بَفتا جایی که حتی فرش قرمز هم، لباس تکراری می‌پذیرد!

5/5 - (1 امتیاز)

تغییرات اقلیمی از آن مسئله‌های اضطراری است و صنعت لباس و مد از آن آلوده‌کننده‌های مطرح. حتی هنرپیشه‌ها و ستاره‌ها نیز در چنین وضعیتی مجبورند تا فکری به حال لباس‌های تنشان برای مراسم‌های ویژه کنند و این بار بَفتا، پیش دستی کرده است!

 

بافتا شکل پوشش لباس را در فرش قرمز تغییر می‌دهد

 

از نوامبر تا مارچ را زمان جوایز مهم می‌دانند؛ جوایز بزرگی که با فرش قرمزهای به یادماندنی خود، میزبان چهره‌های معروف عرصه هنر و ورزش و گاهی سیاست در لباس‌ها و جواهرات خاص و منحصر به فردشان هستند. از گلدن گلاب تا بَفتا و اسکار، چشم‌ها خیره به انواع و اقسام پارچه‌ها و طراح‌های دیزاینرهای معروف است. همه دوست دارند ببینند هنرمند محبوبشان چه لباسی به تن دارد. در حالی که فشن سهم مهمی از اقتصاد دنیا و البته انقلاب‌های هنری را دارد، یکی از آلوده‌ترین صنعت‌هاست! در دنیایی که تغییرات اقلیمی، یک خطر جدی محسوب می‌شود، فشن باز هم انقلابی عمل کرده و این بار بَفتا فرش قرمز را دست دوم پوش کرده است!

ستارگان بَفتا، متهمین رده اول لباس‌های آلوده

 

ستارگانی که لباس‌های آلوده به خورد ما می‌دهند

گرم شدن هوای کره زمین انگشت اتهام را به سمت خیلی صنعت‌ها گرفته است. باور کنید یا نه، سهم لباس و فشن در آلوده کردن محیط زیست کره زمین بسیار زیاد است. دنیای مد و لباس، با تولیدات پارچه، کارخانه‌های تولید اکسسوری، و البته گسترش فرهنگ مصرف‌گرایی، از متهمین رده اول تغییرات اقلیمی است! اما لباس زیباتر از آن است که از دست برود. اگر لباس بر تن آدم‌های تاثیرگذار ما را به مصرف گرایی تشویق کرد، تغییر باید از همین افراد تاثیرگذار شروع شود، کجا بهتر از بریتانیا، جایی که میزبان بَفتا است!

از منوی سبز گلدن گلاب، تا لباس تکراری بَفتا

گلدن گلاب امسال با تعیین منوی کاملا گیاهی، یک حرکت انقلابی در زمینه هشدار درمورد تغییرات اقلیمی انجام داد. این روند، در مراسم ناهار معرفی نامزدهای دریافت جوایز اسکار نیز تکرار شد. در هر دو این مراسم، چهره‌های مطرحی همچون خوآکین فینیکس، بازیگر سرشناس فیلم جوکر 2020، با اعلام اینکه قصد پوشیدن لباس رسمی تکراری دارد، گیاهخواری می‌کند و اینکه شرایط کره زمین شوخی نیست، حال و هوای گلدن گلاب را تغییر داد. اما، در میان میزبان‌های جوایز، حرکت بَفتا، یا مراسم اهدای جوایز سینمایی بریتانیا، امسال از همه ویژه‌تر بود. بَفتا از همه چهره‌ها خواست تا لباس جدیدی برای فرش قرمز بَفتا نخرند!

جوکری که به فکر سلامت زمین است

لباس‌های سبز بَفتا، لباس‌های تکراری بَفتا، لباس‌های قدیمی بَفتا

ماندگاری برای بَفتا بسیار حائز اهمیت است، و ما بیش از پیش برای حفظ آن در تلاش هستیم!

این نقل قول از یکی از سخنگوهای بَفتا در مصاحبه با مجله استیال معروف هارپرز بازار است. تمام مراسم‌های مهم برای میهمان‌ها، قوانین مراسم را از پیش تعریف می‌کنند که یکی از آن‌ها dress code یا همان تم لباس است. امسال بَفتا از چهره‌ها خواسته است تا به نوعی آگاه به محیط زیست لباس بپوشند. بَفتا از افراد خواسته است تا برای فرش قرمز یا لباس تکراری بپوشند، یا به آرشیو و انبار برندها برای قرض گرفتن یا اجاره لباس‌های ویتیج و قدیمی و دست دوم مراجعه کنند، و یا از طراحان و دیزاینرهای معروفی که لباس‌های ماندگار و یا قابل بازیافت طراحی می‌کنند برای لباسشان کمک بگیرند.

لباس‌های تکراری ملکه، میزبانی باشکوه بَفتا

در میان چهره‌های معروفی که همگی منتظر هستند تا ببیند چه به تن خواهد کرد، کیت میدلتون است. کیت میدلتون، همسر شاهزاده ویلیام، که به نوعی صاحب مجلس بَفتا محسوب می‌شود، با لباس تکراری پوشیدن بیگانه نیست. او که به فروتنانه لباس پوشیدن شهرت دارد ، نقش تعیین کننده‌ای بر دیدگاه زنان و دختران جوان درمورد پوششان دارد.

در دنیایی که همه لباس جدید می‌پوشند، شما کیت میدلتون باشید

 

آرشیو لباس‌های قدیمی آرمانی به بَفتا لبخند می‌زند

یکی دیگر از افرادی که به عنوان سفیر برند آرمانی، همیشه در مراسم‌های مختلف و بر روی فرش قرمز حرفی برای گفتن داشته‌ است، کیت بلانشت است. کیت یکی از افرادی بود که بسیار از طرح بَفتا استقبال کرد و اعلام کرد که قصد دارد برای مراسم فرش قرمز بَفتا، از انبار قدیمی برند آرمانی، یک لباس اجاره کند.

بافتا و آرشیو لباس دست دوم آرمانی

 

یک لباس جدید در بَفتا، یک لباس قدیمی در انبار!

اسکارلت جوهانسون که هم کاندیدای دریافت جایزه بهترین هنرپیشه زن نقش اول برای فیلم «داستان ازدواج» است و هم نامش در میان نامزدهای دریافت نقش مکمل نیز دیده می‌شود، احتمالا برای تکمیل کلکسیون لباس‌های ساتن و یقه باز خود در مراسم‌های امسال به دنبال یکی از طراحان معروفی خواهد رفت که از پارچه‌های قابل بازیافت و یا لباس‌های قدیمی، لباس دلخواه او برای بَفتا را طراحی کنند. این یعنی یک تیر و دو نشان. در این صورت او هم لباس جدیدی پوشیده است و هم در عمل فقط یک لباس قدیمی یا پارچه بازیافت شده را تغییر خواهد داد.

جوهانسون در بافتا یک لباس جدید اما قدیمی می‌پوشد

 

بَفتا، شروع انقلاب طراحان لباس سبز

اما با این حرکت از بَفتا، از همین حالا زمزمه‌ها در مورد شکل انتخاب لباس‌ها برای مراسم اسکار نیز به راه افتاده است. این اولین گام است و شاید کمک کند تا برندهای بزرگ، راه برندهای لباسی مثل Vanessa McCartney را پیش بگیرند. برندهایی که برای تولیدات لباس خود به دنبال مواد بازیافتی و یا لباس‌های موجود در انبار هستند. باید دید این مسئله در ایران کی و به چه شکل به راه خواهد افتاد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.