چرا باید خانه‌مان را بیمه کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

بیمه منزل یک راه منطقی برای پیشگیری از ضررهای مالی ناشی از خسارات احتمالی است که امکان دارد متوجه بخشی از خانه شما یا تمام آن شود. بیمه منزل انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و موراد متفاوتی را پوشش می‌دهند. از آنجایی که آشنایی با انواع بیمه خانه تاثیر بزرگی در روند انتخاب بیمه مناسب دارد، بر آن شدیم تا در این مقاله از سایت شیپور همه چیز در مورد بیمه خانه را برایتان بازگو کنیم. اگر هنوز در مورد خرید بیمه خانه تصمیم نگرفته‌اید، این مقاله را از دست ندهید، چرا که علاوه بر معرفی انواع بیمه، در مورد ضرورت بیمه کردن خانه نیز صحبت می‌کنیم.

بدون شک خانه یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های هر خانواده‌ای محسوب می‌شود. یک روز از زندگی خود را در نظر بگیرید؛ فارغ از فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهید و به واسطه آن‌ها در شهر جابجا می‌شوید، مقصد نهایی شما خانه است. خانه شما علاوه بر اینکه دارای ارزش مادی زیادی است، برایتان مفهومی وسیع‌تر نیز دارد، جایی که خانواده خود را می‌بینید و آرامش واقعی را در آن احساس می‌کنید. خاطرات کوچک و بزرگی که در فضایی به نام خانه داشته‌اید، آن را به یک منبع انرژی و آرامش تبدیل می‌کنند. اما خطرات زیادی نیز این دارایی ارزشمند را تهدید می‌کنند. آتش‌سوزی، زلزله، سیل و حتی سرقت از جمله مواردی هستند که می‌توانند به خانه شما و در نتیجه امنیت جانی و روانیتان آسیب بزنند. از همین‌رو بیمه کردن منزل امری ضروری و واجب به‌نظر می‌رسد. انواع مختلف بیمه منزل، خسارات‌های ناشی از بروز حوادث این‌چنینی را جبران می‌کنند تا اثر آن‌ها را بر زندگی شما به حداقل برسانند.

انواع بیمه خانه

بیمه‌های خانه بر اساس حوادثی که تحت پوشش قرار می‌دهند نام‌گذاری می‌شوند و عبارتند از بیمه آتش‌سوزی، بیمه حوادث طبیعی (سیل، زلزله و…) و بیمه سرقت. در ادامه ویژگی‌ها و نکات مربوط به انواع مختلف بیمه خانه را معرفی می‌کنیم.

  • بیمه سیل

بیمه سیل یکی دیگر از انواع بیمه منازل مسکونی است که خسارات ناشی از سیل و آب‌گرفتگی را تحت پوشش قرار می‌دهد. خرید بیمه سیل برای خانه‌هایی که در مناطق ساحلی یا حاشیه رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند، امری ضروری است. چرا که سیل و طغیان رودخانه از مخرب‌ترین بلایای طبیعی به‌شمار می‌روند و در صورت نبود بیمه می‌توانند دردسرهای بزرگی را برای شما ایجاد کنند.

  • بیمه آتش‌سوزی

حریق یا همان آتش‌سوزی می‌تواند در مدت‌زمان کوتاه، آسیب‌های شدیدی به خانه وارد کند. در چند دهه اخیر ساخت خانه‌های چند طبقه رشد چشم‌گیری داشته و به‌همین دلیل احتمال گسترده شدن آتش‌سوزی نیز بالا رفته است. بیمه آتش‌سوزی علاوه بر پوشش حوادث ناشی از آتش، در صورت انفجار یا خسارات ناشی از برخورد صاعقه نیز جبران خسارت می‌نماید. توصیه می‌کنیم در کنار رعایت مسائل ایمنی و مجهز کردن خانه به کپسول آتش‌نشانی، برای خرید بیمه آتش‌سوزی نیز اقدام کنید.

  • بیمه زلزله

همان‌طور که می‌دانید کشور ما از نظر احتمال وقوع زلزله جزو کشورهایی که دارای ریسک بالا هستند طبقه‌بندی می‌شود. همه روزه وقوع زلزله‌های کوچک و بزرگ در سطح کشور گزارش می‌شود و هر سال یا دو سال یک‌بار یک زلزله بزرگ قسمتی از کشورمان را به ویرانی می‌کشاند. زلزله مخرب بدون شک یکی از تلخ‌ترین تجربیات زندگی هر انسانی به‌شمار می‌رود، اما با خرید بیمه زلزله برای خانه می‌توانید تا حد زیادی تبعات ناشی از آن را کاهش دهید.

  • بیمه سرقت

از میان تمام مواردی که ذکر شد، سرقت را می‌توان حادثه‌ای پرتکرارتر محسوب کرد. در سال‌های اخیر و با افزایش تورم، متاسفانه آمار سرقت وسایل منزل رشد چشم‌گیری داشته است و همین امر باعث اهمیت یافتن بیمه سرقت می‌شود. بیمه سرقت خانه خسارات ناشی از سرقت و همچنین کالاهایی که در جریان سرقت از دست می‌دهید را تحت پوشش قرار می‌دهد. این بیمه در مواردی که سارق با دسترسی غیرقانونی به کلید خانه و یا شکستن حرز (سوراخ کردن سقف یا دیوار، شکست در و پنجره و…) به منزل شما وارد می‌شود، جبران خسارت می‌نماید.

نکات مهم در مورد بیمه منازل

  • در بحث بیمه منزل، مفهومی به نام زمان انتظار وجود دارد، به این معنی که شما پس از مدت زمانی که از قبل تعیین شده می‌توانید از خدمات بیمه استفاده کنید. برای مثال اگر مدت زمان انتظار ۶ ماهه برای بیمه آتش‌سوزی تعیین شده است، تنها مواردی پوشش داده می‌شوند که حداقل ۶ ماه بعد از عقد قرارداد حادث شوند. این مساله برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در نظر گرفته شده و در مورد بیمه‌های مختلف و شرکت‌های متفاوت متغیر است.
  • هنگام عقد قرارداد برای خرید بیمه، تمام موارد ذکر شده در قرارداد را به دقت مطالعه کنید تا از میزان و شرایط جبران خسارت اطلاعات کاملی داشته باشید.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. سینا می گوید

    خیلی جالب بود
    مرسی برای اینمطلب

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.