چگونگی استفاده از سند ملکی جهت ضمانت

3.7/5 - (6 امتیاز)

در زندگی هرکدام از ما مشکلات خاصی وجود دارد که گاهی برای رفع این مشکلات نیاز به وام یا ضمانت ملکی پیدا می‌کنیم، در این شرایط چه باید کرد؟ یکی از مهم‌ترین مسائل حقوقی که در هنگام خرید ملک یا زمین باید به آن توجه داشته باشید، سند رسمی آن ملک است. سندها انواع مختلفی دارند، اما زمانی که قرار است از سند ملکی جهت ضمانت استفاده شود، تنها سندهای دفترچه‌ای (منگوله‌دار) یا سندهای تک‌برگ مورد قبول مراجع قضایی یا ادارات قرار می‌گیرند. سند ملکی جهت ضمانت در مکان‌های مختلفی از قبیل ضمانت دادگاه، دادسرا، شورای حل اختلاف، محاکم تجدیدنظر، مرخصی زندانی، بانک‌ها، نظام‌وظیفه، ادارات ثبت، معاملات تجاری و بازرگانی و… استفاده می‌شود. در ادامه با شیپور همراه باشید تا با چگونگی استفاده از سند ملکی جهت ضمانت آشنا شوید.

استفاده از سند ملکی جهت ضمانت وام بانکی

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که برای یک کار ضروری به دنبال دریافت وام باشید، اما همه می‌دانیم که دریافت وام به همین آسانی‌ها هم نیست. به‌غیراز افتتاح حساب و تهیه ملزومات دریافت وام، شما نیاز به ضامن معتبر هم دارید. بانک‌ها در تایید ضامن‌ها و مدارک آن‌ها بسیار سخت‌گیر هستند و اغلب افراد در این بخش گرفتار می‌شود. پیدا کردن دو ضامن کارمند با مدارک معتبر و دسته‌چک یا نامه کسر از حقوق و… عملا وام گرفتن را به پردردسرترین کار دنیا تبدیل می‌کند. روش‌های جایگزین برای حذف ضامن و درخواست وام فوری و ضروری وجود دارد که استفاده از سند ملکی جهت ضمانت وام بانکی یکی از همان روش‌هاست.

برای استفاده از سند ملکی جهت ضمانت وام بانکی در درجه اول باید درخواست وام خود را به بانک ارائه داده و سپس افتتاح حساب کنید؛ مبلغ افتتاح حساب برحسب نوع وام و صلاح‌دید بانک است. با اتمام مراحل اولیه حال نوبت به ارائه ضامن می‌رسد. وقتی قرار است شما از سند ملکی جهت ضمانت وام بانکی استفاده کنید، باید اصل سند را به بانک ارائه دهید. به یاد داشته باشید اگر سند شما از نوع قدیمی (منگوله‌دار) باشد باید با مراجعه به اداره ثبت ‌اسناد و املاک آن را تعویض و به سند تک‌برگ تبدیل کنید. در مرحله بعد کارشناس معتبر از سوی بانک برای بازدید و ارزیابی ملک شما فرستاده می‌شود؛ پس از تایید کارشناس حالا سند ملکی شما به‌عنوان ضامن در بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سند ملکی جز اسناد معتبری است که می‌توانید با استفاده از آن برای شخص مورد اعتمادتان هم ضمانت بانکی کنید، اما جوانب احتیاط را فراموش نکنید! در اين صورت سند به نام مالک بوده، اما در رهن بانک يا موسسه‌ وام‌دهنده قرار می‌گیرد و درصورتی‌که وام‌گیرنده، اقساط وام خود را نپردازد، بانک يا موسسه‌ وام‌دهنده می‌تواند از طريق مراجع قانوني و قضايي، ملک را تصاحب کند. در بسياري از مزایده‌ها املاکی که به فروش می‌رسند، حاکي از وام‌هایی است که وام‌گیرنده توان بازپرداخت آن را نداشته است.

یادتان باشد با گرو گذاشتن سند مسکونی برای وام، حق فروش ملک را تا زمان وصول وام و سود آن نخواهد داشت.

شرایط سند برای ضمانت وام

برای اینکه بتوانید با سند وام بگیرید، سند شما شرایط خاصی داشته باشد. در ادامه چند شرط مهم سند را نام می‌بریم:

  • سند باید به نام فرد درخواست دهنده وام و یا از اقوام درجه‌یک او باشد. البته توجه کنید که سن فرد متقاضی باید بالای ۱۸ سال باشد.
  • ملکی که سند آن برای ضمانت استفاده می‌شود، باید در همان شهری واقع شده باشد که متقاضی وام در آن تقاضای وام می‌کند.
  • سند مسکونی برای وام که در بانکی خاص گذاشته شده، نباید در رهن بانک دیگر یا دادگاه باشد. البته بعضی از بانک‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند که امکان دریافت چند وام با یک سند وجود داشته باشد. مثلاً مزیت وام سند ملکی بانک ملت این است که هم‌زمان سه نفر می‌‌توانند با یک سند ملکی وام (به ارزش 50 میلیون تومان) دریافت نمایند.
  • پرداخت وام بر اساس میزان ارزش ملک صورت می‌گیرد، بنابراین سندی که برای ضمانت از آن استفاده می‌کنید، باید ارزش بالایی داشته باشد. در برخی از موارد نیاز است ارزش ملک 65 الی 70 درصد مبلغ وام باشد.
  • در بیشتر موارد ملکی باید 6 دانگ باشد و از نظر حقوقی مشکل نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که سند باید به طور رسمی در دفاتر ثبت اسناد کشور ثبت شده باشد و دارای پایان کار باشد.
    سندی برای ضمانت وام استفاده می‌شود، باید سند ملک مسکونی باشد. سند ملک‌های تجاری یا زمین‌های کشاورزی و زمین‌های غیرمسکونی مورد قبول نیست.
  • سند املاکی که وقف شده‌اند و یا املاکی که معارض دارند برای ضمانت وام مورد قبول نیست.
  • فروش ملک برای بانک باید آسان باشد. همچنین ملک مسکونی، نباید در محدوده طرح‌های توسعه شهری، حریم رودخانه و دریا، بزرگراه‌ها و طرح مترو، قرار داشته باشد.

استفاده از سند ملکی جهت ضمانت در دادگاه

از سند ملکی می‌توان در مواقع ضروری مانند پرداخت مهریه، نزاع، تصادف و… در نهادهای قضایی و انتظامی استفاده کرد. باید بدانیم که برای هر جرمی نمی‌توان وثیقه گذاشت. مشکلات و مسائل مالی و پرونده‌های کیفری مانند چک، رد مال، خیانت در امانت، فروش مال غیر، تسهیل مال و کلاه‌برداری از جمله جرایمی هست که می‌توان برای آن‌ها وثیقه گذاشت. در مورد این پرونده‌ها پس از تعیین مبلغ قراری توسط دادگاه افراد باید وثیقه خود را آماده و به دادگاه ارائه کنند.

وقتی مشکلی به وجود می‌آید و فردی به‌عنوان متهم راهی دادسرا می‌شود قاضی می‌تواند در برخی جرائم به‌جای آنکه متهم را بازداشت یا زندانی کند برابر قانون و تا قبل از رسیدگی کامل به پرونده برای وی قرار وثیقه صادر کند. این قرار وثیقه درواقع ضمانتی است برای زمانی که لازم باشد متهم به دادسرا یا دادگاه مراجعه کند. امروزه دادگاه‌ها و دادسراها برای آزادی بسیاری از متهمان شرایطی را در نظر گرفته‌اند که متهم با فراهم نمودن آن می‌توانند به‌صورت موقت آزاد شود.

یکی از کاربردهای استفاده از سند ضمانت برای آزادی است، اما مشکلی که وجود دارد این است که درصد زیادی از افراد از داشتن سند شخصی شش‌دانگ محروم هستند؛ فامیل و آشنایی هم ندارند که سندی را درگرو دادگاه قرار دهد تا فرد متهم آزاد شود. البته برای حل این مشکل مؤسساتی وجود دارند که با ارائه سند ملکی جهت ضمانت در دادگاه می‌توانند مشکل شما را حل کنند، اما قبل از مراجعه به این مؤسسات بسیار دقت و تحقیق کنید تا پیش از پیش به مشکل نخورید. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که هزینه اجازه سند چقدر است. باید بدانید که اجاره سند برای دادگاه و دادسرا بسته به میزان مبلغی که از طرف مرجع قضایی برای متهم در نظر گرفته است، بستگی دارد. این برآورد هزینه باید به دست کارشناسان دادگستری و وکیل دادگستری سپرده شود.

روش تبدیل سند وکالتی به سند قطعی

مراحل استفاده از سند ملکی جهت ضمانت در دادگاه

صدور قرار وثیقه برای متهم شامل دو بخش اخذ وثیقه و قبولی می‌شود.

  • قاضی دستور قرار وثیقه جهت دسترسی به متهم را می‌دهد.
  • ضامن سند ملکی جهت ضمانت را به کارشناس دادگاه ارائه می‌کند.
  • ارزش سند ارائه‌شده به دادگاه توسط کارشناس تعیین می‌شود.
  • پس از تایید کارشناس مراحل توقیف و منع نقل‌وانتقال به اداره ثبت ‌اسناد و املاک اعلام می‌شود.
  • در مرحله آخر سند ملکی جهت ضمانت موردقبول مراجع قرارگرفته و متهم آزاد می‌شود.

شخصی را در نظر بگیرید که به جرم نزاع خیابانی دستگیر و پس از طی مراحل ابتدایی قضایی و تفهیم اتهام با ضمانت سند ملکی آزاد شده است؛ وی پس از صدور ابلاغ از طریق سامانه ثنا برای ادامه روند پرونده به دادگاه احضار شده است، اما فرد متهم به دلایلی از حضور در دادگاه امتناع می‌کند. در این میان طبق ماده 140 قانون آیین دادرسی کیفری برای متهم متواری بیست روز زمان در نظر می‌گیرند و ضامن در این مدت باید متهم را به دادسرا معرفی کند؛ در غیر این صورت دستور ضبط وثیقه (سند ملکی) از سوی مراجع قانونی صادر می‌شود.

شرایط سند برای ضمانت دادگاه

  • سند ملکی که برای ضمانت دادگاه قابل استفاده است باید سند شش‌دانگ عرصه و اعیان باشد. سند قولنامه‌ای برای مراجع قضائی ارزشی ندارد و مورد قبول نیست.
  • سند باید مال غیرمنقول باشد. (منظور از مال غیر منقول مالی است که غیر قابل انتقال باشد. مانند زمین ، ساختمان و هر چیزی دیگری که به زمین متصل باشد.)
  • ارزش سند می‌بایست متناسب با مقدار خسارت به علاوه جریمه نقدی جرم انجام شده، باشد.
  • هر مال غیر منقول که در وثیقه باشد تا زمانی که به عنوان وثیقه است قابلیت خرید و فروش ندارد.
  • برای وثیقه می‌توان از سند ملک مسکونی، تجاری، باغ، زمین، کارخانه استفاده کرد.

کلام پایانی

هر گونه سندی که به‌عنوان وثیقه به بانک یا مرجع قضایی ارائه می‌شود، باید دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی باشد تا به‌عنوان سند وثیقه مورد پذیرش این مراجع قرار بگیرد. همان‌طور که دیدیم سند لازم برای دریافت وام حتماً باید سند ملک مسکونی باشد. اگر به هر دلیلی سند واجد شرایط برای ضمانت دادگاه یا ضمانت بانک نداشته باشید، می‌توانید از گزینه سند اجاره‌ای استفاده کنید. سند اجاره‌ای در وهله اول باید معتبر بوده و از لحاظ اصالت و جعلی نبودن مورد تائید مراجع قانونی واقع شود. بنابراین اهمیت زیادی دارد که در ابتدا سند اجاره‌ای را از لحاظ اعتبار و اصالت آن بررسی کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تأمین سند اجاره‌ای حتماً با مشاوران حقوقی مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از سایت شیپور هم استفاده کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین شرط سند برای ضمانت وام بانکی چیست؟

در درجه اول سند 6 دانگ باشد و از نظر حقوقی مشکل نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که سند باید به طور رسمی در دفاتر ثبت اسناد کشور ثبت شده باشد و دارای پایان کار باشد.

اگر متهم فاقد وثیقه باشد و نتواند آن را از آشنایان خود دریافت کند، چه راه دیگری پیش روی او قرار دارد؟

متهم می‌تواند از سند اجاره‌ای برای رفع اتهام خود از دادگاه استفاده نماید.

آیا وثیقه برای ضمانت دادگاه صرفاً می‌بایست سند ملک باشد؟

وثیقه زندانی برای مرخصی یا آزادی موقت می‌تواند سند مال منقول یا غیر منقول باشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. مهتاب می گوید

    سند و وام و ضامن و… واقعا دردسر داره
    به تازگی تجربه اش رو داشتم

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.