هنرمندان نگران چطور به تغییرات اقلیمی واکنش نشان می‌دهند؟

2.5/5 - (4 امتیاز)

در حالی که دنیا نسبت به تغییرات اقلیمی و خطرات گرم شدن کره زمین ساکت و بی توجه است، هنرمندان می‌توانند تاثیر عمیقی بر درک اتفاقات بحران محیط زیستی داشته باشند. 

 

تغییرات اقلیمی و واکنش هنرمندانه به گرمای کره زمین

 

سطح آب‌های کره زمین در حال بالا آمدن است. یخ‌های قطبی در حال آب شدن هستند. اما این‌ها به هنرمندان چه ارتباطی دارد؟ تغییرات اقلیمی در معرض ایجاد بحران محیط زیستی است. آتش‌فشان‌ها در حال فوران هستند. اما این‌ها به هنر چه ارتباطی دارد؟ اعتراضاتی جسته و گریخته در دنیا بنام اقداماتی پیشگیرانه در مقابل گرم شدن کره زمین برگزار می‌شود. پس چرا هنرمندان ساکت هستند؟

دلیل آن این است که احساس خطر کردن در چنین شرایطی سخت است. ما به دلیل ذات حیوانی و خطرسنجمان فقط زمانی اقدام می‌کنیم که احساس خطر کنیم. البته در چنین شرایطی انتظار می‌رود هنرمندان با تولید هنر دست به انقلابی در زمینه فعالیت‌های محیط زیستی بزنند. اتفاقی که فعلا در سکوت و سانسور باقی مانده است. البته، این سکوت همیشگی نیست. در اینجا چند هنرمند در ژانرهای مختلف را معرفی خواهیم کرد که با خلق هنرمندانه، در حال آگاهی بخشی در زمینه تغییرات اقلیمی هستند.

صدای سخن تغییرات اقلیمی از هنر کرافورد

 

صدای سخن تغییرات اقلیمی از هنر کرافورد

دانشمندان مدام درمورد گرم شدن یک درجه‌ای دمای کره زمین هشدار می‌دهند. اما این عدد در ذهن ما حقیقتا ناچیز است. دنیل کرافورد، هنرمندی که در دانشگاه مینسوتا هواشناسی می‌خواند، برای این تغییر اقلیمی دست به ساز شده است. کرافورد قطعه دلنشینی با عنوان «آوازی برای سیاره رو به گرمای ما» ساخته است. اما نقطه عطف این قطعه، این است که هر نوت منطبق با درجه دما ساخته شده است. یعنی بر اساس بالا رفتن درجه دما، نوت قطعه کرافورد نیز بالا می‌رود. نتیجه قطعه‌ای بسیار تاثیرگذار و در عین حال ترسناک است. می‌توانید با جست و جوی این عبارت در یوتیوب، به این قطعه گوش کنید:

Daniel Crawford “Song for our Warming Planet”

 

وقتی تغییرات اقلیمی لباس هنرمندانه بر تن کند

 

وقتی تغییرات اقلیمی لباس هنرمندانه بر تن کند

 

هنرمند مطرح بعدی، نقاش معروف، میشل بنکس، در واشنگتن است. او در زمینه رنگ‌ها در نقاشی تخصص خاصی دارد. اما زمانی که تصمیم گرفت در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمای کره زمین یک کار هنری انجام دهد، به سراغ یک مفهوم جالب رفت. او از یک لباس عروس استفاده کرد. یک مفهوم آشنا برای همه ، که البته در لایه‌های پایینی و زیرین، این اثر هنرمندانه به رنگ سبز و سیاه و قهوه‌ای می‌رسد. بنکس، نام این اثر هنری را « عروس آرکتیک، یا ازدواج یخ و کربن» گذاشته است. به عقیده او، این لباس عروسی که قرار است سفید و باشکوه باشد، با آن دامن پر از علف هرز دقیقا احساس ذوب شدن یخ و کثیفی کربن را تداعی می‌کند.

هنر تغییرات اقلیمی در رقص یخ

 

وقتی بدن‌ها زیر بار تغییرات اقلیمی هنرمند شود

 

بالرین‌های حرفه‌ای و رقصنده‌های بنام می‌توانند از بدنشان برای نشان دادن هر مفهوم انتزاعی استفاده کنند و تاثیر عمیقی بر مخاطب هنرشان بگذارند. به همین دلیل، دایانا مویوس، در قالب یک پرفورمنس باله، طراحی هنرمندانه‌ای از ذوب شدن یخ‌ها و جابه‌جایی کوه‌های یخ ارائه داده است. تغییرات اقلیمی به دلیل ذات متحرکشان بسیار با حرکات موزون و ناموزون منطبق هستند. دایانا این اثر را بر روی صحنه‌هایی از ذوب شدن حقیقی یخ‌ها اجرا کرد و از رقصنده‌ها خواسته بود تا شکستن یخ‌ها را با بدن‌هایشان به نمایش بگذارند. برای دیدن این اجرای فوق‌العاده می‌توانید عبارت زیر را در vimeo جست و جو کنید:

Diana Movius ballet performance about melting ice and moving glaciers

هنر خیابانی و پایان زمان با نفوذ تغییرات اقلیمی

 

هنر خیابانی و پایان زمان با نفوذ تغییرات اقلیمی

 

یکی از تاثیرگذارترین و فراگیرترین آثار هنری تولید شده در زمینه تغییرات اقلیمی، یک لوگو به نام لوگوی ساعت شنی است. این لوگو که یک دایره به عنوان نمادی برای زمین را نشان می‌دهد، در دلش یک ساعت شنی را جای داده است. پیام این لوگوی هنرمندانه از بسیاری آثار هنری معروف تاثیرگذارتر بود. این لوگو نشان می‌دهد که چیزی به پایان کار بسیاری گونه‌ها در کره زمین باقی نمانده است و باید تغییرات اقلیمی را جدی گرفت. طراح این لوگو که یک هنرمند خیابانی است، علاقه‌ای به انجام مصاحبه با مطبوعات ندارد و در سکوت به کارش ادامه می‌دهد.

 

هنر می‌تواند سرعت تغییرات اقلیمی را کندتر کند!

با اینکه جلوگیری کردن از تغییرات اقلیمی حالا دیگر غیر ممکن است، اما می‌توانیم با انجام کارهای زیادی سرعت این تغییرات را کندتر کنیم. البته، چنین اقداماتی نیازمند یک همبستگی جهانی است که در سکوت و انفعال سیاست‌های کلان کشورهای قدرتمند، چشم امید همه به جریان اصلی هنر و هنرمندان دوخته شده است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. eli می گوید

    مطلب جالبی بود

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.