مزایا و معایب رهن کامل خانه

5/5 - (1 امتیاز)

رهن کامل خانه یکی از شیوه‌های متداول معامله مسکن است که در کنار خرید و اجاره، بخش قابل توجهی از حجم معاملات روزانه بازار مسکن را به خود اختصاص داده است. چنانچه علاقه چندانی به پرداخت ماهانه هزینه اجاره ندارید یا اگر به دلایل مختلف قادر به خریداری خانه نیستید، تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند رهن کامل خانه است. جالب است بدانید که هرکدام از روش‌های نام برده شده (رهن، اجاره یا خرید) از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردارند که با توجه به شرایط شما ممکن است برایتان کاربردی یا دردسر ساز باشند!
تیم تولید محتوا شیپور در این مقاله قصد دارد به بررسی کامل مزایا و معایب رهن کامل خانه پرداخته و نتایج آن را در اختیارتان قرار دهد؛ بنابراین اگر شما هم در جستجوی یک منزل مناسب برای رهن کامل هستید یا اگر علاقه دارید که اطلاعات بیشتری در زمینه رهن کامل خانه کسب کنید، این مقاله می‌توانید نکات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم؛ در ادامه با شیپور همراه باشید.

رهن کامل خانه چیست؟

همانطور که می‌دانید شیوه معمول اجاره خانه، به این صورت است که مستاجر، مبلغی را به عنوان پول پیش یا همان رهن به صورت یکجا می‌پردازد و پس از آن، هر ماه مبلغی را نیز تحت عنوان اجاره به موجر یا صاحب‌خانه پرداخت می‌کند، اما در رهن کامل چیزی به نام اجاره ماهیانه وجود ندارد و مستاجر مبلغ زیادی را هنگام قرارداد در اختیار صاحب‌خانه قرار می‌دهد. این پول تا پایان قرارداد در اختیار صاحب‌خانه خواهد بود و در هنگام اتمام قرارداد به مستاجر برگردانده می‌شود. همچون اجاره، نرخ رهن نیز بسته به موقعیت خانه، متراژ و امکانات آن متفاوت است.

مزایای رهن کامل خانه

مزایای رهن کامل برای مستاجر

  • معاف شدن از پرداخت اجاره ماهیانه
    با حذف اجاره ماهانه، دغدغه مداوم برای فراهم کردن به موقع پول برای اجاره نیز وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل مستاجر می‌تواند با خیال راحت‌تری زندگی کند و در عوض پول خود را صرف نیازهای دیگر نماید.
  • بازگشت کل مبلغ پرداختی بعد از پایان قرارداد
    همانطور که گفتیم، در شیوه اجاره معمولی، مستاجر بصورت ماهیانه مبلغی را پرداخت می‌کند؛ اما در هنگام پایان قرارداد، فقط پول رهن را پس خواهد گرفت. به عبارت دیگر، در شیوه مرسوم اجاره، مستاجر پول اجاره را از دست می‌دهد. در رهن کامل و به دلیل اینکه کل مبلغ پرداخت شده در قالب رهن بوده است، مستاجر تمام آن را پس می‌گیرد. بازپس گرفتن این پول به صورت کامل، می‌تواند در اقدام به تهیه خانه جدید و یا هر استفاده دیگری از جمله سرمایه‌گذاری در بازار کمک زیادی به مستاجر نماید.
  • امکان تمدید آسان‌تر قرارداد
    با توجه به بالا بودن مبالغ رهن کامل، احتمال اینکه صاحب‌خانه در پایان قرارداد نتواند کل پول را فراهم کند وجود دارد؛ بنابراین شما به عنوان مستاجر می‌توانید قدرت بیشتری برای تمدید قرارداد و همچنین تعیین شرایط آن داشته باشید.

مزایای رهن کامل برای صاحب‌خانه

  • دریافت یکجای مبلغ زیادی پول
    در صورتی که نیاز به مبلغ زیادی پول داشته باشید و قصد فروش خانه را هم نداشته باشید، رهن کامل گزینه خوبی برایتان محسوب می‌شود. با رهن کامل می‌توانید بدون از دست دادن ملک خود، به مبلغ زیادی پول دسترسی پیدا کنید.
  • عدم وجود اجاره ماهیانه
    در رهن کامل کل پول را یکجا دریافت می‌کنید و خبری از انتظار برای دریافت اجاره ماهیانه ننیست. این ویژگی به خصوص برای افرادی که نمی‌خواهند ارتباط زیادی با مستاجر خود داشته باشند مفید بسیار مفید خواهد بود.

معایب رهن کامل

معایب رهن کامل خانه برای مستاجر

  • نیاز به فراهم کردن مبلغ زیادی پول
    از آنجاییکه رهن کامل خانه نیاز به پول زیادی دارد، فراهم کردن این پول می‌تواند شما را تحت فشار قرار دهد. بدیهی است که تمام افراد نمی‌توانند پول لازم برای رهن کامل را به راحتی فراهم کنند و این یکی از معایب رهن کامل خانه محسوب می‌شود.
  • تعداد پایین گزینه‌های رهن کامل در بازار
    به دلیل شرایط خاص رهن کامل، تعداد گزینه‌های موجود در بازار مسکن که به این روش معامله شوند خیلی پایین‌تر از اجاره است. برای همین یافتن خانه‌ای که هم ویژگی‌های مد نظر شما را داشته باشد و هم بصورت رهن کامل قابل معامله باشد، به جستجوی زیادی نیاز دارد؛ به علاوه همین پایین بودن تعداد گزینه‌ها نیز می‌تواند عاملی برای بالا رفتن قیمت باشد.
  • احتمال تعویق در بازپس گرفتن پول
    همانطور که گفتیم ممکن است صاحبخانه نتواند تمام پول را در تاریخ اتمام قرارداد آماده کند؛ بنابراین اگر به پول خود نیاز مبرم داشته باشید، دچار دردسر خواهید شد.

معایب رهن کامل خانه برای صاحب خانه

  • احتمال تمدید ناخواسته قراداد
    به علت بالا بودن مبلغ رهن، ممکن است هنگام اتمام قرارداد در فراهم کردن آن با مشکل روبرو شوید. در چنین شرایطی و به منظور داشتن فرصت کافی برای آماده کردن پول، احتمالا مجبور به تمدید قرارداد خواهید شد و بنابراین روند تخلیه خانه مطابق برنامه‌ریزی‌های شما پیش نخواهد رفت. علاوه بر این، مستاجر می‌تواند بابت تاخیر در پرداخت رهن از شما طلب خسارت نماید.
  • تعداد کمتر متقاضیان رهن کامل
    به دلیل کمتر بودن تعداد مشتریانی که به دنبال رهن کامل خانه هستند، این احتمال وجود دارد که برای معامله خانه خود مجبور شوید زمان بیشتری منتظر بمانید؛ بنابراین اگر تصمیم دارید خانه خود را رهن کامل بدهید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.