از میزناهارخوری تون استفاده نمیکنین؟!

Rate this post

شاید وقتی داشتین دکور خونه رو طراحی می کردین به این فکر افتادین میزناهارخوری هم لازمه و چون جای کافی براش بود رفتین خریدین! شاید هم موقع خرید جهیزیه، میزناهارخوری ضروری حس شد و کلی پول بابتش صرف کردین! یا ممکنه میخواستین فرهنگ پشت میز غذاخوردن رو تو خونواده جا بندازین و رفتین یه میزناهارخوری تهیه کردین. ولی الان دور سفره ای که رو زمین پهن میشه غذا می خورین!
اینکه غذا خوردن رو میز جزو فرهنگ قدیم ایران بوده و بعد کم کم زمین نشینی باب شده رو باید جستجو کرد:
ساختن صندلی، میز، نیمکت و تخت با شروع شدن تمدن و آداب زندگی شهری آغاز شد؛ یعنی حدود ۵۵۰۰ سال قبل؛ در ایران، بین‌النهرین و مصر. ایرانیان، کسانی بودند که ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، صندلی، میز و نیمکت رو به دنیا عرضه کردن.
فرهنگ شهرنشینی و سیستم اداری ایران، استفاده از میز و صندلی رو ضروری کرده بود. توی دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی میزها البته یک نفره بودن اما از هزاره دوم میزهای دونفره و چهارنفره هم ساخته شد. روی لیوانهای مفرغی ایرانی و لرستانی میشه انواع زیبایی از این میز و صندلی ها رو دید.
اما توی دوره اسلامی، به خاطر توصیه بزرگان دین به ساده زیستی، میز و صندلی ها کنار رفتن و استفاده از تخت که از زمان هخامنشی ها ساخته میشد، جاشو گرفت. این تخت ها با پایه های بزرگ و بلندی، از سه طرف کنار داشتن. بزرگان چهار زانو روش می شستن. میز و صندلی هم از اون به بعد مخصوص اشراف شد.
نمونه جالب این تخت‌ها، تخت مردم فتحعلی شاه‌ قاجار توی کاخ گلستانه. اما در دوره قاجار به خاطر آشنایی ایرانی ها با غرب، استفاده از صندلی، میز و مبل در ایران مجدد رونق گرفت و کم کم وارد خونه های مردم عادی هم شد.
با وجود این هنوز میزناهارخوری در فرهنگ ما جای خودشو نتونسته باز کنه و بیشتر یه کالای لوکس درنظر گرفته میشه. برای همین خیلی از خونواده ها هم میزناهارخوری دارن، ازش استفاده نمی کنن و حتی بعضیا میگن نشستن دور سفره ای که رو زمینه، سنتی تر و اصیل تره!
در هر صورت این سلیقه شماست که چطوری از غذا خوردنتون لذت ببرین. حالا اگه تو خونه یه میزناهارخوری بدون استفاده دارین و یا اینکه میزی که خریدین بیشتر در فرم صبحانه خوری هست و شما هم تو خونتون صبحانه سرو نمیشه، می تونین بیاین تو شیپور آگهیش کنین تا بتونین با یه قیمت خوب بفروشین.
به نظرم این ایده خیلی عالیه و البته خیلی خیلی بهتر از این که میزناهارخوری تبدیل به میز اشیاء تزئینی و یا حتی جا لباسی دم دستی لباستون بشه. فکر گذاشتن تو انبار رو هم نکنین. چیزی که الان به کارتون نمیاد بهتره تبدیل به پول بشه. اگه یه روز هم نظرتون در مورد میزناهارخوری عوض شد، حتما مدل و طرح های جدیدتر تو بازار هست که دلتون نمیسوزه که چرا امروز اینو فروختین.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.