قدیمی‌ترین برندهای دست‌دوم کدامند؟

5/5 - (1 امتیاز)

با اینکه عمر برندهای مهم لباس و اکسسوری در دنیا به زحمت به صد و چند سال می‌رسد، اما قیمت بالا و البته کیفیت مثال‌زدنی آن‌ها باعث شکل‌گیری فروشگاه‌های دست‌دوم همین برندها شد.

فشن و مد از آغاز بشریت همراه آدمیزاد بوده است. دغدغه‌ی اولیه‌ی آدم و حوا پس از خوردن میوه‌ی ممنوعه، پوشاک بوده است و بس! لباس، صرف‌نظر از راحتی و کاربری آن، هویت مستقلی دارد که در ارتباط با هر شخص به گونه‌ی جالب‌توجهی عمل می‌کند؛ واقعیتی که صنعت پوشاک را در طول تاریخ رونق بخشیده و روز به روز پر زرق‌و‌برق‌تر می‌کند. در قرن‌های ابتدایی پیشرفت جوامع انسانی، این افراد بودند که با نامشان در طراحی لباس برای خودشان جایگاهی دست و پا می‌کردند.

تاریخ تقریباً در این زمینه‌ی بخصوص تغییر خاصی نکرده است! هنوز هم این افراد هستند که با استعداد طراحی لباس و جذب سرمایه، نام خود را به عنوان برندهای مطرح در زمینه‌ی پوشاک و مد مطرح می‌کنند. این شهرت گاهی آن‌قدر معتبر است که طرح‌های از مد افتاده و یا استفاده‌شده‌ی این برندها حتی خواهانی بیش از نمونه‌ی تازه ارائه‌شده‌ی این طراحان را دارد. کیفیت، و زیبایی دو رمز و اصل مهم در تجارت برندهای دست‌دومی است. اما قدیمی‌ترین برندهایی که شروع به فروش پوشاک و استایل دست‌دوم کردند، چه کسانی بودند؟

از فرانسه تا ایالات متحده

قدیمی‌ترین برندهای دست‌دوم

پاریس بهشت طراحان لباس و دنیای مد است. هیچ‌کس حتی جرئت مخالفت با این ادعا را ندارد. از زمانی که در قرن نوزده فشن به یک صنعت درآمدزا تبدیل شد، جامعه‌ی مد در فرانسه با هیچ جای دیگری در دنیا قابل مقایسه نبود. نه با نیویورک و نه با میلان یا رم. اما جنگ جهانی، دست‌وپای کل اروپا را بست. جنگ جهانی از همه چیز یک خرابه ساخت و نردبان ترقی برای کشوری شد که همچون جزیره از گزند آتش جنگ جهانی در امان مانده بود. امریکا اما پس از جنگ جهانی با دنیای مد و پوشاک چه کرد؟

شکل‌گیری مؤسسات خیریه‌ با هدف سر و سامان دادن به اوضاع فقرا، مهاجرین، آسیب‌دیدگان جنگ چه در امریکا و چه خارج از ایالات‌متحده یک تفکر کاملاً آمریکایی بود. دو نام بزرگ سپاه رستگاری و صنعت گودویل Goodwill Industry از جمله مهم‌ترین سازمان‌ها در توزیع لباس بین افراد نیازمند بودند. اما پس از گذشت آشوب جنگ و در دوران رکود امریکا، گودویل کمی خلاقانه‌تر عمل کرد و با راه‌اندازی بخش لباس‌های ارزشمند، جان تازه‌ای به حفظ میراث لباس‌های برند ثروتمندان دنیا بخشید.

گودویل یک تبصره تعریف کرد: دریافت لباس‌های گران‌قیمت و برند از مالکین آن در ازای فروش، اهدای درصدی از فروش به مالک و درصد دیگر به نیازمندان. گودویل، از جمله اولین موسساتی بود که تجارت لباس‌های برند دست‌دوم را رونق داد.

نوپاهای برند دنیا

بسیاری از برندهای مطرح دنیا، شهرتشان را مدیون زمان هستند. کمتر برند لوکس لباس و استایلی در دنیا یک شبه ره صد ساله رفته است. این اصل حداقل در مورد غول‌های اولیه‌ی برند در دنیا صدق می‌کند. با این حال، کل مسئله‌ی برندهای لوکس دنیای طراحی و مد از همان اواسط قرن نوزده میلادی جان گرفت و این برندها مجموعا عمر زیادی ندارند. اما جالب این است که تقریباً هم‌سن و سال هم هستند.

نام‌هایی مثل هرمس Hermes، لوئی ویتان Louis Vuitton، شنل Chanel، پرادا Prada، و البته دیور Dior هم لرزه بر اندام آدم می‌اندازند، و هم سرمستی و خوشحالی و ذوق‌زدگی عجیبی به همراه دارند؛ احساس دوگانه‌ای که جرقه‌ی ایجاد مغازه‌های ریسیل Resale ، یا باز فروش همین برندها بود.

برند دیور

معرفی برند دیور

برند دیور (Dior) یکی از مشهورترین برندهای مد و لوکس جهان است که در زمینه پوشاک، لوازم جانبی، عطر و ادکلن، آرایش و محصولات مراقبت از پوست فعالیت می‌کند. این برند در سال ۱۹۴۶ توسط کریستین دیور (Christian Dior) در فرانسه تأسیس شد. دیور با طرح‌های خلاقانه و شیک خود، در جهان مد شناخته شده است. محصولات دیور از جمله لباس، کیف، کفش و لوازم جانبی دارای طرح‌های بسیار زیبا، جذاب و متفاوت هستند. سبک فرانسوی و شیک برند دیور، در تمام محصولات این برند به خوبی قابل مشاهده است. همچنین، عطرهای دیور نیز به دلیل بوی ماندگار و شیکی که دارند، جزء محصولات محبوب این برند محسوب می‌شوند.

دیور علاوه بر محصولات پوشاک، در زمینه طراحی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز فعالیت دارد و محصولاتی مانند لوازم آرایش، عطر و ادکلن، مراقبت از پوست و مو را تولید می‌کند.

شاید از خود سؤال کنید که چه چیزی باعث شده که حتی دست‌دوم محصولات این برند هم فروشگاه‌های مخصوص خودشان را داشته باشند.

برند دیور (Dior) با توجه به طراحی‌های خلاقانه و  شیک خود در جهان مد به شهرت رسیده است. در زیر به برخی از ویژگی‌های برند دیور نسبت به برندهای دیگر اشاره می‌کنیم:

1- طرح‌های منحصربه‌فرد: طرح‌های شیک و خلاقانه دیور، این برند را از برندهای دیگر متمایز می‌کند. طراحی‌های دیور به خوبی با سبک فرانسوی و شیک این برند همخوانی دارند.

2- کیفیت عالی:  محصولات دیور با کیفیت بالا و با جزئیات دقیق تولید می‌شوند. این برند از مواد با کیفیت برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

3-تنوع محصولات: دیور در زمینه پوشاک، لوازم جانبی، عطر و ادکلن، آرایش و محصولات مراقبت از پوست فعالیت می‌کند و محصولات متنوعی را تولید می‌کند.

4- توجه به محیط‌زیست: دیور به حفاظت از محیط‌زیست و تولید پایدار توجه دارد و به همین دلیل در تولید محصولات خود از مواد با کیفیت و قابل بازیافت استفاده می‌کند.

5-تاریخچه‌ی طولانی: دیور با بیش از ۷۰ سال تجربه در صنعت مد، یکی از برندهای پرطرفدار و معروف

جهان است که به دلیل تاریخچه‌ی طولانی و شهرت بالای خود، اعتبار بسیاری در بین مشتریان خود دارد.

برند شنل

معرفی برند شنل

برند شنل (Chanel) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای مد و لوکس جهان است. برند شنل در سال ۱۹۰۹ توسط گابریل شنل (Gabrielle Chanel) در فرانسه تأسیس شد و در زمینه مد، عطر و ادکلن، ساعت، جواهرات و لوازم جانبی فعالیت می‌کند.

شنل به دلیل طراحی‌های جدید و متفاوتش در جهان مد شناخته شده است. طراحی‌های ساده، شیک و زیبای برند شنل باعث شده تا این برند به یکی از پرطرفدارترین برندهای مد در جهان تبدیل شود. کیف ۲.۵ شنل (Chanel 2.55)، کیف بوی (Boy Bag) و کفش‌های باله شنل (Chanel Ballet Flats) از محصولات مشهور و محبوب این برند هستند.

همچنین، ادکلن‌های شنل نیز به دلیل بوی ماندگار و شیکی که دارند، جزء محصولات محبوب این برند محسوب می‌شوند. عطر شنل  ۵ (Chanel No. 5) که در سال ۱۹۲۱ معرفی شد، یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین عطرهای جهان است.

برند هرمس

معرفی برند هرمس

(Hermès) یکی از برندهای معتبر و مشهور در زمینه مد، لوازم جانبی، عطر و ادکلن، ساعت و جواهرات است. این برند در سال ۱۸۳۷ توسط تی‌آچ هرمس در فرانسه تأسیس شد. هرمس در ابتدا با تولید لوازم جانبی مانند کیف و دستکش شروع به کار کرد، اما در حال حاضر به عنوان یک برند لوکس و جهانی شناخته می‌شود که محصولات متنوعی از جمله کیف دستی، کیف پول، روسری، کفش، لباس، عطر و ادکلن، ساعت، جواهرات و محصولات چرمی را تولید می‌کند.

یکی از محصولات معروف هرمس کیف بیرکین (Birkin Bag) است که به دلیل طراحی خاص و کیفیت بالایی که دارد، به یکی از گران‌ترین کیف‌های دنیا تبدیل شده است. همچنین، ساعت‌های هرمس نیز به دلیل طراحی شیک و کیفیت بالایی که دارند، جزء محصولات محبوب این برند محسوب می‌شوند.

فشن و استایل در معرض سقوط

از داخل مغازه، تا روی خط آنلاین

دنیای فشن صنعتی تقاضا را برای برندهای لوکس و شیکی مثل هرمس و … بالا برد. اما قیمت سرسام‌آور، و تغییرات سریع این طرح‌ها باعث می‌شد تا هم خریداران در حسرت داشتن این لباس‌ها و اکسسوری‌ها بمانند و هم این برندها بخش مهم و بزرگی از جامعه‌ی هدف را از دست بدهند. اتفاقی که ابتدا، پاریسی‌ها متوجه آن شدند.
در اواسط دهه‌ی ۳۰ میلادی، در خیابان‌های پاریس، فروشگاه‌های وینتاژی شکل گرفتند که محل عرضه‌ی کلکسیونی از اجناس منحصربه فرد طراحان بزرگ بودند. ویترین‌هایی که هوش و حواس را از هر رهگذری می‌گرفتند و قیمت باورنکردنی و ارزان آن‌ها، خریداران را در شوک و بهت رها می‌کرد. حقیقتی که حتی مادام شنل را نیز کنجکاو کرد. شنل که خودش با پوشیدن اجناس دست‌دوم آشنا بود، از چنین ایده‌ای استقبال کرد و اولین فروشگاه وینتاز یا دست‌دوم شنل را در خیابان‌های پاریس افتتاح کرد.

از آنجایی که نام‌های بزرگ صنعت طراحی لباس و مد، دو سه سالی بیشتر با هم اختلاف سن ندارند، تقریبا هم‌زمان با شنل، هرمس و دیور نیز فروشگاه‌های خود را افتتاح کردند.
اما خرید و فروش برندهای لوکس دست‌دوم در عرصه‌ی مد و پوشاک با به راه افتادن خط فروش آنلاین جان تازه‌ای گرفت. تا آنجایی که در دوران ما، یکی از محبوب‌ترین تجارت‌های آنلاین، خرید و فروش پوشاک و اکسسوری برند دست‌دوم است.

جمع‌بندی

با تغییر رویکرد جامعه‌ی جهانی، مخصوصا کشورهای بزرگ صنعتی نسبت به خرید اجناس دست‌دوم، و امکان خرید و فروش برندهای معتبر و لوکس دنیا با قیمت‌های اقتصادی، دیگر پوشیدن یک کت شنل و یا خرید یک پیراهن ژیوانشی برای یک فرد از طبقه‌ی متوسط، رویا و آرزو نیست. این امر هم جامعه‌ی خریدار را خوشحال نگه می‌دارد، هم مدل‌ها و طرح‌های پیشین یک برند را زنده و پویا حفظ می‌کند.

سوالات متداول

میزان استقبال از برندهای دست‌دوم چقدر است؟

این استقبال به قدری زیاد است که طرح‌های از مد افتاده و یا استفاده‌شده‌ی این برندها حتی خواهانی بیش از نمونه‌ی تازه ارائه‌شده‌ی این طراحان را دارد.

کدام از یک برندها محصولات دست‌دوم را عرضه می‌کنند؟

برندهای مشهوری مثل دیور، شنل و هرمس

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.