همه چیز درباره چری تیگو 5

1.5/5 - (30 امتیاز)

در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو سایت شیپور به سراغ چری تیگو 5 (Chery Tiggo 5) رفته‌ایم، کراس‌اووری که یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت چری در بازار کشورمان محسوب می‌شود. چری تیگو 5 از سال 2013 تاکنون با نام‌هایی همچون کووین X5 یا DR6 در برخی از کشورهای جهان حضور یافته است. به‌واسطه فعالیت‌های مدیران خودرو، چری تیگو 5 از سال 1395 در بازار کراس‌اوور پسند کشور ما نیز در دسترس خریداران قرار گرفت و با قیمت مناسب، طراحی متفاوت و امکانات متنوع خود توانست بازار خرید و فروش پررونقی را تجربه کند.

ظاهر تیگو 5

استقبال فراوان خریداران ایرانی از یک‌سو و حضور رقبای قدرتمندی همچون جک S5 و هایما S7 توربو، شرکت مدیران‌خودرو را بر این داشت تا نمونه جدیدتر و مجهزتر تیگو 5 را نیز در سال 1396 به بازار عرضه کند. چری تیگو 5 نیوفیس، در بخش‌هایی همچون طراحی سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، گرافیک چراغ‌ها، درب صندوق و… مورد بازنگری قرار گرفته بود و در دو تیپ اکسلنت (فول) و لاکچری اسپرت (نیمه‌فول) به بازار عرضه شد.

نمای بیرونی چری تیگو 5

اما داستان به‌روزرسانی‌های تیگو 5 به همین‌جا ختم نشد؛ در ابتدای سال 1397 مدیران خودرو از دومین نسخه بروزشده Tiggo 5 نیز رونمایی کرد. چری تیگو 5 جدید که در دو تیپ IE (اکسلنت) و IL (لاکچری) به بازار عرضه شده‌ است، در نمای ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه قبلی خود ندارد و تغییرات آن تنها شامل آپشن‌ها و دیزاین داخل بوده است. اگر قصد خرید چری تیگو 5 را دارید یا علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری درباره این کراس‌اوور جذاب به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری و داخلی چری تیگو 5

بر اساس ادعای طراحان شرکت چری، خطوط سیال و روان بدنه چری تیگو 5 با الهام از المان‌های آب و آناتومی بدن ماهی شکل گرفته است که چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. در بخش جلویی Tiggo 5، چراغ‌های تیره‌رنگی که با جلوپنجره خودرو به‌صورت یک‌تکه ساخته شده‌اند، در ترکیب با سپر حجیم و جذاب این خودرو چهره نسبتا مدرن و جوان‌پسندی را برای تیگو 5 به وجود آورده است. با نگاه کلی به طراحی این کراس‌اوور چینی، می‌توان گفت که به لطف تجربه و توان طراحان باسابقه‌ای همچون «جیمز هوپ» و «کلاوس بادن هاوس» تمامی اجزای بدنه این خودرو در هماهنگی کامل با یکدیگر ساخته‌شده‌اند و درواقع به‌سختی می‌توان از نمای ظاهری چری تیگو 5 ایراد گرفت.

نمای داخل چری تیگو 5

داخل کابین این خودرو با فضایی جذاب و کاملاً متفاوت با سایر کراس‌اوورهای چینی هم‌رده مواجه خواهید شد. در طراحی کابین تیگو 5 اصول ارگونومیک به‌خوبی موردتوجه قرارگرفته‌اند و تمامی ادوات کاربردی کاملا در دسترس راننده و سرنشینان قرار دارد.

صندلی راننده به لطف برخورداری از پوشش چرمی، گرمکن و تنظیمات 6 جهته برقی حتی در مسافت‌های طولانی هم نمی‌تواند خستگی چندانی را برای راننده به همراه داشته باشد. فضای کابین نیز برای نشستن 5 سرنشین بالغ کافی به‌نظر می‌رسد و درواقع افرادی با قد کمتر از 180 سانتی‌متر درون کابین تیگو 5 هیچ محدودیتی از جهت فضای سر و پا نخواهند داشت.

نمای صندلی عقب چری تیگو 5

تنها عیبی که می‌توان به کابین چری تیگو 5 وارد کرد محل قرارگیری ستون A و همچنین زاویه شیشه جلو است که باعث تسلط نسبتا کم راننده به جناجین خودرو شده است. در خودروهایی همچون هایما S7 توربو یا حتی چری تیگو 7 این مشکل به لطف سیستم دید 360 تا حدودی برطرف شده است، اما تیگو 5 فاقد این سیستم بوده و همین امر باعث می‌شود تا هنگام رانندگی و پارک کردن، تسلط کاملی بر ابعاد این کراس‌اوور جذاب نداشته باشید.

آپشن‌ها و امکانات چری تیگو 5

یکی از مزیت‌هایی که اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار کشور از آن برخوردار هستند، لیست بلندبالای آپشن‌ها و امکانات رفاهی است. در این میان چری تیگو 5 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در تیپ فول خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

نمای دنده چری تیگو 5

از جمله آپشن‌هایی که در تیپ IL یا همان فول تیگو 5 جدید به چشم می‌خورد، می‌توان به کروز کنترل، درایو مود (Eco و Sport)، تنظیم 6 جهته صندلی‌های جلو به همراه گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های TPMS، سنسور پارک عقب و جلو، سنسور باران، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، کامپیوتر سفری، مانیتور 10 اینچی عمودی، تریم دورنگ کابین، نویگیشن، دیلایت و اتولایت، چراغ بدرقه و چراغ خوشامدگویی اشاره کرد.

ایمنی و مشخصات فنی چری تیگو 5

چری تیگو 5 نیوفیس در بخش ایمنی و تجهیزات امنیتی نیز با دست پری به سراغ رقبای خود آمده است. در سال 2013 چری تیگو 5 موفق شد با تکیه‌بر استحکام بالای بدنه و همچنین تجهیزاتی همچون 4 عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، ESP (کنترل پایداری خودرو)، دوربین پارک عقب (دینامیک)، TCS (کنترل کشش)، ASR (ضد لغزش)، HHC (کنترل حرکت در سربالایی) و EBA (ترمز اضطراری خودکار) پنج ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP کسب نماید.

نمای موتور چری تیگو 5

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های چری تیگو 5 که تاکنون به بازار کشور ما عرضه شده‌اند، از پیشرانه مشترکی بهره می‌برند که با کد SQR484F شناخته می‌شود. این موتور 1971 سی‌سی 4 سیلندر که از تکنولوژی Dual VVT برخوردار است، توان تولید 139 اسب‌بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. چنین نیرویی به‌وسیله یک گیربکس 7 سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این کراس‌اوور 1537 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 14 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.

چری تیگو 5 برخلاف رقبای خود فاقد سیستم پرخوران یا توربوشارژ است که باعث می‌شود پس از خرید این خودرو نگرانی بابت نوع بنزین مصرفی یا کیفیت آن نداشته باشید. ازآنجایی‌که شرکت چری، تیگو 5 را یک کراس‌اوور خانوادگی با مصرف سوخت بهینه، استهلاک کم و دوام بالا می‌داند، تمرکز چندانی بر روی توان خروجی و چالاکی این خودرو نداشته است. از همین رو تیگو 5 با عکس‌العمل نسبتا کند خود نسبت به فشردن پدال گاز، برای کسانی که علاقه فراوانی به رانندگی‌های هیجان‌انگیز یا تهاجمی دارند گزینه مناسبی نخواهد بود.

نمای پشت آمپر چری تیگو 5

گیربکس این خودرو نیز همچون سایر گیربکس‌های ضریب متغیر پیوسته (CVT) از کندی محسوسی مخصوصا در ابتدای حرکت برخوردار است، اما عملکرد بسیار نرم و بی‌صدایی دارد و درواقع یکی از بهترین‌ها در این رنج قیمتی محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس ادعای شرکت چری تسمه انتقال قدرت موجود در این جعبه‌دنده، توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساخته‌شده است و کیفیت بسیار بالایی دارد. مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت چری تیگو 5 جدید نیز به ترتیب برابر 9 لیتر در هر صد کیلومتر و 175 کیلومتر بر ساعت است که برای خودرویی با این ابعاد و در این رده قیمتی مناسب به‌نظر می‌رسد.

قیمت و شرایط بازار چری تیگو 5

هم‌اکنون چری تیگو 5 در تیپ‌های بسیار متنوعی در بازار کشور حضور دارد که بروزترین آن‌ها شامل دو تیپ IE با حدود قیمت 360 میلیون تومان و IL با حدود قیمت 345 میلیون تومان است. گرچه این خودرو از امکانات متنوع، طراحی جذاب، کابین جادار و کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است اما در مقابل معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چالاکی کم، سواری نسبتا خشک و هزینه بالای سرویس‌های دوره‌ای اشاره کرد. وجود چنین ضعف‌هایی در کنار مواردی همچون شرایط فروش بسیار منعطف برای نمونه‌های صفرکیلومتر و قیمت غیرمنطقی این خودرو باعث شده است تا بازار خرید و فروش نمونه‌های دست‌دوم چری تیگو 5 چندان پررونق نباشد.

ظاهر چری تیگو 5

درواقع اغلب افراد ترجیح می‌دهند به‌جای صرف هزینه‌ای قابل‌توجه برای خرید نمونه دست‌دوم این خودرو، با استفاده از شرایط فروش اقساطی شرکت چری برای خرید نمونه‌های صفرکیلومتر تیگو 5 اقدام کنند. درنهایت می‌توان گفت که اگر شتاب و چالاکی خودرو جز اولویت‌های اصلی شما در خرید خودروهای کراس‌اوور محسوب نمی‌شود و تنها برای رفت‌وآمدهای روزمره خود به دنبال یک شاسی‌بلند کم‌مصرف و مجهز هستید، چری تیگو 5 می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ در غیر این صورت می‌توانید به سراغ جک S5 یا هایما S7 توربو بروید و از چالاکی بیشتر این خودروها لذت ببرید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.