نکاتی که باید در مورد شغل و مسیر شغلی مورد نظرتان بدانید

4.3/5 - (3 امتیاز)

در هر جامعه‌ای داشتن شغل و انتخاب مسیر شغلی مناسب از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان و مسئولین آن جامعه است.

تاثیری که شغل بر زندگی امروز و آینده جوانان و درنتیجه پیشرفت یک جامعه وارد می‌کند گواه از اهمیت آن است. برای اطلاع از نکات مهم مرتبط با شغل و مسیر شغلی، همراه ما باشید.

همان گونه که می‌دانید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جوامع بشری وجود دارد، جوانان و مسئله شغل آنان است. چرا که برای داشتن یک جامعه پیشرفته، شاد، باانگیزه و سالم اشتغال بویژه برای جوانان بسیار مهم و ضروری است.

قطعا تا به امروز بارها واژه شغل را شنیده‌اید و حتی ممکن است تعریفی از آن هم داشته باشید. ما در ادامه تعریف کاملی از شغل بیان می‌کنیم.

شغل چیست؟

آشنایی با تعریف شغل به دو دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. نخست زمانی که رئیس یا مدیر یک شرکت تصمیم به استخدام کارمند می‌گیرد، باید تعریف کامل و درستی از شغل داشته باشد تا فرد مناسبی را برای جایگاهی که درنظر دارد انتخاب و استخدام کند.

دوم علاوه بر استخدام، برای ارزیابی عملکرد، تعیین حقوق، مزایا، پاداش و پرداخت به افرادی که استخدام شده‌اند نیز تعریف شغل الزامی است. از این رو دو تعریف از شغل که به یکدیگر بسیار نزدیک است را برای شما بیان می‌کنیم.

تعریف سازمان بین‌ المللی کار از شغل

طبق تعریفی که سازمان بین‌المللی کار ارائه کرده است، شغل به مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که فرد برای یک یا چند واحد اقتصادی انجام می‌دهد یا قرار است انجام دهد. به این افراد با توجه به خدمت در یک واحد اقتصادی یا چند واحد اقتصادی، یک شغله یا چند شغله گفته می‌شود.

تعریف قانون استخدام کشور از شغل

و اما شغل در ماده ۷ قانون استخدام کشور به مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های مشخص، مرتبط و مستمر گفته می‌شود که سازمان امور اداری و استخدامی کشور آن را به عنوان کار واحد تایید کرده باشد.

انتخاب شغل مناسب

انتخاب شغل مناسب دیگر مسئله‌ای است که افراد با آن مواجه هستند. بسیاری از آن‌ها در انتخاب شغل دچار مشکل هستند و حاضر هستند برای پیدا کردن مسیر شغلی مناسب که در آن احساس شادی و رضایت داشته باشند، هر سختی را تحمل کنند.

این در حالی است که تنها توجه به سه معیار مهم، می‌تواند انتخاب شغل مناسب و قرارگیری در مسیر شغلی صحیح را برای افرادی که در انتخاب شغل مشکل دارند، آسان‌تر کند.

همه چیزدرباره مسیر شغلی

معیار های انتخاب شغل مناسب علاقه

نخستین معیار برای انتخاب شغل مناسب، علاقه است. تجربه بارها ثابت کرده‌ است که انتخاب شغلی که به آن علاقه داریم در پیشرفت شغلی بسیار تاثیرگذار است. مثلا وظایف شغلی را که به آن علاقه داریم با دقت و کیفیت بیشتری نسبت به شغلی که علاقه‌ای به آن نداریم انجام می‌دهیم.

ولی این مسئله باز هم نیازمند به آن است که چگونه متوجه شویم به چه شغلی علاقه داریم. بهترین راهکار این است که تمامی جنبه‌های مختلف شغلی که احساس می‌کنیم به آن علاقه داریم را بررسی کنیم. در مورد آن‌ها تحقیق کنیم و با افرادی که مشغول به آن هستند، صحبت و مشورت کنیم.

با سختی‌ها، چالش‌ها، موقعیت‌ها و تمامی مسائل مربوط به شغل آشنا شویم و سپس ببینیم آیا واقعا این همان شغلی است که به آن علاقه داریم. آیا نسبت به حرفه‌ای که در آن فعالیت می‌کنیم، احساس رضایت شغلی داریم و از انجام آن لذت می‌بریم یا اینکه با دانستن تمامی واقعیت‌های مربوط به شغل، دیگر هیچ تمایلی به داشتن آن نخواهیم داشت.

احتمالا افرادی که در مرحله انتخاب شغل مورد علاقه هستند، همزمان به بیش از یک شغل علاقه دارند. مثلا ممکن است فردی علاوه بر آنکه به پرستاری و استخدام پرستار علاقه‌مند است، بازیگری را نیز دوست داشته باشد و حتی کار در فضای آزمایشگاهی را هم دوست داشته باشد.

در این زمان این فرد با درنظر گرفتن واقعیت‌های مربوط به شغل‌های مورد علاقه خود، بهتر می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

مهارت

پس از شناخت شغل مورد علاقه، پی بردن به اینکه آیا در این شغلی که به آن علاقه داریم مهارتی هم داریم یا نه بسیار مهم خواهد بود. بد نیست بدانید که مهارت توانایی انجام دادن یک کار است و بهره‌مندی از این توانایی در انتخاب شغل مناسب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

درواقع افرادی که در شغلشان مهارت دارند، کاملا متمایز از کسانی هستند که هیچ مهارتی در شغل خود ندارند. معمولا این افراد مورد رضایت کارفرما و صاحبان کسب‌وکار نیستند.

برای موفقیت در انتخاب شغلی که به آن علاقه‌ دارید، بهتر است پیش از انتخاب آن، مهارت‌های لازم و مربوط به شغل را کسب کنید.

کمک از افرادی که در شغل مورد علاقه شما مشغول هستند، می‌تواند راهگشا باشد. همچنین مراجعه به سایت شغل یابی مفید خواهد بود.

نیاز بازار کار

سومین عاملی که در انتخاب شغل و قرارگیری در مسیر شغلی مناسب تاثیرگذار و مهم است، نیاز بازار کار است. اگر شغلی یافتید که هم به آن علاقه و هم در آن مهارت دارید، نمی‌توان به قطعیت گفت که شغل درست و مناسبی را انتخاب کرده‌اید و آینده شغلی خوبی در انتظار شما است.

باید به معیار سوم که نیاز بازار کار است نیز توجه کنید. مثلا می‌توانید تحقیق کنید در جامعه‌ای که زندگی می‌کنید نیازهای شغلی پنج سال آینده چیست. به استمرار کدام یک از مشاغل می‌توان حد اقل تا چندین سال آینده مطمئن بود.

مثلا برای مردم کشور ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بارها مورد تحریم‌های متعدد قرار گرفته است، بهترین شغل در زمان تحریم چه خواهد بود؟ آیا می‌توانند از آینده شغلی که در این زمان برای خود انتخاب می‌کنند مطمئن بود؟

بنابراین تنها اینکه شغل انتخابی مورد علاقه باشد و در آن مهارت داشته باشیم، کافی نیست و بازار کار تکمیل‌کننده در انتخاب مناسب شغل است. علاقه، مهارت و نیاز بازار کار کاملا به یکدیگر وابسته بوده و برای داشتن شغل مناسب نیاز است هر سه معیار را همزمان درنظر گرفت.

بهترین شغل در زمان رکود اقتصادی

زمانیکه شغلی را با توجه به سه معیار مهارت، علاقه و نیاز بازار کار انتخای کردید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این شغل مناسب شما است و می‌توانید با انتخاب آن آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنید. اما نباید فراموش کنید که گاهی اوقات ممکن است به هزاران دلیل کسب‌وکار با مشکل مواجه شود.

یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر شغل و مسیر شغلی، زمانی است که یک کشور دچار رکود اقتصادی می‌شود. بسیاری از مردم در زمان رکود اقتصادی تصور می‌کنند دیگر آینده‌ای روشن از لحاظ کار و شغل در انتظار آن‌ها نیست و رکود و شکست تمام مشاغل را دربر می‌گیرد.

این باور کاملا غلط است و حتی در بدترین شرایط اقتصادی، می‌توان مشاغلی را یافت که نیاز به آن‌ها از سوی جامعه همیشگی است.

برای مثال مشاغل فنی و تعمیراتی می‌تواند یکی از بهترین شغل‌ ها در زمان رکود اقتصادی باشد. درست زمانیکه به دلیل رکود اقتصادی توان مالی بسیاری از مردم کاهش می‌یابد، آن‌ها مجبور هستند بیش از آنکه به خرید وسایل نو فکر کنند، به فکر تعمیر آن باشند.

پرواضح است که مشاغل فنی در چنین شرایطی در گروه شغل‌هایی قرار می‌گیرد که حتی با قرارگیری در بحران اقتصادی، مردم به آن نیازمند بوده و بازار کار برای این مشاغل داغ است.

از جمله مشاغل فنی می‌توان به تعمیرات و خدمات خودرو، تعمیرات کفش، خدمات راه‌اندازی وسایل گرمایشی و سرمایشی، ارائه خدمات آنلاین، قفل‌سازی و کلیدسازی سیار، یدک‌کش و خودروبر، تعمیرات وسایل برقی و … اشاره کرد.

آینده شغلی مهندی صنایع در ایران و جهان

فارغ‌التحصیلان مهندسی صنایع از جمله متقاضیان کار و شغل در کشور هستند که به دلیل گستردگی حوزه کاری در بسیاری از شغل‌ها شانس استخدام دارند.

کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی، همچنین مشاغلی مانند بانکداری، مشاوره‌ای، صنعت بیمه، شرکت‌های کشتیرانی، بیمارستان‌ها، کشت و صنعت، خدمات شهریف استادیوم‌های ورزشی، شرکت‌های هواپیمایی و هر جایی که برای بقا به مدیریت، هدایت، برنامه‌ریزی و ارتقا بهره‌وری نیاز دارد، از جمله مشاغلی است که مهندسان صنایع می‌توانند آن‌ها را به عنوان بازار کار درنظر بگیرند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. قالیشویی می گوید

    ممنون از شما دوست عزیز

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.