قبل از دودی کردن شیشه خودرو، این نکات را مد نظر قرار دهید

3/5 - (12 امتیاز)

بسیاری از خودروهایی که در خیابان‌های شهر می‌بینید به دلایل مختلف شیشه‌های خود را دودی کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید چنین کاری انجام دهید حتما قبل از دودی کردن شیشه خودرو این نکات را در نظر داشته باشید. شیشه دودی شیشه ای است که از نظر بصری تاریک خواهدبود، اما هنوز هم می‌توان از طریق آن دید. بنابراین، شفافیت شیشه ها باید کافی در نظر گرفته شود تا نه تنها باعث ارتقای بصیرت راننده (به ویژه در شب) شود، بلکه به رانندگان، دوچرخه سواران و مجریان قانون نیز اجازه دهد تا دید بسیار متمایز از داخل وسیله نقلیه داشته باشند. شفافیت نسبت به ضریب انتقال نور است و در صورتی که ضریب عبور نور شیشه بیش از 30 درصد باشد، پنجره رنگی تلقی می‌شود و منجر به دید کمتر از حد مطلوب برای راننده خواهدشد.

در این مقاله ابتدا به دلایل دودی کردن شیشه خودرو می‌پردازیم و سپس در مورد نکات قبل از دودی کردن شیشه خودرو صحبت خواهیم کرد.


دلایل دودی کردن شیشه خودرو

افرادی که شیشه دودی را به شیشه معمولی ترجیح می‌دهند معمولا یکی از دلایل زیر را دارند.

محافظت در برابر اشعه مضر UV

دودی کردن شیشه خودرو یک راه برای محافظت در برابر خطرات ناشی از تابش نور خورشید و برخورد اشعه خطرناک و مضر UV است. متاسفانه بسیاری از خودروهایی که در کشور تولید می‌شود از شیشه‌های آنتی UV بی‌بهره هستند.

خنک کردن فضای داخلی خودرو

در فصل گرما با افزایش دمای هوا دودی کردن شیشه یک ایده کاربردی است. شیشه‌های دودی برای رهایی از گرمای شدید داخل اتاقک خودرو و جلوگیری از سوختن پوست سرنشینان، عالی هستند. لذا گاهی صاحبان خودرو برای حفظ سلامت خود و سرنشینان، به فکر دودی کردن شیشه‌های خودرو می‌افتند.

سلیقه شخصی صاحب خودرو

یک دلیل دیگر برای دودی کردن شیشه خودرو سلیقه شخصی صاحب آن است. به نظر می‌رسد دلیلی که بیشتر صاحبان خودرو را به فکر دودی کردن شیشه می‌اندازد، شخصی‌سازی خودرو است. درواقع آن‌ها دلیل این امر را حفظ حریم شخصی خود و سرنشینان می‌دانند و معتقد هستند با دودی کردن شیشه خودرو، تا میزان قابل توجهی از دید مردم پنهان می‌مانند و می‌توانند آرامش بیشتری را تجربه کنند.

جالب است بدانید که به همان اندازه که وضوح دید از بیرون خودرو به داخل کمتر می‌شود، سرنشینان خودرو در روزهای آفتابی، دید بهتری از فضای بیرون خواهند داشت.

علت دودی کردن شیشه خودرو


قوانین دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه‌ خودرو با توجه به دلایلی که ذکر شد، می‌تواند به عنوان راهکاری مناسب درنظر گرفته شود. ولی نباید از این مسئله غافل شد که راهنمایی و رانندگی برای انجام این کار، قوانینی را نیز اعمال کرده است. بهتر است پیش از دودی کردن شیشه خودرو از این موارد مطلع شویم.

قوانین راهنمایی و رانندگی برای میزان درصد دید

راهنمایی و رانندگی قانونی مبنی بر محدودیت دودی کردن شیشه خودرو برای صاحبان خودرو اعمال کرده است. طبق این قانون مالکین خودروها فقط می‌توانند شیشه خودرو را از ۳۵ تا ۴۰ درصد دودی کنند. البته منظور از درصد دودی کردن، درصد دید است. یعنی از بیرون خودرو دید ۳۵ تا ۴۰ درصدی به داخل خودرو وجود داشته باشد. هرچه این میزان درصد کمتر شود، میزان دید کمتر و تیرگی شیشه خودرو بیشتر است. مثلا شیشه دودی ۵ درصد بسیار تیره از شیشه دودی ۴۵ درصد است.

اگر این قانون توسط مالکین خودرو نقض شود، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند در صورت مشاهده نقض قانون توسط خودرو، آن را متوقف کرده و جریمه نقدی ۵۰ هزارتومان را برای آن درنظر بگیرد. نه تنها پلیس راهنمایی و رانندگی بلکه نیروی انتظامی نیز می‌تواند در صورت برخورد با خودرویی که قانون دودی کردن شیشه خودرو را رعایت نکرده است، نسبت به توقیف آن اقدام کند.

علت محدودیت برای دودی کردن شیشه خودرو

از مهم‌ترین دلایل وضع و اجرای این قانون، توانایی پلیس در مشاهده داخل خودرو آن هم از فاصله‌ کمتر از ۳ متر عنوان شده است. در واقع پلیس باید بتواند در این فاصله ذکر شده، به خوبی داخل خودرو را مشاهده کند تا اگر راننده خودرو رفتاری خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی مثل نبستن کمربند، استفاده از گوشی همراه هنگام رانندگی، خوردن و آشامیدن و … انجام دهد، خودرو را متوقف و با راننده برخورد کند.

نکته جالبی که در این مورد وجود دارد، تست کردن تیرگی توسط پلیس است که در بسیاری از کشورهای دیگر، انجام می‌شود؛ این در حالی است که متاسفانه در داخل کشور این تست وجود ندارد و مجریان قانون باید از چشمان خود کمک بگیرند.

قانون معاینه فنی برای درصد دودی کردن شیشه خودرو

پس از قانون راهنمایی و رانندگی، مراکز معاینه فنی نیز قانونی در مورد درصد دودی کردن شیشه‌های خودرو درنظر گرفته است. معاینه فنی دودی کردن شیشه عقب خودرو را غیر مجاز می‌داند. هرچند درصد دودی کردن شیشه عقب خودرو، برابر یا بالاتر از درصد مجاز باشد. در صورت رعایت نکردن این قانون توسط صاحب خودرو، مراکز معاینه فنی خودرو، برگه معاینه فنی را برای خودرو صادر نمی‌کنند.

قانون‌گذار دلیل اعمال این قانون را اختلال در دید راننده از آینه وسط مخصوصا در شب و مسیرهای تاریک عنوان کرده است که منجر به تصادفات مرگبار و جبران‌ناپذیر خواهد شد. ناگفته نماند که اگر شیشه خودرو هنگام تولید در کارخانه دودی شده باشد یا به اصطلاح شیشه دودی فابریک کارخانه است و پلیس بتواند سرنشینان خودرو را از فاصله‌ کمتر از ۳ متر مشاهده کند، قانون ذکر شده شامل حال آن نخواهد شد و برگه معاینه فنی برای این خودروها صادر خواهد شد.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو


شرایط خاص دودی کردن شیشه خودرو

با توجه به قوانینی که دودی کردن شیشه خودرو را تا حدودی محدود می‌کند، تبصره‌هایی نیز وجود دارد که طبق آن مالکان خودرو می‌توانند شیشه خودرو را دودی کنند.

داشتن مجوز از پزشک برای دودی کردن شیشه خودرو

راهنمایی و رانندگی به افرادی که از سوی پزشک متخصص مجوز استفاده از شیشه دودی دریافت کنند، مجوز دودی کردن شیشه خودرو را صادر می‌کند. البته از این نکته غافل نشویم که برای دریافت مجوز دودی کردن شیشه خودرو، باید غلظت دودی شدن شیشه خودرو توسط کمیسیون‌های فنی و پزشکی پلیس راهور تعیین شود.

استثناهایی برای این قانون وجود دارد که عمدتاً منشأ پزشکی دارند. باید بدانید که معافیت پزشکی برای افراد مبتلا به برخی بیماری های نادر پوستی وجود دارد که استفاده از فیلم های خورشیدی خاص برای آنها ضروری است زیرا به اشعه های خورشید و اشعه ماوراء بنفش حساس هستند. بدون یک فیلم ضد آفتاب ضد اشعه ماوراء بنفش، آنها در معرض خطر واکنش های پوستی بیش از حد هستند. به طور خاص، این وسایل نقلیه برای حمل و نقل افرادی هستند که از بیماری های خاص رنج می‌برند و باید شیشه خودرویی که با آن جابه جا می‌شوند، دودی باشد؛ مانند پروتوپورفیری اریتروپوئیتیک، پورفیری اریتروپوئیتیک مادرزادی و گزرودرما پیگمنتوزوم. 


هزینه دودی کردن شیشه خودرو

افرادی که اقدام به دودی کردن شیشه خودرو می‌کنند، در بازار با قیمت‌های مختلفی مواجه می‌شوند. ممکن است برای آن‌ها این سوال مطرح شود که چه مسائلی باعث شده است تا این تفاوت قیمت در دودی کردن شیشه‌های خودرو ایجاد شود. برای مشاهده آگهی‌ها و قیمت دودی کردن شیشه خودرو می‌توانید به شیپور سر بزنید.

نوع خودرو

مهم‌ترین مسئله در قیمت دودی کردن نوع خودرو، نوع شیشه‌های خودرو و تعداد آن‌ها است. مثلا برای دودی کردن شیشه برخی از خودروها مانند خودرو ۲۰۶ باید هزینه بیشتری را نسبت به سایر خودرو ها پرداخت کرد. دلیل این مسئله هم مشکل بودن نصب برچسب دودی روی شیشه‌های این نوع خودرو به دلیل خمیده بودن آن است.

جنس برچسب دودی

با توجه به جنس برچسب دودی که استفاده می‌شود، قیمت نیز تغییر خواهد کرد. برای استفاده از برچسب‌هایی که بهره‌مند از ویژگی آنتی UV است، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین هنگام دودی کردن شیشه خودرو باید این نکات را درنظر گرفت که اگر از برچسب‌های بی‌کیفیت استفاده کنید، مجبور خواهید بود پس از مدتی آن را عوض کنید. چون حباب‌های داخل این برچسب‌ها به طول کامل از بین نخواهد رفت و همچنین با گذشت زمان رنگ دودی تغییر کرده و لبه‌های برچسب‌ها نیز باز خواهد شد.

البته بد نیست بدانید برچسب‌هایی که در برای دودی کردن شیشه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا عمر طولانی دارد و به طور متوسط تا ۱۰ سال قابل استفاده خواهد بود.

وسایل نقلیه غیر مشمول مقررات 

در نهایت، به نظر می‌رسد رعایت قوانین مربوط به شیشه های رنگی برای تضمین ایمنی رانندگان و عابران پیاده ضروری است. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به آن باشد، باید بدانید که چگونه میزان شفافیت (اندازه گیری تخصصی، گواهی سازنده) را توجیه کنید، در غیر این صورت حتی ممکن است برای گذراندن معاینه فنی دچار مشکل شوید. 

استفاده از شیشه های دودی مزایای زیادی دارند، به ویژه برای افرادی که می‌خواهند در برابر عواملی مانند نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش، مبارزه با گرما در طول تابستان، جلوگیری از تغییر رنگ صندلی و… ایمن بمانند. برخی از افراد نیز متوجه می‌شوند که شیشه‌های رنگی سبک خاصی به وسیله نقلیه‌شان می‌دهد، اما امروزه برای نصب این شیشه ها باید به قوانین نیز توجه داشت. 

قانون در مورد شیشه های رنگی یا دودی چه می‌گوید؟ 

استفاده از شیشه های رنگی یا فیلم رنگی ممنوع نیست، اما برای رعایت استانداردها، باید حداقل 70 درصد نور از شیشه های خودرو عبور کند. این مقررات فقط در مورد شیشه های جلو (پنجره و شیشه های جانبی) اعمال می‌شود و به شیشه های جانبی عقب مربوط نخواهدشد. بنابراین شیشه‌های خودرو می‌توانند رنگی کمتر از 30 درصد داشته باشند و در صورت شکستگی شیشه، آنها باید به راننده اجازه دهند تا جاده را به وضوح ببیند. 

و در آخر…

با توجه به نکاتی که در مورد دودی کردن شیشه‌ خودرو بیان شد، می‌توانید با درنظر گرفتن نوع خودرو، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و میزان هزینه‌ای که می‌توانید برای دودی کردن شیشه‌ خودرو درنظر بگیرید، برای دودی کردن شیشه خودروی خود، اقدام کنید. توصیه می‌کنم برای شخصی‌سازی بیشتر خودرو سری به مقاله کاور کردن خودرو هم بزنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. سینا می گوید

    با سلام خدمت دوستان عزیز در سایت شیپور مطالب واقعا عالی بود ولی یه نکته منم اضافه کنم که طول متر دید پلیس افزایش یافته از پنج متری باید داخل ماشین دیده بشه

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.