یک آرایشگاه باید از نظر ایمنی و سلامت چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

Rate this post

آیا می‌دانید که داشتن یک دستور کار مطابق با قوانین امنیتی و بهداشتی، برای تمام سالن‌های آرایشی الزامی است؟

دستور کار سلامتی – امنیتی سالن شما باید به طور سالانه مرور و بروز رسانی شود. همچنین در صورت خریداری تجهیزات تازه یا به کارگیری متدهای جدید، باید دستور کار سالن خود را بیش از یک بار در سال تغییر دهید و به روز کنید .

در سالن‌های آرایشی، وجود یک شرح دستورالعمل برای تمام فرآیندها، یک امر ضروری است. تمام دوره‌های آموزشی باید ضبط و ثبت شوند، کارت‌های آموزشی هم باید از طرف آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده امضا شوند. کلیه اسناد مربوط به آموزش افراد باید تا حداقل ده سال بعد از پایان کار فرد در سالن، در بایگانی نگهداری شود. تمام اسناد مربوط به اتفاقات و جراحات مربوط به آن‌ها باید ثبت و حداقل تا ده سال بایگانی شوند.

تمام کارفرمایان باید از امنیت، سلامت و رفاه حال کارمندان، مشتریان و تمام افرادی که به هر نحوی با فعالیت‌های سالن در تماس هستند، اطمینان حاصل کنند. مسئول ایجاد اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار یا جراحات احتمالی، مدیر و صاحب سالن است. قبل از نوشتن شرح کار سالن خود، احتمال وقوع اتفاقات را در تمام بخش‌های مختلف سالن خود به دقت بررسی کنید.

بررسی دقیق تمام احتمالاتی که منجر به وقوع حوادث می‌شود را بررسی وقوع اتفاقات ناگوار می‌گویند. با بررسی آنها می‌توانید بفهمید که آیا اقدامات پیشگیرانه‌ای که اعمال کرده‌اید، مؤثر بوده یا نیاز است سالنتان را مجهزتر کنید.

دو بخش اصلی یک سالن زیبایی، فضای داخلی و تجهیزات را شامل می‌شود که می‌بایست به آن توجه ویژه کنید.

فضای داخلی خود شامل تهویه، دمای هوا، نورپردازی و.. است که هر کدام از اهمیت خاص خود برخوردارند:

  • تهویه

اگر پنجره‌ها و درها، تهویه سالن شما را تأمین نکنند، استفاده از تجهیزات تهویه و نگهداری آن‌ها در سالن امری ضروری است.

  • دمای هوا

دمای هوا سالن باید بین ١٣ تا ۶١ درجه سلسیوس نگهداری شود .

  • نورپردازی

نورپردازی سالن باید به شکلی باشد که کارمندان بتوانند به راحتی در محیط کار کنند و مشکل نور نداشته باشند. درصورت لزوم، برای هر قسمت از سالن باید به شکل جداگانه و مناسب با کاربری آن، از تجهیزات نورپردازی استفاده شود. همچنین تجهیزات و افکت‌های نوری نباید احتمال ایجاد خطر را افزایش دهند.

  • نظافت محیط سالن

تمام تجهیزات و مبلمان سالن باید کاملا تمیز و بدون لکه باشند. همچنین کف سالن باید عاری از هرگونه آلودگی باشد و مرتبا تمیز شود. تمام زباله‌ها و دیگر مواد دور ریختنی باید با روش‌های صحیح و در ظروف مناسب از سالن خارج و دور ریخته شوند.

بخش دیگری که در سالن‎‌های آرایشی از اهمیت زیادی برخوردارند بخش مربوط به تجهیزات داخلی و خارجی سالن است:

  • فضا و ابعاد سالن‌

تمام فضاهایی که دارای کاربری هستند باید به قدری وسیع باشند که افراد به راحتی بتوانند در آن حرکت کنند. فضا ۶ در ٩ فوت را به عنوان اندازه استاندارد درنظر بگیرید و با توجه به ابعاد کارتان، طراحی داخلی فضا و نوع کاربری سالن، آن را تغییر دهید.

  • فضاهای کار و مبلمان

فضا کار باید مناسب کار کارکنان باشد به شکلی که کار در آن فضا راحت و دلپذیر باشد. همچنین طراحی فضا باید به گونه‌ای باشد که در مواقع اورژانسی، همه کارکنان بتوانند به سرعت سالن را ترک کنند. اگر حین کار افراد نیاز به نشستن دارند، باید صندلی‌ها و مبلمان راحت برای کارکنان و مشتریان فراهم شود. صندلی‌ باید به شکلی باشد که هیچگونه عوارضی برای ستون فقرات و کمر افراد ایجاد نکند.

فضای کار و مبلمان آرایشگاه

  • نگهداری تجهیزات

اقدامات مربوط به نگهداری سالن و تمام تجهیزات آن باید طبق قوانین و مقرررات مربوط به آن تجهیزات انجام بگیرد. تمام ابزارها و تجهیزاتی که احتمال خطرات را در سالن افزایش می‌دهند، باید به شکل مرتب چک شوند و از سلامتی کارکرد و قطعات آن اطمینان حاصل شود. بی‌احتیاطی در مورد تجهیزات برقی یکی از بزرگترین عوامل آتش‌سوزی در این مکان‌هاست که اغلب به دلیل غفلت کارکنان یا فرسودگی سیم‌های این تجهیزات برقی اتفاق می‌افتد.

  • طبقات و مسیرهای دسترسی به سالن آرایش

مساحت فضاها و مسیرهای دسترسی به سالن باید به قدری بزرگ باشد که امکان حرکت و جابه‌جایی همه افراد به آسانی میسر باشد. کف زمین نباید متخلخل، ناهموار یا لیز باشد و نباید مانعی بر سر راه رفت‌وآمد وجود داشته باشد که خطر لیزخوردن یا گیر کردن افراد را به همراه داشته باشد. مسیرهای دسترسی بین طبقات نباید به شکل نردبان یا پلکان با شیب تند باشد. حداقل یک طرف از تمام مسیرهای پلکانی باید نرده وجود داشته باشد که از افتادن یا لیز خوردن افراد جلوگیری کند. تابلو مشخص‌کننده مسیرهای «خروج» باید در تمام طبقات سالن وجود داشته باشد به شکلی که همه کارکنان در تمام بخش‌ها بتوانند به راحتی آن را ببینند.

  • پنجره‌ها

پنجره‌ها، مسیرهای تهویه و درها باید قابلیت باز شدن، بسته شدن و تنظیم موقعیت داشته باشند. باز کردن آن‌ها نباید هیچ خطری را برای افراد ایجاد کند. پنجره‌ها و دریچه‌های نور طبیعی باید امکان تمیز شدن داشته باشند.

  • امکانات بهداشتی و تجهیزات شست‌وشو

به منظور نگه داشتن فضاها در بهداشتی‌ترین حالت ممکن، باید تمام فضاها از امکانات بهداشتی و تجهیزات شست‌وشوی مناسب بهره‌مند باشند. تمام تجهیزات و اتاق‌ها باید در نهایت تمیزی نگه داشته شوند و از تهویه مطبوع برخوردار باشند. تجهیزات شست و شو باید دارای آب سرد و گرم، صابون و حوله باشند.

  • تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات اطفاء حریق از جمله سیستم‌های بسیار ضروری در فضاها هستند که شامل کپسول‌ آتش‌نشانی و پتو مخصوص اطفاء حریق است. شاید گمان کنید که امکان آتش سوزی در سالن شما بسیار کم است ولی همیشه باید این موضوع را درنظر بگیرید که حادثه خبر نمی‌کند. به تمام تجهیزات، مواد و سیستم‌های آتش‌زا موجود در سالن خود فکر کنید و برای آن‌ها تمهیدات مناسب را درنظر بگیرید.

بعد از بررسی تمامی احتمالات وقوع خطر و حوادث در سالن خود، حالا می‌توانید شرح کار مخصوص به سالن خودتان را بنویسید. برای اینکار از یک متخصص و مشاور این حوزه کمک بگیرید تا تمهیدات و راهکارها را متناسب با سالن شما طراحی کند. بعد از اینکار، می‌توانید از امنیت و سلامت سالن خود مطمئن باشید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.