محله نارمک

5/5 - (1 امتیاز)

منطقه 8 تهران، محله­ای قدیمی واقع در شمال شرق تهران است که زمانی به محله صدمیدان معروف بوده و جزو یکی از خوش آب و هواترین و دلچسب­ترین مناطق تهران به شمار می رفته است. هرچند ظاهر و بافت آرام شهری این منطقه با ساخت و سازهای گاها بی رویه تا حدود زیادی از بین رفته و آن را در خود محو کرده است اما با اینحال هنوز رنگ و بوی اصالت و محبوبیت در این محله برقرار هست و همچنان برای اهالی تهران منطقه­ای خاص و دلپسند تلقی می شود. خوش مسیرترین منطقه تهران حالا بیشتر از جاهای دیگر طرفدار و محبوبیت دارد. با ما همراه باشید تا در دل این محله خاطره­انگیز و دوست­داشتنی با هم قدم بزنیم و از اسرار زیبای آن باخبر شویم.

بازار مبل دلاوران

محله نارمک تهران کجاست؟

این محله خوش آب و هوا از نظر موقعیت جغرافیایی به وسیله  بزرگراه رسالت به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است. محله نارمک از سمت شمال به بزرگراه زین الدین، از بخش جنوبی به محله های تهران نو، نیروی هوایی و نظام آباد، از سمت شرق به بزرگراه باقری و از سمت غرب به بزرگراه امام علی منتهی می شود.

تاریخچه و دلیل نامگذاری نارمک

محله نارمک در ابتدا دهکده ای کوچک با 100 نفر جمعیت بود که اهالی آن به دلیل خوش آب و هوا بودن نارمک اکثرا شغل باغبانی و زراعت داشته­اند. زیبایی این محله در آن زمان به قنات هایی بود که منبع تامین آب ساکنین آن بوده است. اما دهه 1330 زمان تغییر بافت روستایی و دنج آن به بافت شهری و مسکونی بود که هدف از آن ساخت خانه هایی ارزان قیمت برای فرهنگیان و کارمندان دولتی بوده است و در حال حاضر نیز همچنان همین طبقه کارمند بیشترین جمعیت این محله را تشکیل می دهند. در مورد وجه تسمیه محله نارمک باید گفت که زمانی باغات انار زیادی در این محل وجود داشته است. خود نارمک به معنای مکیدن انار است و در لغت نامه به معنای باغی است که در آن انارهای درشت می روید.

تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه‌ها

محله نارمک همچون دیگر نقاط شهر روز به روز با افزایش جمعیت مواجه است و متقاضیان زیادی خواهان سکونت در این منطقه نسبتا بالاشهر تهران هستند. در حال حاضر جمعیت نارمک بیش از 300 هزار نفر و تعداد حدودی 89 هزار خانواده تخمین زده شده است. قیمت ملک در نارمک جنوبی از متری ۱۰ میلیون تومان تا متری ۳۰ میلیون تومان و در نارمک شمالی از متری ۵ میلیون تومان تا متری ۱۵ میلیون تومان متغیر است. هرچند به دلیل نوسانات قیمت در شرایط اقتصادی فعلی نرخ ملک در نارمک نیز بسیار متغیر است.

مراکز درمانی نارمک

نارمک دارای یک بیمارستان به نام انصار است که بیشتر با بخش زنان و زایمان شناخته می شود. هرچند تعداد بیمارستان های مجهز در این محله در حد کافی نیست. با این حال تعداد زیاد درمانگاه­های این محله جوابگوی نیازهای درمانی مردم نارمک است که از مهم‌ترین مراکز درمانی این محله می توان به درمانگاه شبانه‌روزی اسرا در خیابان آیت، درمانگاه ریحان در بزرگراه رسالت بین چهارراه سرسبز و دردشت، درمانگاه خیریه آودیسیان در خیابان ۸۶ نارمک، و غیره اشاره کرد.

بیمارستان الغدیر

تعداد داروخانه‌های این منطقه هم نسبتا زیاد است که می توان به داروخانه سرباز، داروخانه آیت، داروخانه دانا، داروخانه گرجی، داروخانه شبانه‌روزی سها، داروخانه شبانه‌روزی خیام و غیره اشاره کرد.

مراکز آموزشی و فرهنگی نارمک

سرای محله فدک، سرای محله نارمک و محله مدائن جزو مراکز فرهنگی مهم و نقطه قوت فرهنگی محله نارمک محسوب می شوند. فرهنگسرای گلستان نیز یکی از مکان‌های مهم دیگر است که دارای نگارخانه، آمفی‌تئاتر و کتابخانه است. مدارس زیادی متناسب با نیازهای جمعیت این محله وجود دارد که می توان از دبستان پسرانه فخامی، مدرسه متوسطه دخترانه فرودس و متوسطه پسرانه هدایت نام برد. از مراکز آموزشی و موسسه های زبان می توان به کانون زبان ایران، آموزشگاه زبان سفیر گفتمان، مجتمع فنی تهران، موسسه زبان پردیسان و غیره اشاره کرد.

شهرکتاب فدک

برای علاقمندان به موسیقی، خیاطی، خوشنویسی و نقاشی به تعداد کافی و متناسب با نیازهای ساکنین آن این نوع مراکز به راحتی در دسترس هستند. برای علاقه مندان به کتاب نیز فروشگاه شهر کتاب در ضلع غربی میدان هفت حوض در دسترس عموم قرار دارد. با این حال مهمترین و ارزشمندترین مرکز آموزشی این محله که اعتبار و محبوبیت آن را دوچندان کرده مربوط به دانشگاه علم و صنعت ایران هست.

دانشگاه علم و صنعت

مراکز تفریحی و ورزشی نارمک

خانواده ها و بچه ها به واسطه وجود پارک ها و بوستان های زیاد در این محله از بهترین مکان برای آرامش ذهن و گذران اوقات فراغت برخودار هستند. در این محله بیش از 10 پارک و بوستان وجود دارد. وسیع ترین پارک این محله با بیشترین و مجهزترین امکانات پارک احدزاده هست که به تنهایی دارای ۷۸۰۷ متر مربع مساحت است. در این میان سه پارک برای کودکان دارای محل های بازی است و همچنین در آن ها وسایل ورزشی و ایستگاه تندرستی برای بانوان وجود دارد. نام دیگر پارک های محله نارمک تهران می توان از اقاقیا، شبنم، گلستان یکم، و مبینی نام برد.

پارک فدک

غذاخور‌ی‌های معروف نارمک

محله نارمک دارای غذاخوری و رستوران های دنج و دلنشینی است که از آن جمله می توان به رستوران ایرانی ستاره فرهنگ، سرای سوته دلان با فضایی سنتی، رستوران ایتالیایی چنا، فودکورت امرالد استار، کبابی اصیل برادران گلپایگانی و غیره اشاره کرد.

مراکز خرید اصلی نارمک

یکی از مراکز مهم خرید سنتی ساکنین نارمک میدان هفت حوض است که همچنان بافت قدیمی و خاطره انگیز گذشته تهران را در خود حفظ کرده است و بیشتر خریدها از طریق مغازه ها و فروشگاه های محلی صورت می گیرد. مجتمع تجاری سون سنتر واقع در جنوب غربی میدان هفت حوض از مهمترین مراکز مدرن خرید نارمک به حساب می آید. انواع طلا، جواهر، ساعت، کامپیوتر، موبایل، پوشاک و غیره در این مجتمع در معرض فروش عموم قرار دارد.

سون سنتر

مرکز خرید کویتی ها در خیابان آیت، مجتمع تجاری مروارید و مرکز خرید نبوت از دیگر مراکز خرید واقع در محله نارمک هستند.

مراکز دولتی نارمک

از جمله مراکز دولتی مهم می توان به ستاد مرکزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان رسالت، کانون بازنشستگان سپاه در میدان نبوت (هفت حوض) و شهرداری منطقه 8 در میدان نبوت (هفت حوض) اشاره کرد. از ادارات این محله می توان از پست منطقه نارمک، امداد آب منطقه نارمک، مرکز مخابرات، کمیته امداد منطقه 8 و امور مالیاتی شرق تهران نام برد.

مسجدها و تکایا نارمک

برای اهل مومنان مساجد و تکایایی زیادی در محله نارمک موجود هستند که از آن جمله مسجد جامع نارمک به عنوان معروف ترین مسجد، مسجد نبوت به عنوان فعال ترین مسجد در مناسبت‌های مذهبی و عمومی، مسجد امام حسن مجتبی و مسجد سپه سالار حسین است. به علاوه حسینیه هایی چون مکتب‌الحسین، حسینیه قائم‌المهدی و حسینیه عزاداران سیدالشهدا از جمله مکان های آرامش بخش برای نزدیکی به خدا هستند.

خیابان‌های مهم

از خیابان‌های مهم نارمک می توان به آیت، شهید ثانی (۴۶ متری نارمک)، هنگام، جانبازان (گلبرگ)، گلستان، دماوند، سامان، سمنگان، دردشت، سراج، دلاوران، فرجام و غیره اشاره کرد.

بوستان فدک

دسترسی‌ها

محله نارمک به عنوان خوش مسیرترین منطقه تهران هم برای وسایل نقلیه شخصی مناسب است که در این صورت رانندگان می توانند از اتوبان های زیادی در این منطقه استفاده کنند و هم در دسترس ترین وسایل نقلیه عمومی همچون مترو و اتوبوس بی ار تی در آن موجود است. پنج ایستگاه متروی فدک، متروی گلبرگ، متروی سرسبز، متروی دانشگاه علم و صنعت و متروی شهید باقری و نیز خطوط بی ار تی‌ (میدان آزادی-تهرانپارس) و بی ار تی‌ (پایانه بیهقی-پایانه علم و صنعت) در این محله قرار دارند.

محدوده ترافیکی

عدم وجود فضای کافی برای پارکینگ خودروها در حاشیه خیابان آیت و میدان هفت‌حوض باعث شده تا ترافیک دائمی در این منطقه وجود داشته باشد. با این حال محله نارمک از آن دسته محلات تهران است که طرح ترافیک ندارد. تردد در این محله در محدوده طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک اصلی نیست.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.