پاسیو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

4/5 - (1 امتیاز)

احتمالا پاسیو را با نام‌های دیگری همچون حیاط خلوت، ایوان یا نورگیر بشناسید؛ در واقع با کمی تفاوت، همگی کاربری مشترکی دارند. با کوچک شدن فضای داخلی خانه‌ها و فراگیر شدن آپارتمان‌نشینی، در حال حاضر پاسیوها تبدیل به یک فضای مفید خانه شده و مورد استقبال افراد قرار گرفته‌اند. شاید در گذشته کاربرد پاسیو یا حیاط خلوت محدود به فضای نورگیر خانه بود، اما این روزها با کمی خلاقیت تلفیق آن با دانش معماری، به فضایی مفید و جذاب تبدیل شده است.

مزایای سرزمین کوچکی به نام پاسیو

فرض کنید یک واحد آپارتمانی دارید، اما از داشتن حیاط محروم هستید؛ در این شرایط پاسیو یا همان حیاط خلوت می‌تواند به کمک شما بیاید و حس و حال خانه حیاط‌دار را برای شما تداعی کند. البته این بدان معنا نیست که ساکنان خانه‌های ویلایی سهمی از مزیت پاسیو نداشته باشند.

همان‌طور که گفتیم، پاسیو سرزمین کوچکی است که می‌تواند فرمانروایی مجزا داشته باشد. با وجود پاسیوها که اغلب مسقف طراحی می‌شوند، منظره دلنشینی در دسترس خواهید داشت که از معجزه نور نیز بهره‌مند است. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، در کنار گل‌کاری، یک میز و صندلی زیبا و چندین گلدان جای خالی حیاط را با پاسیو پر کرده یا حیاط کوچک و مسقف (برای خانه‌های ویلایی) خواهید داشت.
به طور کلی می‌توان گفت تمام سیستم‌های قابل پیاده‌سازی در روف‌گاردن‌ها، در پاسیو نیز با ابعادی کوچکتر پیاده می‌شوند و شما را از مزایای روف‌گاردنی کوچک بهره‌مند می‌سازد.

چشم‌انداز پاسیو

اگر پاسیو منزل شما چشم‌اندازی زیبا به خارج از خانه داشته باشد نور علی نور است، ولی اگر نداشت نگران نباشید. اگر کمی خلاقیت را چاشنی کار خود کنید، می‌توانید پاسیو را تبدیل به یک چشم‌انداز دلنشین برای محیط داخلی خانه خود نمایید.

برای شروع، دیوار آجری پاسیو را برداشته و یک جداره شیشه‌ای را جایگزین کنید تا ازداخل منزل به محیط پاسیو دید وجودداشته باشد.
با توجه به شرایط پاسیو، به دنبال کفپوشی متفاوت از کفپوش داخلی خانه باشید. برای انتخاب کفپوش فاکتورهایی مثل مقاومت در برابر رطوبت و آب، دوام در برابر آفتاب‌ و طول عمر مفید کفپوش را مدنظر داشته باشید.

برای ایجاد حال و هوای دل‌انگیز در محیط پاسیو، به فکر سیستم رطوبت و انتخاب گل‌های سازگار با آب و هوای پاسیو خود باشید. هرچه در دیزاین پاسیو تلاش بیشتری داشته باشید، چشم انداز پاسیو نیز بهتر خواهد بود.

ایده‌های خلاقانه برای آماده‌سازی پاسیو

قبل از هر چیز، نوع کاربری پاسیو را تعیین کنید. بهتر است برنامه‌هایی که برای فضای پاسیو در نظر دارید، با توجه به متراژ و نورگیر بودن آن باشد.
می‌توانید پاسیو را با انبوهی گل و گیاه پر کنید و آن را به گلخانه تبدیل نمایید یا با چندین گلدان و یک میز کوچک فضایی برای ریلکس کردن تدارک ببینید. شاید بخواهید یک باربیکیو بخرید و گاهی در محیط پاسیو آشپزی کنید. همه این‌ها با توجه به متراژ و شرایط پاسیو شدنی است، اما به طور کلی، ایده‌های زیر برای دیزاین پاسیو پیشنهاد می‌شود:

  • برای دیزاین دیوارها از دیوارهای مشبک چوبی یا گزینه‌های دیگر مشابه آن استفاده کنید.

  • قدم بعد از دیزاین دیوار، انتخاب چندین گلدان دیواری و نصب آن روی دیوار است. انتخاب سبک گلدان‌ها سلیقه‌ای خواهد بود.
  • معجزه گیاهان پیچکی را دست‌کم نگیرید. اگر می‌خواهید محیط پاسیو حسابی سبز و با طراوت باشد، برای خرید گیاهان پیچکی تردید نکنید.
  • در استفاده از گیاهان زیادروی نکنید. برای تعدیل دکوراسیون فضای پاسیو، از میز و صندلی، چندین تابلو و یک رادیو استفاده کنید.
  • اگر متراژ پاسیو شما بزرگ است، بد نیست بخشی از فضای آن را به باربیکیو اختصاص دهید.
  • با توجه به متراژ پاسیو، گذاشتن یک میز شطرنج، فوتبال دستی یا بیلیارد نیز ایده جالبی خواهد بود.
  • راه‌اندازی یک آب‌نمای کوچک در پاسیو، فوق‌العاده روح‌افزا خواهد بود. ترکیب صدای لذت‌بخش آب با چشم‌اندازی از گیاهان، بسیار لذت‌بخش است.
  • اگر پاسیو مسقفی دارید که قصد شست‌و‌شوی کف آن را ندارید، استفاده از کفپوش چمن مصنوعی نیز خالی از لطف نخواهد بود.
  • یک برنامه اساسی برای نورپردازی پاسیو در شب داشته باشید. نورپردازی خوب می‌تواند محیط پاسیو را برای استفاده در تاریکی شب نیز مهیا کند.
  • پاسیو می‌تواند مسقف یا بدون سقف باشد. هر کدام مزایای منحصربه‌فردی دارند که انتخاب آن به انتظارات شما بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید در پاسیو هوای تازه درجریان باشد، پاسیو بدون سقف را انتخاب کنید در غیر این صورت با مسقف کردن آن، نهایتا یک پنجره برای رد و بدل شدن هوا باقی خواهد ماند.

  • اگر به دنبال یک محیط دنج برای خوردن عصرانه و گفتگوی خانوادگی در خانه هستید، یک سماور برنجی و یک تخت سنتی ایده فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

انتخاب سقف پاسیو

این که بین انواع و اقسام سقف‌ها از جمله فایبرگلاس، پلی کربنات، شفاف، کدر و… کدام را انتخاب می‌کنید، صد در صد به نوع کاربری پاسیو یا انتظار شما بستگی دارد. قطعا افرادی که تمایل به نور بیشتری داشته باشند، سقف شفاف را انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت سری به انواع دیگر خواهند زد.

واقعیت این است که سقف‌های پلی کربنات‌، محبوب‌ترین پوشش‌ سقفی پاسیو هستند که با مقاومت بالا و رنگبندی کامل، بازار سقف‌های پاسیو را به دست گرفته‌اند. همچنین نوررسانی قدرتمند این پوشش سقفی نیز مزید بر علت شده تا بر محبوبیت این سقف افزوده شود، چرا که گیاهان داخل پاسیو برای فتوسنتر و ادامه حیات، به نور خورشید نیازمند هستند.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.