محمود خیامی، پدر صنعت اتومبیل ایران درگذشت

5/5 - (1 امتیاز)

محمود خیامی بزرگ‌مردی از خطه خراسان است که در سال 1308 شمسی دیده به جهان گشود. وی که به‌عنوان پدر صنعت خودروسازی ایران شناخته می‌شود، طی دوران فعالیت‌های خود در داخل کشور، موفق به تأسیس شرکت‌های بنامی همچون ایران‌خودرو (ایران ناسیونال سابق)، شرکت پیستون‌سازی ایران، بانک صنعت و معدن، کارخانه ایدم تبریز، کارخانه مبل ایران، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش و… شد.

کارخانه ایران ناسیونالفعالیت‌های محمود خیامی حتی پس از خروج ایشان از ایران نیز ادامه داشت؛ وی با تأسیس بنیاد خیامی در سال 2000 میلادی توانست مؤسسات فرهنگی و آموزشی فراوانی را در ایران تأسیس کند و در اختیار افراد نیازمند قرار دهد. در سال ۱۳۷۹ احمد خیامی، برادر بزرگ‌تر خاندان خیامی که راه خود را در سال 1351 از برادر کوچک‌تر جدا کرده بود، در سن ۷۶ سالگی و در شهر تورنتو درگذشت و حال در کمال تأسف محمود خیامی، در روز جمعه دهم اسفند ۱۳۹۸ و در سن ۹۰ سالگی در شهر لندن دار فانی را وداع گفت.

دوران طلایی فعالیت‌های محمود خیامی

در مهرماه ۱۳۴۱ محمود خیامی به همراه برادر بزرگ‌ترش احمد خیامی با ده میلیون تومان سرمایه، شرکت ایران ناسیونال یا همان ایران‌خودرو کنونی را تأسیس کردند. اتوبوس و مینی‌بوس‌های شرکت دایملر بنز آلمان، به‌عنوان اولین محصولات شرکت ایران ناسیونال شناخته می‌شوند. تلاش‌های بی‌وقفه خاندان خیامی باعث شد آن‌ها در شهریور سال ۱۳۴۵، اجازه تأسیس کارخانه‌های ساخت انواع اتومبیل سواری چهار سیلندر را نیز به دست آورند. در سال ۱۳۴۶ قرارگیری پیکان یا همان هیلمن هانتر در سبد محصولات شرکت ایران ناسیونال، باعث شد تا این شرکت نسبتا کوچک بیش‌ازپیش در مسیر موفق و خودکفایی قرار گیرد.

در آن سال‌ها پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار کشور عرضه می‌شد، اما تا سال 1351 تولید چهار مدل دیگر از پیکان نیز در دستور کار ایران ناسیوال قرار گرفت. این چهار مدل عبارتند از وانت پیکان، پیکان استیشن، پیکان اتوماتیک و مدل به‌یادماندنی پیکان جوانان.

پیکان جوانان

در سال‌های بعد، تأسیس کارخانه‌هایی همچون پلی‌رنگ (تولیدکننده رنگ اتومبیل)، فنرسازی جاده کرج، پیستون‌سازی ایران و لاستیک‌سازی بریجستون ایران توسط خیامی‌ها باعث شد تا علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی در داخل کشور، شرکت خودروسازی ایران ناسیونال بتواند شانه‌به‌شانه بزرگ‌ترین خودروسازان آسیا قرار گیرد.

سال 1356 را باید نقطه اوج فعالیت‌های ایران ناسیونال دانست، در این سال محمود خیامی موفق شدند با کمپانی پژو وارد مذاکره شده و محصولات این برند فرانسوی را در بازار کشور عرضه کنند. در سال 1357 با انقلاب اسلامی، فعالیت‌های شرکت ایران ناسیونال و همچنین محمود خیامی در داخل کشور پایان یافت و با خروج از ایران فصل جدیدی در دفتر زندگی ایشان آغاز شد.

فعالیت‌های محمود خیامی در خارج از کشور

پس از انقلاب اسلامی، محمود خیامی فعالیت‌های خود را در شرکت مرسدس بنز آغاز کرد و توانست مدیریت نمایندگی شرکت مرسدس بنز را در هشت شهر مختلف انگلستان و آمریکا به دست آورد.

پس از گذشت چند سال محمود خیامی توانست با موفقیت‌های خود، به یکی از چهره‌های برجسته در صنعت خودرو بدل شود. خیامی بخشی از ثروت خود را به ساخت مدرسه در مناطق روستایی استان خراسان که زادگاه او محسوب می‌شود، اختصاص داد و موفق شد به یکی از بزرگ‌ترین مدرسه‌سازان تاریخ ایران بدل شود. از میان مکان‌های آموزشی که توسط این بزرگوار ساخته‌شده است می‌توان به مجموعه مدارس امام علی (ع)، هشت مجموعه بزرگ آموزشی به نام ثامن‌الائمه (ع) و هجده مجموعه کار و دانش اشاره کرد.

احمد خیامی

برای اطلاع از جزئیات فعالیت‌های احمد و محمود خیامی طی دهه 40 و 50 شمسی، می‌توانید کتاب «پیکان خاطرات ما» که شامل نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی است را مطالعه نمایید. نگارنده این کتاب ارزشمند، فرزند احمد خیامی یعنی مهدی خیامی است و توسط انتشارات نی در داخل کشور منتشرشده است.

 

 

 

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.