خودروسازان فرانسوی به ایران بازمی‌گردند؟ _ 26 مرداد 1400

4.4/5 - (5 امتیاز)

گروه PSA (پژو_سیتروئن) و کمپانی رنو دو شرکت فرانسوی محبوب در بازار کشور هستند که سابقه حضور طولانی در خیابان‌های کشورمان دارند. نقطه اوج فعالیت‌های این دو شرکت را می‌توان سال‌های پس از برجام و دقیقا تا پیش از اجرای دور جدید تحریم‌ها دانست؛ یعنی زمانی که پژو و رنو نماینده‌های قدرتمندی همچون پژو 2008 و رنو تالیسمان را راهی بازار داخلی کردند و توانستند بخش قابل توجهی از بازار داخلی را به تسخیر درآورند.

حال صحبت از این است که شاید به زودی قفل بازگشت شرکت‌های خارجی به اقتصاد ایران باز شود و با توجه به این‌که حوزه فعالیت اصلی فرانسوی‌ها در اقتصاد ایران، صنایع خودرو و نفت است، طبعا در صورت برقراری روابط اقتصادی قوی بین دو طرف، این دو صنعت از شکل‌گیری این ارتباط نفع اصلی را خواهند برد؛ در ادامه با ما همراه باشید با بررسی احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی در ایران.

افزایش روابط یعنی افزایش احتمال بازگشت!

بازگشت پژو در ایران

پس از اولین تماس تلفنی میان رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور فرانسه، احتمال بازگشت این دو شرکت فرانسوی در ایران بیشتر شد. دوشنبه هفته پیش ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران با امانوئل مکرون گفت‌وگوی تلفنی  داشت و علاوه بر این‌که محور اصلی مکالمه تلفنی آن‌ها، مسایل سیاسی و منطقه‌ای بود، روی افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری نیز تاکید کردند.

در این تماس تلفنی، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه براساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت و بر توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد. رئیس‌جمهور فرانسه نیز خواستار تدوام گفت‌وگوها بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شد. مکرون همچنین تاکید کرد که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام بودجه و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود.

رنو هنوز هم در ایران حضور دارد!

بازگشت رنو و پژو

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی می‌گوید: رنو اصلا از ایران نرفته است، یعنی دفتر این شرکت هنوز هم در ایران وجود دارد و آمادگی دارند تا اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
وی با اشاره به اجبار آمریکا برای خروج شرکت‌ها از ایران می‌افزاید: با توجه به این‌که رفتن آن‌ها به میل خودشان نبوده و تحت فشار آمریکا این شرکت‌ها وادار به خروج از ایران شدند، بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست.

نجفی منش با بیان این‌که در حال حاضر شرایط تغییر کرده، متذکر شد که نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم نخواهیم شد.

نجفی‌منش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که قرار است وبیناری با انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشته باشیم، عنوان می‌کند: بعد از تعطیلات تابستان که دو هفته دیگر تمام می‌شود، این وبینار برگزار می‌شود و قطعه‌سازان از طریق آنلاین با یکدیگر صحبت‌های اولیه را خواهد داشت. بر این اساس، اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌های فرانسوی مشکلی با همکاری با ایران ندارند.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.