته نسبت به پراید باشد. بررسی این خودرو نشان می‌دهد که تیبا در برخی بخش‌ها و جزئیات، تغییراتی را نسبت به پراید داشته است، اما چیزی که نمایان بود، موتور استفاده‌شده در تیبا بود که درست همان موتوری بود که در پراید نیز استفاده می‌شد.

تیبا به‌عنوان یکی از ماشین‌های مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌قیمت بازار شناخته می‌شود و خیلی زود جای پراید را در بازار خودرو گرفت. با اینکه مصرف بنزین تیبا مانند پراید پایین بود، اما این خودرو معایبی داشت که از جمله آنها می‌توان به امکانات و تجهیزات نسبتا ضعیف و استفاده از همان موتور قدیمی پراید اشاره کرد.

اما با توجه به اینکه قرار بود تیبا نسخه ارتقایافته پراید در بازار باشد، بنابراین تغییراتی در موتور M15 پراید به‌وجود آمده بود و این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افزایش حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ CC به ۱۵۰۰ CC در تیبا
  • افزایش تراکم ۵.۸ به ۷.۹ موتور پراید در تیبا
  • افزایش توان به عدد ۸۷ اسب بخار
  • تغییر در دنده دو گیربکس
  • تغییر در فنر کلاچ

2. کوییک با موتور M15

خودروهای دارای پیشرانه M15

دیگر خودروی سایپا که از موتور M15 استفاده می‌کند، کوییک است که به‌عنوان یکی دیگر از خودروهای مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی ایران شناخته می‌شود. کوییک در سال ۱۳۹۵ معرفی و روانه بازار شد و به محض ورود به بازار، توانست به محبوبیت زیادی دست پیدا کند و شاید مهم‌ترین دلایل برای این میزان محبوبیت، چابک بودن این خودرو، قیمت مناسب، هزینه نگهداری کم، دنده‌ای و اتومات بودن و همچنین طراحی اسپرت و جوان‌پسند باشند. اما این خودرو نیز مانند هر خودروی دیگری دارای معایبی نیز است که از جمله آنها می‌توان به ایمنی پایین، کیفیت پایین مواد استفاده‌شده در کابین و داشبورد و همچنین سبک بودن آن اشاره کنیم.

موتور استفاده‌شده در کوییک نیز درست همان موتور پراید یعنی پیشرانه M15 است و در برخی موارد تغییراتی در آن به‌وجود آمده است. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افزایش توان به عدد ۸۷ اسب بخار
  • افزایش حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ CC به ۱۵۰۰ CC
  • افزایش سایز موتور
  • دریچه گاز برقی و موتور ۸ سوپاپ
  • استاندارد یورو ۵

3. پراید وانت با موتور M15

خودروهای دارای پیشرانه M15

با اینکه پراید با آن ظاهر نوستالژیک خود به تاریخ پیوسته بود، اما سایپا تصمیم گرفت که این خودرو را با ظاهری متفاوت و در شکل یک وانت سواری معرفی و روانه بازار کند. پراید وانت یکی دیگر از خودروهای سایپا است که دارای پیشرانه M15 است و در سال ۱۳۸۹ تولید شد.

موتور استفاده‌شده در پراید وانت نیز درست همان موتور پراید یعنی پیشرانه M15 است و در برخی موارد تغییراتی در آن به‌وجود آمده است. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حجم موتور نزدیک به ۷۰۰ سی‌سی در پراید وانت
  • افزایش قدرت در موتور پراید وانت

این خودروی سایپا توانایی حمل و جابه‌جایی نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم بار را دارد و یکی از وانت‌های کوچک شهری در ایران است. علاوه بر این، با مشاهده قیمت پراید وانت می‌توان مشاهده کرد که این خودرو یکی از ارزان‌ترین وانت‌های شهری در ایران است.

4. ساینا با موتور M15

خودروهای دارای پیشرانه M15

ساینا نیز از جمله خودروهایی است که همان پیشرانه‌ای را دارد که سال‌ها پراید داشت. این خودرو که در مدل‌های مختلف از جمله مدل دنده‌ای و اتوماتیک، مدل S، مدل SX، مدل EX و مدل لوکس تولید می‌شود، از خودروهای اقتصادی به‌شمار می‌آید و هزینه نگهداری از آن پایین است. اما مانند بسیاری از خودروهای موجود در بازار، ساینا نیز ایراداتی دارد که از جمله آنها می‌توان به کیفیت پایین مواد استفاده‌شده در کابین، استفاده از موتور قدیمی پراید و همچنین سروصدای زیاد موتور در داخل کابین اشاره کرد.

موتور استفاده‌شده در ساینا نیز درست همان موتور پراید یعنی پیشرانه M15 است و در برخی موارد تغییراتی در آن به‌وجود آمده است. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برخورداری از استاندارهای یورو ۴ و ۵
  • افزایش حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ CC به ۱۵۰۰ CC
  • عایق قوی‌تر و صدای کمتر نسبت به موتور پراید

5. شاهین با موتور M15

خودروهای دارای پیشرانه M15

تا به اینجا در مورد خودروهایی صحبت کردیم که در رده خودروهای اقتصادی ایران قرار می‌گیرند و همه آنها توسط سایپا طراحی و تولید می‌شوند. اما یکی دیگر از خودروهای سایپا که دارای پیشرانه M15 است، شاهین نام دارد که به‌عنوان یکی از خودروهای ایمن ایران نیز شناخته می‌شود. هدف از طراحی خودروی شاهین توسط سایپا، تولید خودرویی قوی و پرقدرت نسبت به دیگر تولیدات این خودروسازی بود و از آنجایی که موتور M15 روی این خودرو خیلی عملکرد ضعیفی داشت، مهندسان این خودروسازی مجبور شدند تا تغییراتی را در این پیرانه به‌وجود آورند تا آن را پیشرفته‌تر کنند. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تنفس توربو شارژ
  • قدرت ۱۰۸ اسب بخار
  • حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، سایپا از پیشرانه M15 در بیشتر تولیدات خود استفاده کرده است و تنها با توجه به ماهیت خودرو و نیاز بازار، تغییراتی را در موتور M15 در ماشین‌های ساینا، تیبا، کوییک، شاهین و پراید وانت به‌وجود آورده است. در این مقاله درباره این تغییرات در ماشین‌های مختلف صحبت کردیم. به‌نظر شما این موتور می‌تواند موتوری قوی برای خودروهای تولیدشده در ایران باشد؟

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.