با خانه‌های تاریخی تهران آشنا شوید

2.5/5 - (21 امتیاز)

لمس زندگی گذشتگان از طریق بازدید بناهای تاریخی یا حتی مطالعه کتب تاریخی، همیشه جذاب و حیرت‌انگیز بوده است. اگر علاقمند به بازدید از آثار تاریخی تهران باشید، تعطیلات و اوقات فراغت بهترین فرصت برای شما است تا در کنار گذران اوقات فراغت، به این حقیقت پی ببرید تنها چیزی که از انسان‌ها باقی می‌ماند خاطرات و یادگارهای آن‌ها است.
آثار باستانی همان بناهای قدیمی هستند که در تمام شهرهای ایران به‌خصوص در تهران به‌وفور وجود دارند. اگر شما هم به بازدید از مکان‌های تاریخی علاقمند هستید از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بتوانیم شما مخاطبین عزیز را با خانه‌های تاریخی تهران آشنا کنیم.

عمارت باغ فردوس

یکی از مشهورترین بناهای تاریخی تهران، عمارت باغ فردوس است که از دوران قاجار بر جای مانده است. حین بازدید از این خانه تاریخی تهران، پس از مشاهده گچ بری‌های هنرمندانه، این بنا را اسطوره زیباترین تزئینات گچ‌بری در علم معماری لقب خواهید داد.
واقعیت این است که مهارت گچ‌بری در بخش‌های مختلف این خانه، هنر معمار این اثر هنری را بیش از پیش به رخ بینندگان می‌کشد.
عمارت باغ فردوس تهران در شمال پایتخت واقع شده و متاسفانه سال‌های متمادی در معرض تخریب قرار داشت، اما در حال حاضر سی نفر از متبحرترین گچ بران مسئولیت مرمت و جان‌بخشی دوباره به این اثر تاریخی منحصربه‌فرد را گردن گرفته و در حال مرمت آن هستند.

عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز که شاید آن را با نام موزه گرافیک ایران بشناسید، یکی از بناهای تاریخی فوق‌العاده به جا مانده از دوران قاجار و تنها بنای تاریخی موجود در محله تهرانپارس به‌شمار می‌آید.
این ملک با شکوه به دستور هرمز آرش ملقب به ارباب هرمز بنا شده که یکی از زرتشتیان زاده یزد بوده است.

عمارت عین‌الدوله

شاید نام عمارت عین‌الدوله را زیاد نشنیده باشید، اما پس از یک‌بار بازدید از این بنا، قطعا شیفته آن خواهید شد. این عمارت اعیانی که در خیابان پاسداران تهران واقع شده است، با تبعیت از معماری دوران قاجار در اواخر سلسله قاجار و ابتدای پهلوی ساخته شده است.
عین الدوله یکی از وزرای قاجار بوده که برای احداث این عمارت با شکوه 11  هزار و 900 مترمربع زمین را زیر ساخت برده است.
این عمارت که یکی دیگر از خانه های تاریخی تهران است، هم اکنون به‌عنوان نگارخانه برگ میزبان علاقمندان خواهد بود.

عمارت مسعودیه

قدمت عمارت مسعودیه نیز به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این باغ عمارت در سال 1295 به دستور مسعود میرزا (فرزند ناصرالدین شاه) با دستان هنرمند استاد شعبان معمارچی بنا شد.
مولفه‌های زیبای این باغ عمارت در جای جای آن از طریق کاشی‌کاری‌ها، گچ بری‌ها، نقاشی‌های دیواری و به‌طور کلی تزئینات نفیس به خوبی هویدا است.
عمارت مسعودیه تهران برای نخستین بار میزبان موزه ملی ایران بوده و به‌عنوان یکی از خانه های تاریخی تهران در ضلع جنوب غربی بهارستان واقع شده است.

خانه ظهیرالسلام

تلفیقی هنرمندانه و چشم‌نواز از معماری ایرانی و خارجی، به‌طور تمام و کمال در خانه ظهیرالسلام تداعی شده است. خانه تاریخی ظهیرالسلام نیز در محله بهارستان واقع شده و در سال 1385 به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
در مورد مالکیت این ملک تاریخی دو نظر وجود دارد که برخی صاحب اصلی آن را یکی ائمه جمعه تهران (در گذشته) می‌دانند و برخی دیگر مدعی شده‌اند که این خانه به حکمران گیلان، ولی خان تنکابنی سپهدار تعلق داشته است.

خانه صادق هدایت

قطعا پس از بازدید خانه تاریخی صادق هدایت، این خانه را آمیخته‌ای هنرمندانه از کش و قوس‌های جالب توصیف می‌کنید. خانه صادق هدایت در تهران که در واقع خانه پدری ایشان بوده، در خیابان سعدی بنا شده و تا اطلاع ثانوی امکان بازدید از آن وجود ندارد.
با این که نام این خانه تاریخ در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد، اما در کمال تعجب چند سالی تبدیل به مهد کودک شده بود. پیگیری برادر صادق هدایت از طریق میراث فرهنگی، کاربری این ملک را فعلا در حالت معلق قرار داده است.

خانه شهید مدرس

یکی از خانه های تاریخی تهران که به‌واسطه رویدادهای تاریخی رخ داده در آن و برخی رخدادهای سیاسی و اجتماعی مشهور شده است، خانه شهید مدرس است که چیزی از هنر معماری کم ندارد.
در این خانه، سبک سنتی معماری را به صورت پررنگی مشاهده می‌کنید که با هنر کتیبه‌نویسی، آجرکاری و نقاشی مزین شده است.
خانه آیت الله مدرس در یکی از محلات حصار ناصری و قبل از شهید مدرس در اختیار وزیر مختار فرانسه بوده است.

خانه شقاقی (عمارت کوشکی)

تزئینات منحصربه‌فرد عمارت کوشک یا همان خانه شقاقی، برگ برنده این بنای به جا مانده از دوران پهلوی است که مساحتی حدود 1550 متر مربع دارد.
در واقع قدمت این خانه تاریخی در تهران در کنار گچ بری‌ها، آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های حیرت‌انگیزی که دارد، این بنا را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری تهران کرده است.
عمارت کوشک متعلق به حسین شقاقی و واقع در خیابان فردوسی، علاوه بر جذابیت تاریخی، دو طبقه را به فعالیت‌های زیر اختصاص داده است:

  1. زیرزمین: دفتر تشکل‌های صنفی و مردم نهاد
  2. طبقه اول: کارگروه آموزشی برای علاقمندان به هنرهای دستی

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.