همه چیز در مورد نگهداری از حیوانات خانگی

4.4/5 - (126 امتیاز)

حیوانات خانگی از گذشته‌های دور همراه و همدم انسان بوده‌اند و تعامل و بازی با حیوانات همواره از فعالیت‌های لذت‌بخش بشر محسوب می‌شده است. نگهداری از حیوانات خانگی در کنار دغدغه‌ها و زحماتی که به همراه دارد، موجب تقویت روحیه و افزایش نشاط می‌شود و امید به زندگی را نیز بهبود می‌بخشد. حیوانات خانگی می‌توانند ما را از تنهایی‌هایمان نجات دهند و حتی در برخی موارد، یاری‌دهنده بیمار یا یک فرد معلول باشند، اما اگر قصد نگهداری از حیوان خانگی را دارید، باید نکاتی را نیز در مورد انتخاب حیوان خانگی مناسب، مسئولیت‌های نگهداری از حیوان خانگی و همچنین مراقبت از آن‌ها در نظر بگیرید. 

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع حیوانات خانگی صحبت کنیم و نکاتی را که باید در مورد نگهداری از این کوچولوهای دوست‌داشتنی بدانید، برایتان بازگو کنیم. پس اگر قصد خرید یا قبول سرپرستی یک حیوان خانگی را دارید، تا انتهای مقاله با شیپور همراه باشید. 

چه حیواناتی برای نگهداری در خانه مناسب هستند؟ 

حیوانات مختلفی را می‌توان در خانه نگهداری کرد. سگ، گربه، همستر و انواع مختلفی از ماهی‌ها و پرندگان حیواناتی هستند که معمولاً در خانه نگهداری می‌شوند، اما ‌برای انتخاب هرکدام از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی، باید به شرایط خانه و نیازهای حیوان توجه کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید زندگی خوبی در کنار حیوان خود داشته باشید و هم شما و هم حیوانتان از این همزیستی بهره ببرید. در ادامه، نکات مربوط به نگهداری انواع حیوانات خانگی را بررسی خواهیم کرد. هم‌چنین بهتر است قبل از هرگونه اقدامی برای نگهداری از حیوانات خانگی، سری به مقاله سن مناسب نگهداری حیوانات خانگیبزنید. 

سگ

نگهداری سگ در خانهشاید بتوان سگ‌ها را پرطرفدارترین حیوانات خانگی دانست. سگ‌ها نژادهای گوناگونی دارند و باهوش، بامزه و صدالبته باوفا هستند، برای همین افراد زیادی به نگهداری سگ در خانه علاقه دارند. توانایی بالا در یادگیری مهارت‌های مختلف از جمله نگهبانی نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب و سودمند سگ‌هاست. پیش از خرید یا قبول سرپرستی سگ، باید به فضای زندگی‌تان توجه کنید. سگ‌ها نیاز به فضای نسبتا زیادی برای بازیگوشی دارند. علاوه بر این سگ‌ها معمولاً از سروصدای زیادی نیز برخوردارند و به همین دلیل پیش از خرید سگ باید صاحب‌خانه و همسایگان را نیز در نظر داشته باشید. از آنجایی که سگ‌ها به تفریح و گردش مناسب نیاز دارند، خانه‌های دارای حیاط و فضای سبز بهترین مکان برای نگهداری سگ محسوب می‌شود؛ البته اگر به حیاط و یا خانه بزرگ دسترسی ندارید، باز هم می‌توانید نژادهای خاصی از این موجود باوفا که جثه کوچک‌تر و فعالیت کمتری دارند را در کنار خود داشته باشید. برای دیدن آگهی‌های واگذاری نژادهای مختلف سگ سری به شیپور بزنید.

گربه

نگهداری از گربهدرباره محبوبیت گربه‌ها همین کافی است که بدانید در فضای اینترنت، ویدئوهای مربوط به این حیوانات دوست‌داشتنی بیشترین آمار بازدید را نسبت به ویدئوهای دیگر حیوانات دارند. بر اساس پژوهش‌های علمی، حتی نگاه کردن به گربه‌ها می‌تواند موجب کاهش فشار خون و ترشح هورمون‌های شادی‌آور شود. خبر خوب اینکه این حیوان دوست‌داشتنی، تناسب زیادی با زندگی در آپارتمان دارد، چرا که در مقایسه با سگ‌ها، به فضای خیلی کمتری نیاز دارند و تقریبا بی‌سروصدا هستند. همچنین به دلیل اینکه ساعات زیادی از روز را می‌خوابند و مشکل چندانی با تنها ماندن نیز ندارند، گزینه خوبی برای افراد شاغل هستند. 

ماهی

نگهداری از ماهیعلی‌رغم اینکه ماهی‌ها نمی‌توانند رابطه‌ای شبیه به گربه یا سگ با شما برقرار کنند، نگهداری از ماهی و تماشای شنای آن می‌تواند در کنترل استرس، کاهش فشارخون و حتی کاهش اثرات آلزایمر موثر باشد. به علاوه، تماشای حرکت ماهی‌ها در آب می‌تواند به کاهش ناهنجاری‌ها در کودکان بیش‌فعال کمک کند. 
هر یک از انواع ماهی‌ها ویژگی‌ها، نیازها و شرایط زندگی خاص خود را دارند، برای همین حتماً پیش از انتخاب یا خرید ماهی مورد نظرتان، در مورد این موارد تحقیق کنید. برای مثال، برخی ماهی‌ها نسبت به کاهش و افزایش پارامترها و مواد موجود در آب، بسیار حساس هستند. شرایط دمایی و همچنین اندازه آکواریوم نیز در نگهداری از برخی ماهی‌ها بسیار مهم هستند. 

چرا باید حیوانات خانگی رو عقیم کرد؟

پرندگان

نگهداری از پرندگان در خانهپرنده‌ها از دیگر حیواناتی هستند که انواع زیادی از آن‌ها را می‌توان در خانه نگهداری کرد. نگهداری پرنده در خانه، فضای به مراتب کمتری نسبت به حیوانات بزرگ‌تر لازم دارد، برای همین تقریبا در تمام خانه‌ها می‌توان از آن‌ها نگهداری کرد. گذشته از دارا بودن ظاهر و رنگ‌های جذاب، پرنده‌ها توانایی ارتباط و تعامل با انسان را نیز دارند و این، لذت نگهداری از آن‌ها را دوچندان می‌کند. نکته مهم در مورد پرندگان این است که سروصدای زیادی دارند و برای همین ممکن است مزاحم استراحت یا تمرکز شما شوند. علاوه بر این، نگهداری از پرندگان در آپارتمان می‌تواند موجب افزایش نشانه‌های تنگی نفس در بیماران مبتلا به آسم شود. 

خرگوش

نگهداری از خرگوش در منزل

خرگوش حیوان بسیار دوست‌داشتنی و بامزه‌ای است که انتخاب بسیار خوبی به عنوان حیوان خانگی است. خرگوش در ابتدا کمی خجالت است و کمی زمان می‌برد تا خرگوش به لمس شدن توسط شما عادت کند. خرگوش‌ها دردسرساز نیستند؛ اما یادتان باشد خرگوش‌ها آموزش‌پذیر نیستند و این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. نگهداری از خرگوش‌ها نکته خاصی ندارد ولی از آنجایی که پرانرژی هستند باید قفسشان بزرگ و جادار باشد. در ضمن باید قفس آن‌ها را به طور مرتب تمیز کنید. خرگوش‌ها بهطور متوسط ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند. 

همستر

نگهداری از همسترهمستر یکی دیگر از حیوانات جذابی است که می‌توان در خانه از آن نگهداری کرد. ظاهر آرام و بامزه‌ای دارد و نگهداری از آن پردردسر نیست. برای نگهداری همستر، به یک قفس نیاز خواهید داشت که باید متناسب با جثه و میزان رشد حیوان انتخاب شود. به دلیل بارداری کوتاه مدت، همسترها به سرعت تولید مثل می‌کنند، برای همین معمولا به صورت تنها نگهداری می‌شوند.

دانستنی های نگهداری از همستر!

بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان  

حال که با انواع حیوانات خانگی آشنا شدید، شاید این سوال برای شما به وجود آید که حالا کدام حیوان خانگی را انتخاب کنم؟! آیا یک سگ کوچک بامزه بگیرم یا اینکه ماهی را انتخاب کنم؟! 

انتخاب حیوان خانگی فقط بر اساس علاقه، بسیار اشتباه است! کسی که تصمیم به نگهداری حیوان خانگی می‌گیرد، باید امکانات نگهداری حیوان را داشته باشد و اسباب راحتی و آسایش حیوان خانگی که شامل  غذا، آب، سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی و تفریح است را فراهم کند. برخی از نژادهای سگ پرسروصدا هستند و اصلاً مناسب خانه‌های آپارتمانی نیستند. حتی در بعضی از آپارتمان‌ها نگهداری سگ به طور کلی ممنوع است. علاوهبراین برخی سگ‌ها نیاز دارند پیاده‌روی و تحرک زیادی داشته باشند و این خواسته آن‌ها در خانه‌هاي آپارتمانی کوچک به راحتی محقق نمی‌شود. پرنده‌ها نیز عموماً صدای زیادی دارند و ممکن است باعث آزار همسایه‌ها شوند؛ پس تا اینجا متوجه شدیم که حیوان‌های خانگی آرام، گزینه‌های مناسبی برای نگهداری در آپارتمان هستند. خرگوش و گربه حیواناتی ساکتی هستند و می‌توان به راحتی از آن‌ها نگهداری کرد. 

مزایا و معایب داشتن حیوان خانگی برای کودکان و نوجوانان 

حیوانات می‌توانند مانند یک معلم کوچک درس‌های زیادی را به کودکان آموزش دهند و مزایای بسیار زیادی برای آن‌ها داشته باشند. برقراری ارتباط میان کودک و حیوان خانگی به رشد مهارت‌های زندگی و ویژگی‌های شخصیتی کودک مانند مسئولیت‌پذیری، حس دلسوزی، مهربانی و … کمک می‌کند. یادگیری این مهارت‌ها تأثیر زیادی در سلامت روان کودکان دارد. حیوانات خانگی به کودکان کمک می‌کنند تا بتوانند ارتباط صمیمانه برقرار کنند و چگونه با برقراری ارتباط مهارت‌های اجتماعی‌شان را بهبود بخشند. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که با حیوانات خانگی بزرگ می‌شوند، نسبت به حیوانات و به طور کلی نسبت به همه همدلی بیشتری دارند. 

با وجود اینکه حیوانات باعث خوشحالی کودکان می‌شوند و درس‌های زیادی که به آن‌ها می‌آموزند، اما همیشه پر از مزایا و نکات مثبت نیستند. حیوانات خانگی در مواردی می‌توانند برخی بیماری‌ها را هم ایجاد کنند و یا اینکه باعث تشدید برخی بیماری‌های زمینه‌ای شوند. شناخته‌شده‌ترین بیماری که ممکن است با حضور حیوانات مرتبط باشد، آلرژی است که انواع مختلفی دارد. از دیگران آسیب‌هایی که حیوانات خانگی می‌توانند برای کودکان و بزرگ‌سالان ایجاد کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • نیش زدن و ایجاد خراش روی پوست 
  • انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها از طریق مدفوع، غذا، آب یا سینی‌های زباله حیوان خانگی 
  • آلرژی یا آسم ناشی از خز حیوانات، بزاق، پر یا شوره سر حیوان 
  • گاز گرفتن کودک توسط حیوان 
  • خفگی با اسباب‌بازی یا غذای حیوانات خانگی 
  • اختلال در تنفس و خفگی ناشی از جای خواب مشترک با حیوان خانگی 

البته یادتان باشد که کودک هم ممکن است به حیوان خانگی صدمه بزند. مثلا ممکن است کودک  برای داشتن نوع خاصی از حیوان خانگی پافشاری کند ولی در عمل نتواند آن‌طور که باید و شاید از حیوان مراقبت کند و مسئولیت حیوان خانگی را به عهده بگیرد. حتی ممکن است کودک به چشم سرگرمی و اسباب‌بازی به حیوان خانگی نگاه کند و ناخواسته باعث اذیت و آزار شود. مثلاً وقتی کودک رفتار بدی از حیوان خانگی می‌بیند، عصبانی می‌شود و بخواهد به خاطر اینکه حیوان به وسایلش دست میزند، حیوان را تنبیه کند و این موضوع سبب ایجاد درگیری بین آن‌ها و حتی آسیب به کودک شود. 

کلام آخر

فراموش نکنید که علاقه و اشتیاق شما به نگهداری از حیوان خانگی، برای تصمیم‌گیری کافی نیست. حیوان خانگی خود را با توجه به شرایط و فضای زندگی‌تان انتخاب کنید و در نگهداری و تأمین نیازهای آن مسئولیت‌پذیر باشید. پیش از خرید حیوان خانگی، آگهی‌های واگذاری را بررسی کنید. قبول سرپرستی حیوانی که به هر دلیلی توسط خانواده قبلی خود واگذار شده است، علاوه بر صرفه‌جویی مالی، برایتان لذت‌بخش خواهد بود. برای مشاهده آگهی‌های مرتبط می‌توانید به دسته‌بندی حیوانات و لوازم آن‌ها در شیپور مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.