بررسی تخصصی مزدا 3 نیو

4.7/5 - (4 امتیاز)

مزدا 3 یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی شرکت مزدا ژاپن است که از سال 2003 تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازار جهانی شده است. در سال 1386 نسل اول مزدا 3 (BK) توسط بهمن موتور به بازار کشور وارد شد و با تکیه‌بر پیشرانه پرتوان، طراحی مناسب، امکانات متنوع و کیفیت بالای قطعات توانست فروش بسیار موفقی را تجربه نماید. نسل دوم مزدا 3 که با کد BL شناخته می‌شود، در سال 2009 توسط کمپانی سازنده رونمایی شد و در سال 1389 نیز به بازار کشور ما راه یافت. در سال 1392 تحریم‌های صنعت خودرو کشور باعث شد تا مزدا 3 نسل دوم به طور موقت با بازار داخلی خداحافظی نماید، اما در سال 1394 مونتاژ مزدا 3 نیو مجددا از سرگرفته شد.

طراحی ظاهری مزدا 3 نیو

در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو سایت شیپور قصد داریم به سراغ مزدا 3 نیو رفته تا این سدان محبوب ژاپنی را از لحاظ طراحی، توان فنی، ایمنی و ارزش خرید مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد مزدا 3 نیو به دست آورید در ادامه با شیپور همراه باشید.

ماشین مزدا 3 نیو

طراحی ظاهری و داخلی مزدا 3

نمای ظاهری مزدا 3 نیو (BL) در مقایسه با مزدا 3 قدیمی (BK)، بسیار جذاب‎‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد و در چهره آن هیچ اثری از طراحی محافظه کارانه نسل قبل به چشم نمی‌خورد. اوج زیبایی این خودرو را می‌توان نمای جلویی آن دانست، یعنی بخشی که چراغ‌های زاویه‌دار و کشیده‌ این خودرو در ترکیب با طراحی خندان سپر آن، باعث شده تا مزدا 3 نیو به نسبت خودرویی که در سال 2009 طراحی و تولید شده است بسیار جذاب به نظر برسد.

تصاویر مزدا 3 نیو

فضای کابین مزدا 3 نیو از لحاظ کیفیت ساخت و متریال استفاده شده، در سطح بالاتری نسبت به هیوندای النترا 2014  قرار دارد، اما از لحاظ طراحی در مقایسه با سایر سدان‌های تازه نفس بازار مانند کیا سراتو 2017، کمی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد؛ چنین مشکلی در نمونه‌های فاقد سیستم مولتی مدیا به اوج خود رسیده و می‌تواند برای بسیاری از خریداران کمی آزاردهنده باشد. فضای کابین برای سرنشینان جلویی این خودرو بسیار مناسب است، اما در بخش پشتی فضای سر و پای کافی برای افراد بلندقد وجود ندارد و ممکن است افرادی با قد فراتر از 180 سانتی‌متر برای نشستن در عقب این خودرو چندان مشتاق نباشند. یکی دیگر از نکات منفی که در مورد کابین مزدا 3 نیو وجود دارد این است که به غیر از تیپ 4 یا FL این خودرو، در سایر تیپ‌های مزدا 3 نیو خبری از تنظیمات برقی صندلی راننده نبوده و شما مجبور هستید به روش سنتی صندلی خود را تنظیم نمایید!

خودرو مزدا 3 نیو فیس

آپشن‌ها و امکانات رفاهی مزدا 3

مزدا 3 جدید در ابتدا با سه تیپ مختلف (1، 2 و 3) به بازار کشور عرضه ‌شد که تیپ 3 به نوعی نمونه فول آن به حساب می‌آمد. در سال 1391 بهمن موتور تیپ 4 یا FL این خودرو را نیز به بازار عرضه کرد که از لحاظ امکانات و تجهیزات نسبت به نمونه‌های قبلی در سطح بالاتری قرار داشت. سرانجام آخرین نسخه بروزرسانی شده از مزدا 3 نیو در سال 1397 روانه بازار شد که تنظیمات برقی صندلی راننده، آینه میانی الکتروکرومیک، سنسور و دوربین دنده عقب، حذف رنگ قرمز از پس زمینه آمپرها، نمایشگر مصرف سوخت، کاهش طول دسته دنده و طرح جدید رینگ‌ها از جمله تغییرات اعمال شده در این نمونه جدید به شمار می‌آید.

طراحی داخلی مزدا 3 نیو فیس

به طور کلی مزدا 3 نیو در تیپ‌ 4 خود از امکاناتی همچون سانروف برقی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، چرخش هم‌زمان چراغ‌های جلو با فرمان (AFS)، شیشه شوی چراغ های جلو، شیفتر پشت فرمان، آینه جانبی برقی، برف‌پاک‌کن اتوماتیک با حسگر باران، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان و دسته دنده و… برخوردار است که امکانات قابل قبولی برای این پیرمرد ژاپنی محسوب می‌شود.

جلو آمپر مزدا 3 نیو

ایمنی و مشخصات فنی مزدا 3

مزدا 3 نیو از یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم دقیق 1999 سی‌سی مجهز شده است که از توان تولید 148 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 187 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه برخوردار است. نیروی تولید شده توسط موتور مزدا 3 نیو به ‌وسیله یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و راننده می‌تواند از پشت فرمان نیز دنده‌های آن را تعویض کند. گیربکس 5 سرعته هوشمندی که در مزدا 3 نیو به کار رفته است در مقایسه با گیربکس 4 سرعته‌ای که در نسل اولیه مزدا 3 وجود داشت، از عملکرد سریع‌تری برخوردا بوده و در رانندگی‌های پرشتاب تا حدودی می‌تواند شما را راضی نگه دارد. بر اساس نتایج اعلام شده مزدا 3 نیو برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت برساند به 9.2 ثانیه زمان نیاز دارد که شتاب قابل قبولی برای یک سدان خانوادگی محسوب می‌شود؛ البته با توجه به شرایط جاده و کیفیت پایین بنزین‌های کشور گاها ممکن است این زمان تا 10.5 ثانیه هم افزایش پیدا کند!

مشخصات فنی مزدا 3 نیو

مزدا 3 نیو در سال 2009 توسط موسسه ایمنی EURO NCAP مورد بررسی قرار گرفت و پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف موفق شد 5 ستاره ایمنی را از آن خود کند که نتیجه بسیار رضایت بخشی محسوب می‌شود. مزدا 3 نیو از لحاظ تجهیزات امنیتی در سطح قابل قبولی قرار دارد، از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم کنترل پایداری در حرکت (DSC)، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت، دزدگیر، 6 عدد کیسه هوا (جلو، جانبی، پرده‌ای) و… اشاره کرد.

گیربکس مزدا 3 نیو

قیمت و شرایط بازار مزدا 3

عرضه نسبتا محدود مزدا 3 نیو در بازار کشور از یک طرف و همچنین تقاضای بسیار بالا برای خرید این خودرو از طرف دیگر باعث شده است تا طی نوسانات اخیر بازار خودرو کشور، شاهد جهش شگفت انگیز قیمت مزدا 3 نیو باشیم. در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که مزدا 3 نیو در رنج قیمتی خود از توان فنی، امکانات رفاهی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار است؛ به همین دلیل در حال حاضر حتی با وجود قیمت‌های باورنکردنی نمونه‌های کم کارکرد و صفر کیلومتر مزدا 3 نیو، این خودرو همچنان بازار خرید و فروش بسیار پررونقی داشته و افراد بسیاری نمونه کارکرده این سدان ژاپنی را به نمونه‌های صفرکیلومتر سدان‌ها یا کراس‌اوورهای چینی ترجیح می‌دهند.

برای مشاهده سایر مدل های مزدا 3 اعم از صفر و کارکرده و همچنین خرید خودرو به شیپور مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. ایران صدا می گوید

    ممنون مطلب کامل و مفیدی بود

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.