چوب‌های دورریختنی در خانه‌های زیبا!

هشت خانه‌ی مثال‌زدنی از چوب‌های بازیافتی!

Rate this post

چوب به دلیل اصالتی که دارد، در بازسازی خانه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوسازی‌ها استفاده از چوب‌های قدیمی و دست‌دوم بسیار رایج است.

هشت خانه‌ی مثال‌زدنی از چوب‌های بازیافتی!

پوسته‌ی زرین چوب

چوب در کل اصالت و شخصیت دارد! از ظاهر تا بوی آن، در بیشتر موارد مورد پسند اکثر سلیقه‌هاست. وسایل چوبی، مخصوصا اگر قدیمی باشند، دارای تاریخ و کیفیت خاصی هم هستند. حالا در ذهنتان کالا یا خانه‌ای را تجسم کنید که به غیر از چوبی بودنش، از چوب بازیافتی ساخته و یا بازسازی شده باشد. محصول مورد نظر از ارزش مثال‌زدنی‌ای بهره‌مند است.

چوب بازیافتی و یا دست‌دوم از منابع مختلفی تامین می‌شود. اما عموما، این چوب‌ها باقی‌مانده‌ی انواع چهارچوب‌ها و قاب‌ها و البته کف‌پوش‌ها و حصارها هستند. اگر در بافت چوب به‌دنبال جای میخ، یا طرح و لوگوی برندی باشید، می‌توانید تشخیص بدهید که چوب مورد نظر استفاده شده هست یا خیر. یکی از مزیت‌های چوب‌ها والوارهای بازیافتی یا دست‌دومی، استحکام و کیفیت آن‌ها در مقایسه با الوارهای جدید است. چوب‌ها در گذشته از درختان مقاوم‌تر با بدنه‌ی تنومندتری تولید می‌شدند. اما الوارهای جدید، سبک و بسیار شکننده هستند. نکته‌ی مهمی که در بازسازی خانه‌های چوبی، حیاتی خواهد بود.

در این جا، نگاهی به چند خانه‌ی زیبای چوبی می‌اندازیم که در ساخت و بازسازی آن‌ها، از چوب بازیافتی و دست‌دوم استفاده شده است.

کاج‌های برزیلی

ترسا سارمینتو Teresa Sarmientoو نیکولا توتوNicolas Tovo ، دو معمار و طراح داخلی خوش‌ذوق که ترجیح می‌دادند خانه‌ای دوستدار محیط زیست داشته باشند، خانه‌ی رویاهایشان را در بوینس آیرس و با چوب بازیافتی ساختند. آن‌ها برای کف‌پوش‌های این خانه از انواع کاج‌های برزیلیِ کف‌پوش خانه‌های قدیمی‌تر استفاده کردند و برای چوب دیوارها، به سراغ سقف یک مجتمع مسکونی بزرگ قدیمی در همان شهر بوینس آیرس رفتند. آن‌ها این چوب‌ها را به ابعاد کوچکتری بریدند و جهت قرار گرفتن آن‌ها را تغییر دادند. استفاده از کمی چسب و رنگ توجه هر بیننده‌ای را به سمت پنجره‌های کوچک خانه آن‌ها جلب کرد.

راه‌پله‌ی نورانی

خانه‌ی کوچکی در سیاتل وجود دارد که ثمره‌ی تلاش شرکت معماری و طراحی شِد Shed است. این خانه که بر خرابه‌های یک خانه‌ی قدیمی صد ساله بنا شده، از بقایای چوب‌های همان بنا برای بازسازی مدرنش استفاده شده. طراح این خانه، راه‌پله‌ی چوبی قدیمی‌ای که در خانه بوده را به شکل یک پلکان منتهی به یک پنجره درآورده که در قاب چوبی دست‌دومش، نورگیر اصلی خانه به حساب می‌آید.

 

پس از آتش

حتی آتش نیز نتوانست جلوی خلاقیت بانجیو آگوستینهو Bangia Agostinho را بگیرد. این معمار امریکایی، از بقایای چوب‌های سوخته در آتش در محل زندگی‌اش، نیمکتی ساخته که بافت چوبی آن مثال زدنی است. از طرفی، ورودی مدرن این خانه که تماما از چوب دست‌دوم و بازیافتی به حساب می‌آید نیز، این خانه‌ی بروکلینی را به یک نمونه‌ی معاصر از چوب‌های زیبای دست‌دومی تبدیل کرده است.

تضادهای چوبی

طی پروژه‌ای در کِبِک کانادا، معماران بورژوآ لِشَسور Bourgeois Lechasseur، تصمیم به بازسازی یکی از بناهای زیبای به جا مانده از سال 1942 میلادی گرفتند. هدف آن‌ها این بود تا تمام بخش‌های چوبی و نسبتا از بین رفته‌ی بنا را حفظ کنند و تنها از رنگ و وسایل داخلی نو برای مدرن کردن خانه استفاده کنند. ترکیب چوبی روستایی این خانه با دیوارهای سفید و مدرنش، هر شخصی را به راحتی وسوسه می‌کند تا آن را تصاحب کند.

تضادهای چوبی

چوب‌های مریض زنگ‌زده

خانه‌ای در نیویورک وجود دارد که اتاق زیرشیروانی آن ویژگی عجیب و خاصی دارد. به غیر از این موضوع که صاحبان این خانه، این اتاق را از صفر تا صد از چوب ساخته‌اند و همه چیز در این اتاق دست‌دوم و بازیافتی است، شکل چوب‌ها و بافت الوار به کار رفته در آن شبیه به هیچ چوب دیگری نیست. دلیل آن نیز فقط و فقط یک مسئله است. صاحبان این خانه چوب‌های مریض شده با آفت و یا صدمه دیده را از همه‌جای امریکا جمع‌آوری کردند تا بتوانند یک اتاق زیرشیروانی دوستدار محیط زیست با طرحی خارق‌العاده داشته باشند.

بلوط راسخ

اندرو مک‌اویAndrew McAvoy ، معمار برجسته‌ی شورای معماران، در گلاسکوی اسکاتلند ویلایی دارد که حسادت بسیاری از طراحان و معماران دنیا را برمی‌انگیزد. کف‌پوش و قسمت‌های چوبی این بنا هر کدام ساز خودشان را می‌زنند! چون هر کدام از یک منبع کاملا متفاوت می‌آیند. بخشی از این چوب‌ها متعلق به یک مدرسه‌ی چوبی چندصدساله‌ی تخریب شده است. بخشی از آن‌ها از وسایل چوبی قدیمی می‌آِیند. اما ستون‌های خانه، همه از چوب کهنه‌ی بلوط هستند. این الوار که از مناطق مختلفی جمع شده‌اند، راز اصلی استحکام این ساختمان چوبی هستند.

اصطبل‌های ماندگار

زوج نروژی‌ای که به دنبال یک خانه‌ با ترکیب طراحی گرم اسکاندیناوی و نسبتا مدرن بودند، کارشان را به کیمبرلی پک Kimberly Peck  سپردند. این معمار برجسته که در نیویورک ساکن است، از الوار و چوب‌های یک اصطبل قدیمی به جا مانده از سال 1840 استفاده کرد و خانه‌ی رویاهای این زوج را تحویلشان داد.

کتاب‌های رنگین، چوب‌های رنگین‌تر

گروه سه‌نفره‌ی معماران ملبورنی به نام‌های اندرو مینارد Andrew Maynard  و مارک آستین Mark Austin  پروژه‌ی بازسازی خانه‌ی یک خانواده در ملبورن را پذیرفتند. مهم‌ترین بخش بازسازی این خانه، کتابخانه‌ی قدیمی آن بود که تماما از چوب صمغ‌دار زرد و قرمز بازیافتی درست شده بود. طوری که ترکیب این کتابخانه با رنگ جلد کتاب‌ها فضای خاطره‌انگیزی را برای هر کسی که ساعاتی را در آن می‌گذراند، ایجاد می‌کند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.