چرا باید دوره کارآموزی طی کنیم؟

Rate this post

چه یک دوره کارآموزی دارای حقوق باشد و در رزومه شما موثر باشد، چه این شرایط را نداشته باشد، باز هم از ارزش آن کم نمی‌شود زیرا کارآموزی برای افراد به مثابه سرمایه‌گذاری بر روی آینده‌ آن‌هاست.

با اینکه تابستان فصل تعطیلی مدارس، رفتن به مسافرت، تفریح و وقت گذراندن با دوستان و خانواده است ولی چرا باید این فرصت تفریح را با کار به عنوان یک کارآموز، که احتمالا هم بدون حقوق است، بگذرانیم؟

بعضی از دوره‌های کارآموزی حقوق دارند، بعضی از آن‌ها در رزومه کاری شما موثر خواهند بود، بعضی هم نه حقوق دارند و نه در رزومه‌ شما تاثیری خواهند داشت ولی نبودن این فاکتورها از ارزش کارآموزی کم نمی‌کند زیرا کارآموزی در ذات خود چیزی دارد که از آن جدا نمی‌شود و آن، ایجاد و افزایش تجربه کار است. کارآموزی همان سرمایه‌گذاری بر روی آینده است.

شاید به این فکر کنید که واقعا دلتان نمی‌خواهد که هر روز امر و نهی دیگران را تحمل کنید، کل روز را مشغول درست کردن قهوه یا کپی گرفتن اسناد دیگران باشید و آخر ماه هم هیچ پولی عایدتان نشود. هیچکس دوست ندارد رایگان کار کند ولی چیزی که باید بدانید این است که کارآموزی حقوقش را نه به شکل پول نقد، بلکه از راه‌های دیگر پرداخت می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بعضی دلایل اینکه «چرا باید دوره کارآموزی طی کنیم؟» بپردازیم.

  • کسب تجربه در دنیای واقعی کسب و کار + فشار کاری کمتر

به عنوان یک کارآموز، شما فرصت کار در یک محیط حرفه‌ای را دارید ولی بدون نیاز به تحمل فشار و استرس کارمندان معمولی ؛ زیرا همه می‌دانند که شما آنجا هستید که کار یاد بگیرید و هنوز همه چیز را نمی‌دانید. البته شما باید نهایت تلاشتان را بکنید که کاری که به شما محول شده را درست و بی نقص انجام دهید زیرا ممکن است در آینده به محیط کار واقعی شما تبدیل شود، نهایت تلاشتان را بکنید که همه چیز را یاد بگیرید. بدانید که در حین کارهای معمولی و روزمره‌ی بی‌اهمیت مثل ریختن قهوه برای دیگران هم می‌توانید چیزهای با‌ ‌اهمیت یاد بگیرید. کارآموزی در درک بیشتر کار و محیطی که می‌خواهید در آن کار کنید به شما کمک می‌کند. پس به کارآموزی به شکل جست‌و‌جو در دنیای مشاغل و بررسی آن‌ها از نزدیک نگاه کنید.

  • شبکه سازی

کارآموزی یک فرصت بسیار خوب است که به شما می‌آموزد گاهی اوقات، اینکه «چه کسانی را می‌شناسید» به اندازه یا حتی بیشتر از اینکه «چه چیزی می‌دانید» اهمیت دارد. چرا؟ زیرا دیگران به شما کار می‌دهند. با داشتن دوست و آشنا در جاهای مختلف می‌توانید اسم خودتان را در ذهن و بر سر زبان‌ها بیاندازید و همین کار، فرصت پیدا کردن شغل را برایتان چندین برابر می‌کند. کارآموزی به شما فرصت می‌دهد که در خلال مراسم‌ها و ملاقات‌های کاری مختلف شبکه سازی کنید. با ملاقات با آدم‌های حرفه‌ای، ارتباطات خود را تقویت می‌کنید و «ارتباط برقرار کردن در دنیای حرفه ای» را یاد می‌گیرد. همچنین کارآموزی می‌تواند پای مربیان فوق العاده‌ای را به زندگی شما باز کند که در آغاز مسیر شغلیتان، راهنمایان فوق العاده‌ای برایتان باشند.

  • ایجاد یک رزومه‌ تاثیرگذار

بدون داشتن یک رزومه‌ کاری خوب، پیدا کردن شغل مناسب می‌تواند سخت و چالش برانگیز باشد. در دوران دانشجویی‌، همه به فکر ایجاد یک روزمه خوب برای خود هستند. باید بدانید که کارآموزی کلید موفقیت شماست. زیرا به شما فرصت تجربه‌ کافی به عنوان یک دانشجو یا فارغ التحصیل جدید را می‌دهد. کارفرمایان هم استخدام افرادی که دارای تجارب مختلف کارآموزی هستند را به افرادی که بدون هیچ تجربه‌ کاری از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند ترجیح می‌دهند.

  • مدیریت زمان

کارفرامایان کسانی را استخدام می‌کنند که وقت خود را با چرخیدن در اینترنت و صحبت کردن پای تلفن هدر نمی‌دهند. بله، این مسئله واقعا مهم است. اگر بتوانید به کارفرمایتان ثابت کنید که می‌توانید زمانتان را به خوبی مدیریت کنید، یک برگ برنده نسبت به دیگر رقبایتان دارید. کارآموزی بهترین فرصت برای متخصص شدن در مقوله‌ی مدیریت زمان است. وقتی در یک محیط حرفه ای کار می‌کنید، حتی دقایق هم اهمیت دارند. مدیریت زمان در همه ابعاد کار از حاضر شدن به موقع در قرارهای ملاقات گرفته تا تمام کردن پروژه‌ها قبل از موعد مقرر، اهمیت دارد. پس در دوران کارآموزی‌تان بر روی این مهارت مهم تمرکز کنید که بتوانید در مصاحبه‌های کاری آینده‌تان، به عنوان یک برگ برنده از آن استفاده کنید.

  • ایجاد یک فوندانسیون محکم برای مسیر شغلی‌تان

دوره‌های کارآموزی، آجرهای ابتدایی موردنیاز برای ساخت آینده‌تان را به شما می‌دهد. درواقع با کارآموزی میتوانید فوندانسیون شغل آینده‌تان را پی‌ریزی کنید. دوره‌های کارآموزی‌تان را مناسب با شغل ایده‌آلتان انتخاب کنید. جایی را پیدا کنید که کار در آنجا شما را هیجانزده می‌کند و یا شما را برای کار در کمپانی مورد علاقه‌تان آماده می‌کند. به عنوان کارآموز می‌توانید مهارت‌های خود را برای قدم گذاشتن به شرکت و جایگاه موردعلاقه‌تان تقویت کنید. حتی می‌توانید برای کارآموزی در شرکت مورد علاقه‌تان درخواست دهید. کارفرامایان معمولا به کارآموزان خود به عنوان نیروهای آینده‌ شرکت نگاه می‌کنند و دائما در حال آنالیز عملکردشان هستند و در نهایت، مطلب مهم اینجاست که کارفرامایان، نیروهای آینده‌شان را از میان بهترین کارآموزان خود انتخاب می‌کنند.

کارآموزی نه تنها یک فرصت فوق العاده برای بدست آوردن فرصت‌های شغلی مطلوب شماست، بلکه به شما در بهبود مهارت‌های مورد نیازتان هم کمک می‌کند. با اینکه تابستان، با نشستن و تماشا کردن سریال‌های مختلف بیشتر خوش می‌گذرد، ولی با سرمایه‌گذاری بر روی آینده شغلی خود، با داشتن فرصت‌های شغلی خوب در سال‌های بعد، از خودتان تشکر خواهید کرد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.