راهنمای شستشوی مبلمان تو خونه!

4/5 - (1 امتیاز)

بین لوازم خونه، مبلمان به‌دلیل اینکه یکی از پر استفاده ترین وسیله هاست، نیاز داره که هر سال و یا حتی هر چند ماه یه بار شسته بشه. به خصوص اگه مبلمان گرونی داشته باشین و یا به خاطر هزینه بالای خرید مبل، نخواین هر چند سال یه بار دست جدید شو بخرین، باید دقت زیادی در نگهداری و شستنش بکنین.
ما تو این مطلب چند تا راه حل برای تمیز کردن مبل داریم که بسته به نوع جنس روکش مبلمان. امیداوریم به کارتون بیاد.

مبلمان پارچه ای

برای شست‌ و شوی مبل‌های پارچه‌ای بهترین راه استفاده از شامپو فرشه. کافیه توی یه ظرف یه مقدار شامپو فرش بریزین و با یه پارچه نرم ولی مقاوم مبلمان رو شست‌وشو بدین. ضمنا بهتره قبل از اینکه از شامپو فرش استفاده کنین، قسمتی از مبل رو بشورین و امتحان کنین که پارچه مبل رنگ نمیده.
بعد از شامپو کردن مبل‌ها، با یک بخارشو یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را هم از بین ببرین.
یادتون باشه که همیشه به بخار شور اعتماد کنین، چرا که استفاده از بخارشور یکی از راهکارهای مناسب برای شست وشوی مبلمان خونگیه. البته باید میزان و شدت بخار رو بسنجیم. بخار متصاعد شده از دستگاه بخارشوی به‌ وسیله مقدار اندکی آب تولید میشه و همین حجم اندک باعث میشه رطوبت کم و بخار با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزها نفوذ کنه و کثیفی ها رو از بین ببره.
برای پاک کردن قسمت‌های چوبی مبل بهتره از پارچه خشک یا پارافین استفاده کنین؛ البته هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت رو به کار ببرین تا پارچه به پارافین آغشته نشه.
بعضی از مبل‌های پارچه‌ای مخملی نیازی به شامپو کشی و شست‌وشو ندارن و کافیه با یک پارچه گرد و غبار روی مبل را زدوده شه.

مبلمان چرمی

برای اینکه مبلمان چرمیتون تمیز و نرم بمونه، مرتب گرد‌گیریش کنین و گاه به گاه سطح اونو به وسیله واکس مخصوص چرم پاک کنین. هرگز مبلمان چرمی رو با پاک‌ کننده‌های شیمیایی شست‌وشو ندین؛ چرا که با این کار مبلمان رو نابود کردین. توصیه میشه هر هفته از دستمال خشک و جاروبرقی برای تمیز کردن مبل استفاده کنین و به محض ریختن مواد غذایی تمیز بشه.

مبلمان و کاناپه‌های چرمی رو از منابع گرمازا مثل رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارین، چون گرمای زیاد موجب خشک و شکننده شدن چرم میشه.
از آب زیاد، حلال‌های تمیزکننده، صابون یا آمونیاک برای شست‌وشوی مبل چرمی استفاده نکنین. از جمله اشتباهات افراد استفاده از آب زیاد و صابون برای تمیز کردن مبلمان چرمیه. این روش باید صددرصد کنار گذاشته بشه؛ چون سطح چرم رو به مرور از بین می‌بره و باعث ایجاد ترک و شکستن اون میشه.
همچنین بهتره از تمیزکننده‌ها و حلا‌ل‌های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنین. این شوینده ها رنگ چرم رو از بین می‌برن و سفید می‌کنن. حتی در صورت وجود لکه از مقدار خیلی کمی آب استفاده کنین و نذارین رطوبت آب روی چرم باقی بمونه.

از بین بردن لکه های مختلف از روی مبلمان

لکه‌های روی مبل انوع گوناگونی دارن. ممکنه روی مبل شما لکه چربی یا شیمیایی یا جای رد قلم و خودکار مونده باشه. حتی ممکنه مبلمان شما به وسیله سیگار سوخته باشه. باید بگیم که این مشکلات قابل رفعه.
اثری سوختگی یا زردی سیگار رو می‌تونین با یک حبه قند از بین ببرین
روش کار هم سادست. قند رو روی لکه بمالید و آن قدر این کار رو ادامه دهید تا پاک بشه. اگه این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشه، می‌تونین با آبلیمو اونو پاک کنین.
اگه جنس رویه مبل شما از پارچه کرکداره با کمی شیر اونو خیس و با مقداری پنبه لکه هاشو پاک کنین و در آخر با آب و صابون لکه شیر رو هم از بین ببرین.
لکه جوهر که یکی از متداول ترین لکه ها محسوب میشه هم، قابل از بین بردنه.
مراحل کار به این ترتیبه؛ اول لکه رو خیس کنین و کمی نمک روی لکه بریزین، سپس با پنبه محل رو تمیز کنین. راه دیگه ای هم وجود داره، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک رو روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل رو شست‌وشو بدین.

برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی لکه بمالین.

اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشه، راه ساده‌تری هم وجود داره، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده رو بپوشونید و اتوی داغ رو محکم روی اون فشار بدین تا لکه ناپدید بشه.
اگر نوشابه روی مبل ریخت اونو خیلی زود تمیز کنین، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشین و سپس با اسفنجی خیس لکه رو پاک کنین تا اثری از لکه به جا نمونه.

نکته:

گاه پیش میاد که لکه روی مبلمان به هیچ وجه پاک نمیشه. در چنین شرایطی اگه به فکر تعویض مبلمان نیستین، می‌تونید رویه مبلمان رو تعویض کنین.
برای پاک کردن سطوح چوبی یا میز و صندلی‌ها به هیچ وجه از مواد شوینده استفاده نکنین. بهترین راه برای پاک کردن این سطوح دستمال خشک یا کمی مرطوبه. برای درخشان شدن این سطوح هم می‌تونین پس از زدودن گرد و غبار، از پارافین استفاده کنین.
لکه‌ برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه‌ها وجود دارن که با خریدن اونا می تونین برخی لکه‌ها رو پاک کنین. برای استفاده از این لکه‌برها حتما به روش مصرف آن دقت بشه و یادتون باشه بدون دستکش از این مواد استفاده نکنین و در ضمن از قبل تحقیق کنین که این مواد موجب آسیب به پارچه یا چرم مبل نشه.
در نهایت اینکه، اگه قراره مبلمان امسال رو برای عید عوض کنین، سایت شیپور یه جای مطمئن واسه فروشه. فقط قبلش با استفاده از راه کارهایی که دادیم، مبل رو بشورین و لکه هاشو از بین ببرین. همچنین این سایت یه راه خوب برای خرید مبلمان دست دوم مقرون به صرفه هست.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. نیلوفر می گوید

    باتشکر از وبلاگ بسیار فعال شیپور!
    موفق باشید

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.