رویای زودگذر واردات خودرو در سال 99

5/5 - (3 امتیاز)

یکی از خبرهای هیجان‌انگیزی که چندی پیش توانست شوک بزرگی به فعالان حوزه تجارت خودرو وارد کند، خبر آزادسازی واردات خودرو در سال 99 بود. درواقع زمانی که بودجه سال 99 در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد، یکی از موارد ذکر شده در آن، از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور بود که حدود دو سال از توقف آن می‌گذرد.

حال پس از یک گذشت مدت کوتاهی، شورای نگهبان در بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال 1399 کل کشور، اجازه واردات خودروهای خارجی (موضوع بند الحاقی 7 به تبصره 6) را مغایر بند هفتم سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانسته و آن را مخالف بند 1 اصل 110 قانون اساسی شناخت!

رد شدن موضوع آزادسازی واردات خودرو بیانگر این مطلب است که هنوز هم اراده جدی برای حمایت از صنعت خودرو داخلی وجود دارد و حالا این دولت است که باید وضعیت را تغییر داده و شرایط حال حاضر صنعت خودرو کشور را سروسامان دهد. برای اینکه خط سیر صنعت خودرو کشور تغییر کند، نیازمند بازنگری در سیاست‌هایی هستیم که نتیجه کنونی را به بار آورده‌اند. به‌نظر کارشناسان چنانچه دولت در اسرع وقت برای تغییر سیاست‌های خود در صنعت خودروسازی تجدیدنظر نکند، نتیجه حمایت از تولید داخل، ادامه وضع غیرقابل‌دفاع خودروسازان داخلی و تداوم ناکارآمدی در صنعت راهبردی خودروسازی خواهد بود.

کرونا مصرف بنزین کشور را نیز کاهش داد

شیوع ویروس کرونا نه‌تنها سبب کاهش رفت‌وآمد در جاده‌های کشور شده بلکه مصرف روزانه بنزین نیز به عدد ۶۸ میلیون لیتر رسیده است. پیش از شیوع این ویروس پیش‌بینی می‌شد که میزان مصرف روزانه بنزین ایرانیان در ایام نزدیک به تعطیلات نوروز به ۱۰۰ میلیون لیتر نیز برسد اما فعلا کرونا با کاهش ترددهای درون‌شهری فیتیله مصرف بنزین را پایین کشیده است.

فارغ از کاهش تردد مردم یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش مصرف بنزین هم‌وطنان شده است احتمال بالای آلودگی آن‌ها به ویروس کرونا در هنگام مراجعه به پمپ‌بنزین‌هاست. البته گفته می‌شود پمپ بنزین‌های سراسر کشور در راستای مبارزه با شیوع این ویروس اقدام به توزیع دستکش یکبارمصرف بین مشتریان خود می‌کنند و توصیه می‌شود که عمل سوخت‌گیری نیز توسط متصدی مربوطه انجام شود و افراد حتی از خودرو خود پیاده نشوند. سازمان توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی نیز پیوسته اطلاعیه‌هایی را در خصوص نحوی بنزین زدن افراد منتشر می‌کند.

یکی دیگر از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است ضدعفونی کردن جایگاه‌های سوخت‌رسانی به‌صورت روزانه در تمام نقاط کشور است. به‌عنوان نمونه و با توجه به گفته مسئولین تنها در سطح استان تهران روزانه ۷۰ درصد از جایگاه‌های توزیع سوخت حداقل ۳ مرتبه ضدعفونی می‌شوند.

تاکسی‌های تهران حق خروج از محدوده این استان را ندارند

یکی دیگر از اقداماتی که در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حال انجام است جلوگیری از خروج همه خودروهای تاکسی شهر تهران به جز تاکسی‌های دارای مجوز در ایستگاه‌های ویژه پایانه‌ای، راه آهن و فرودگاه از محدوده استان تهران تا 15 فروردین است.

نام محصولات ایران خودرو را شما انتخاب کنید

فارغ از اخبار مربوط به ویروس کرونا ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد برای دو خودرو خود یعنی دو مدل سواری و کراس‌اوور که در سال آینده به بازار معرفی خواهند شد نام مناسب انتخاب کند و در همین زمینه نیز از علاقه‌مندان درخواست کرده است که اسامی موردنظر خود را از تاریخ یکم تا سی و یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به شماره ۳۰۰۰۳ پیامک کنند. گفته می‌شود از فرد یا افرادی که اسامی پیشنهادی آن‌ها برای یکی از این محصولات انتخاب شود، به نحو مقتضی تقدیر خواهد شد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.