استایل هیپستر، یک استایل صلح دوست و آزاد

3/5 - (5 امتیاز)

یکی از اشکال بسیار انقلابی و متناسب با ارزش‌های محیط زیستی در دنیای مد و استایل، استایل آزاد، زیبا، ضد جنگ و رنگارنگ هیپستر یا هیپی است.

شاید تصویری که عموم مردم ما از استایل هیپی داشته باشند، تصویر مردهای موفرفری با شلوارهای دمپا گشاد، و زن‌هایی با پیراهن‌های بلند و گلدار باشد. تصویری که در دوران انقلاب ایران، در استایل بسیاری از مردم قابل مشاهد ه بود. اما چرا؟ استایل هیپی یا هیپستر، فراتر از یک مد است. وقتی از این استایل حرف می‌زنیم، رویکرد ما یک انقلاب بزرگ در زمینه استایل زندگی و تفکر مردم است. چیزی که به طرز طنازانه‌ای دوباره نیازش را در جامعه کنونی دنیا به ما نشان می‌دهد.

 

جنگ و استایل هیپستر

 

تاثیر جنگ بر شکل گیری استایل هیپستر

جنگ یک الکتروشوک قوی برای یک ملت است. آدم‌ها را دگرگون می‌کند و دستور به تصمیم را سریع‌تر. هرچه جنگ تبعات بیشتری داشته باشد، افراد بیشتری برای مبارزه با آن از جا برمی‌خیزند. ویتنام، اشتباه بزرگ امریکا بود. بعد از جنگ ویتنام، آدم‌های زیادی تصمیم گرفتند بنیان‌های فکری امریکایی را تغییر دهند. یکی از این گروه‌ها، هیپسترهای سان فرانسیسکو در سال 1960 میلادی بودند. و یکی از تبعات این تحولات فکری، تغییر استایل زندگی و استایل لباس بود.

 

تغییر استایل زندگی، تغییر فلسفه به هیپستر

اشتباهات و پیامدهای جنگ باعث شد تا جوانان و مردم دوباره نگاهی به دلایل شکل گیری جنگ بیندازند. جنگ، نتیجه زیاده‌خواهی انسان مدرن است. به عبارتی، این مصرف‌گرایی بیش از حد بود که خیلی کشورها را متجاوز می‌کرد. مردم امریکا این را درک کردند و گروه گروه سعی کردند تا استایل زندگی خود را به هیپستر یا یک زندگی صلح جو و آزاد از تعلقات مادی تغییر دهند.

 

خوردن و پوشیدن در استایل هیپستر

 

استایل هیپستر، از خوردن تا پوشیدن

هیپی‌ها، با دانستن این موضوع که هویت ما را تا حدود زیادی مواد مصرفی ما تشکیل می‌دهد سعی کردند تا استایل غذای خوراکی خود را طبیعی‌تر کنند. هیپسترهایی که می‌توانستند شروع به گیاهخواری کردند. خوردن غذاهای فراوری شده و تحت تغییرات مواد شیمیایی کاملا ممنوع بود. هیپسترها به سراغ نوع پوشش خود هم رفتند و به جای یک استایل پُش (فاخر و گران) به سمت پوشیدن لباس‌ها آزاد، راحت، و دست دوم رفتند.

 

استایل هیپستر زنانه مردانه ندارد

 

جنسیت در استایل هیپستر معنا ندارد

در ادامه تغییر و تحولات استایل و سبک زندگی بین هیپسترها، آن‌ها روی ریزجزئیاتی که در فلسفه زندگی نقش داشت کار کردند. مثلا درمورد استایل پوشش، چند نکته بسیار حائز اهمیت بود؛ یکی این که لباس‌ها ترجیحا دست دوم و دست دوز باشند، دوم اینکه استایل لباس‌ها جنسیت یا طبقه بندی خاصی نداشته باشند، دیگر اینکه قطعا رنگ‌ها و طرح‌ها در استایل لباس‌های مختلف روشن و شاد باشند. تمام این‌ها به تغییر تفکر و تغییر استایل زندگی مردم منجر می‌شد.

 

استایل هیپستر یک ضد استایل است

برای هیپسترها مهم بود که سنت‌ها و قواعد صحیح مردم دنیا را به جا بیاورند. آن‌ها این قوانین نانوشته را روی لباس‌هایشان می‌آوردند. از گلدوزی و تکه دوزی، هیپسترها از مد و استایل سنتی قبایل بومی مختلف دنیا الگو می‌گرفتند. مهمتر از آن اینکه، استایل هیپستر قاعده خاصی برای ست کردن و پوشیدن ندارد. اصلا، در استایل هیپستر، کسی نباید زمانش را به پوشیدن یک لباس یا استایل خاص، اتو کردن لباسش یا ست کردن دو تکه لباس خاص اختصاص بدهد. چون به نظر هیپسترها، این کار مصرف‌گرایی را ترویج می‌دهد و افراد را زیاده خواه و خودخواه می‌کند.

 

دامن و پیراهن در استایل هیپستر

 

اهمیت پیراهن در استایل هیپستر

از آن جایی که هیپسترها به دنبال راحتی و آزادی در استایل زندگی و پوشش خود هستند، پوشیدن دامن و پیراهن بین زن و مردشان بسیار مرسوم است و رواج دارد. آن‌ها از پارچه‌های سبک و روشن برای دوختن و درست کردن دامن‌های بلند و گشاد و پیراهن‌های آزاد و خنک استفاده می‌کنند.

 

اکسسوری در استایل هیپستر

 

اهمیت اکسسوری در استایل هیپستر

شاید بتوان گفت آن چیزی که شاخصه ویژه استایل هیپستر به معنای واقعی باشد، اکسسوری این استایل است. هیپسترها یا هیپی‌ها اکثرا هنرمند هستند و شیفته ساخت صنایع دستی و هندی کرفت. اکسسوری‌های آن‌ها از گوشواره و کیف و گردنبند، تا دستبند و صندل و پابند، همه طبیعی و حاصل خلاقیت ذهنی این گروه است. گردنبندهای بلند و سرخ‌پوست شکل، گشوواره‌های تا به تا، کیف‌های حصیری، و صندل‌های پارچه‌ای که در استایل امروز هم رواج دارند، حاصل خلاقیت و هنر دست هیپسترها هستند.

 

استایل بوهمین، استایل هیپستر

 

تفاوت استایل بوهمین و استایل هیپستر

خیلی‌ها در تشخیص استایل هیپستر دچار اشتیاه شده و فکر می‌کنند استایل بوهمین همان هیپستر است. بوهمین، مختص به کولی‌ها و سبک سیاق زندگی طبیعی آن‌هاست. مثلا، شلوارهای جین دمپا گشاد یا عینک آفتابی اصلا متعلق به استایل بوهمین نیست. هیپستر، دریچه‌ای به فلسفه زندگی آزاد و صلح جو در بطن زندگی مدرن بود. البته، شاخصه‌هایی از استایل بوهمین در استایل هیپستر دیده می‌شود. اما، استایل هیپستر بسیار فراگیرتر و شامل‌تر از استایل بوهمین است.

 

استایل هیپستر، بازگشتی به گذشته

اما استایل هیپستر دوباره در قالب اسامی جدید خودش را ترند کرده است. این موضوع، فارغ از بحث مد، می‌تواند به دلیل تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته باشد. رد جنگ باز هم خودش را در دنیا نشان می‌دهد، و مصرف‌گرایی بیش از هر زمان دیگری بیداد می‌کنند. مردم، امید دارند تا با پیش دستی و تغییر سبک زندگی به سمت استایل هیپستر، بتوانند جلوی اتفاقات تلخی مثل تکرار جنگ ویتنام را بگیرند. در این جا دو جمله قابل تامل وجود دارد که هیپستر ها نیز مثل بسیاری متفکرین دنیا به این دو جمله اعتقاد دارند: ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم، و ما آن چیزی هستیم که می‌پوشیم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.