با رایج‌ترین مشکلات خانه‌های قدیمی آشنا شوید

Rate this post

امروزه شکل خانه‌ها با مهاجرت افراد به شهرها و کلان شهرها تغییر کرده است و همین امر باعث شده چشم‌هایمان به دیدن ساختمان‌های مرتفع بیشتر عادت کند تا به دیدن خانه‌های ویلایی یا حیاط‌دار. با این حال برخی افراد به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند تا به جای زندگی در مجتمع‌های مسکونی پر رفت و آمد، در خانه‌های ویلایی مستقل و حیاط دار زندگی کنند.

البته زندگی در خانه‌های ویلایی قدیمی یا اصطلاحا کلنگی در کنار برخی از محسنات، مشکلات خاص خودش را هم دارد؛ از پوسیدگی سیستم برق‌رسانی گرفته تا عدم استقامت و امنیت ساختمان. در این مقاله تیم تولید محتوا شیپور قصد دارد شما را با مهم‌ترین مشکلات خانه‌های قدیمی آشنا کند و به شما راهکارهایی هوشمندانه در جهت بهسازی آن‌ها ارائه دهد.

نم زدگی

نم زدگی و بوی نامطبوع حاصل از آن، تجربه ناخوشایندیست که بیشتر ساکنین خانه‌های قدیمی با آن آشنا هستند. این مسئله معمولا در سقف و دیوارها خود را نشان می‌دهد و در صورت بی‌توجهی شاهد تجمع حشرات، سست شدن و حتی ریزش سقف و دیوار خواهیم بود. دلایل ایجاد نم زدگی شامل:

  • نشتی، ترکیدگی و پوسیدگی لوله‌ها

چند راه ‌حل خیلی ساده وجود دارد که می‌توان علت نم‌زدگی را به نشتی لوله‌ها ربط داد؛ مثلا وقتی دو شیر آب را همزمان باز می‌کنید؛ فشار آب در شیر دوم به وضوح کم می‌شود یا زمانی که تمام شیرهای ساختمان بسته است عدد روی کنتور آب را بخوانید اگر بعد از نیم ساعت این عدد تغییر کرده بود؛ می‌توان حدس زد که نم‌زدگی دیواره‌ها بر اثر نشتی لوله‌های آب است. البته امروزه با دستگاه‌های نشتی‌یاب این مورد بسیار سریع‌تر قابل تشخیص است.

  • عایق بندی نامناسب

در برخی از موارد نفوذ آب بارانی که در پشت‌بام قرار دارد، دلیل اصلی نم‌زدگی سقف خانه است. در چنین شرایطی بهترین راه‌حل، استفاده از ایزوگام و عایق‌کاری مناسب برای رفع نم‌زدگی ساختمان است.

 

عدم امنیت ساختمان‌های قدیمی

یکی از بزرگترین مشکلات خانه‌های قدیمی امنیت بسیار پایین آن‌ها محسوب می‌شود. اغلب خانه‌های قدیمی از فونداسیون قابل اطمینانی برخوردار نیستند و حتی در بیشتر مواقع نوع ساخت آن‌ها نیز به گونه‌ای است که در مقابل زلزله مقاومت چندانی ندارند. گرچه هنوز هم در گوشه و کنار شهر، خانه‌های قدیمی وجود دارند که با وجود سن بسیار بالا، از چندین زلزله جان سالم به در برده‌اند، اما در مجموع بهتر است پیش از اجاره یا خرید خانه‌ قدیمی به کمک کارشناسان قابل اطمینان و با تجربه از میزان سلامت و استحکام آن خانه اطمینان حاصل کنید.

قطعی و نوسانات برق

سوسو زدن نور لامپ، هزینه‌های خیلی زیاد قبض برق، ضعیف شدن یا افت ناگهانی جریان برق در ساختمان از نشانه‌های مشکلات در سیم‌کشی برق ساختمان است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود، پس از خرید یا اجاره خانه‌های قدیمی، علاوه بر بررسی ساختمان توسط یک برق‌کار مجرب، برای لوازم برقی خود از محافظ برق استفاده کنید.

نداشتن پارکینگ مناسب

برخی خانه‌های قدیمی به علت کمتر بودن ماشین در گذشته، فضایی برای پارک ماشین ندارند. در چنین وضعیتی جهت رفع نگرانی برای سرقت، می‌توانید ماشین خود را به دزدگیرهای پیشرفته‌ای مجهز کنید و یا خانه‌های حیاط‌دار شمالی را با فضای کافی انتخاب کنید.

حشرات آلوده

حشراتی همچون موریانه، سوسک‌های حمام و موش‌ها، ساکنان همیشگی اغلب خانه‌های قدیمی هستند. کمدهای چوبی پوسیده، پر بودن چاه‌های فاضلاب و وجود رطوبت در خانه‌های قدیمی علل اصلی ظاهر شدن این مهمانان ناخوانده محسوب می‌شوند. موش‌ها و سوسک‌های فاضلاب علاوه‌بر ایجاد آلودگی می‌توانند ناقل بسیاری از بیماری‌ها باشند.

با این حال سمپاشی، تخلیه چاه‌های فاضلاب، استفاده از سرپوش برای چاه‌ها، مسدود کردن حفره‌های در و پنجره‌ها، برای از بین بردن حشرات و موش‌ها بسیار موثر هستند.

عقب نشینی

بخشی از خانه‌های قدیمی یا کل آن‌ها ممکن است در اثر طرح‌های عمرانی شهرداری، دستخوش تغییراتی شوند و به اصطلاح عقب‌نشینی داشته ‌باشند. البته شهرداری متحمل خسارت‌های جانبی طرح‌های خود خواهد شد، اما تخریب بخشی از خانه، فارغ از زیان مالی آن، برای مالک تجربه دشواری خواهد بود؛ بنابراین برای عدم رویارویی با این مشکل، حتما از کارشناسان مربوطه، همسایگان و مشاور املاک خود درباره احتمال عقب نشینی خانه مورد نظرتان پرس و جو کنید.

نامناسب بودن گرمایش و سرمایش

در اغلب خانه‌های قدیمی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند؛ به همین دلیل هدر رفتن انرژی و مصرف بالای این سیستم‌ها شما را وادار به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد کرد. شوفاژ، پکیج، کولرهای آبی جدید و اسپیلیت می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای گرم کردن و سرد کردن خانه شما باشند.

از این رو توصیه می‌شود در اسرع وقت نسبت به تعویض سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی فرسوده اقدام نمایید و پس از بررسی انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی جدید و کم مصرف، مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

پنجره های قدیمی و اتلاف انرژی

پنجره خانه‌های قدیمی علی‌رغم زیبایی خاصی که دارند؛ با ساختار نامناسب خود باعث انتقال سرما و صدای بیرون به داخل خانه می‌شوند. استفاده از پرده‌های ضخیم، درزگیری و دوجداره ساختن پنجره‌ها می‌تواند به بهینه سازی مصرف انرژی در خانه‌های قدیمی کمک بسزایی کند. نصب پنجره‌های دوجداره احتیاج به بنایی خاصی ندارد، بلکه فقط کافیست یک تیم حرفه‌ای آن را انجام دهد تا بهترین نتیجه را برایتان به همراه داشته باشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.