مجیدیه محله‌ای ارامنی‌نشین در شرق تهران!

4.5/5 - (2 امتیاز)

محله مجیدیه تهران کجاست؟

محله مجیدیه یا محله استاد حسن بنا یکی از محلات قدیمی و پرطرفدار شرق تهران است. از شمال محله مجیدیه، بزرگراه زین‌الدین و از جنوب آن، مسیل باختر می‌گذرد. همچنین این محله از شرق به خیابان کرمان و از غرب به بزرگراه صیاد شیرازی محدود است. با احداث بزرگراه رسالت مجیدیه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که مجیدیه شمالی، جزء منطقه ۴ و مجیدیه جنوبی جزء منطقه ۸ شهرداری تهران محسوب می‌شود.

دلیل نام‌گذاری مجیدیه و تاریخچه آن

مجیدیه از نام یکی از معروف‌ترین مالکان زمین‌های این ناحیه در زمان مظفرالدین شاه، به نام شاهزاده عبدالمجید میرزا گرفته شده است. زمین‌های این محله به دلیل شرایط نامناسب کشاورزی تا سال‌ها خالی از سکنه بوده است. در گذر زمان این ناحیه به محل سکونت و اشتغال ارامنه تبدیل شد. کسب‌وکار اصلی آن‌ها از ابتدا در زمینه تولید کالباس و شیرینی‌پزی بوده است. حتی تا امروز نیز محله مجیدیه، تعداد زیادی مغازه شیرینی فروشی و کالباس فروشی دارد.

بوستان دهقان مجیدیه

در زمان قاجار در محله مجیدیه یک کارخانه آب جوسازی فعالیت خود را آغاز کرد. قاجاریان در حوالی آن کارخانه باغ باشکوهی به مساحت ۴ هکتار ساختند که به « باغ شازده » شهرت یافت. باغ شازده متعلق به شاهزادگان قجری بود و از بزرگراه رسالت کنونی آغاز می‌شد و تا میدان سرباز می‌رسید. بعد از قاجاریان و مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور به این باغ کم‌توجهی شد و بارها مالکان جدیدی پیدا کرد. در سال ۱۳۵۷، کارخانه آب جوسازی تخریب شد و از آن باغ ویرانه‌ای بیش نماند.

امروزه محله مجیدیه، به نام استاد حسن بنا از مبارزان دوران پهلوی نام‌گذاری شده است. استاد حسن بنا از مبارزان دوران انقلاب بود که در آن زمان راننده اتوبوس شرکت واحد بوده است. چند ماه مانده به انقلاب او در یک درگیری خیابانی، اتوبوس خود را برای حفاظت از جان مردم بین آن‌ها و نیروهای نظامی قرار داد. حسن بنا در همان روز توسط نیروی نظامی آن زمان به شهادت رسید. برای بزرگداشت این شهید بزرگوار، خیابان مجیدیه پس از انقلاب به نام ایشان تغییر نام یافت.

تراکم جمعیت در مجیدیه

محله مجیدیه با جمعیتی در حدود ۵۵۰۰۰ نفر جزء مناطق پرجمعیت تهران محسوب می‌شود. قیمت خرید هر متر مربع ملک مسکونی در مجیدیه بین 85 تا  130 میلیون تومان است. قیمت‌ها با توجه به قدمت ساختمان، موقعیت شمالی-جنوبی و … متفاوت است. قیمت خانه‌ها در این محله از سطح متوسط قیمت خانه در تهران ، بالاتر است.

شاید جالب باشد که بدانید قیمت خانه در مجیدیه شمالی، نسبت به قیمت خانه در مجیدیه جنوبی بالاتر است. یکی از دلایل این تفاوت قیمت در محله‌های مجیدیه شمالی و مجیدیه جنوبی این است که بخش شمالی این محله در منطقه ۴ و بخش جنوبی آن در منطقه ۸ تهران قرار دارد. عبور بزرگراه سردار سلیمانی از وسط محله، باعث شکاف طبقاتی در بین دو بخش این محله شده است.

محله مجیدیه شمالی در قسمت شمال بزرگراه سردار سلیمانی یا بزرگراه رسالت قرار دارد. این محله از شمال با بزرگراه زین‌الدین ، از غرب با خیابان استاد حسن بنا ، از شرق با بزرگراه امام علی و از جنوب با بزرگراه سردار سلیمانی همسایه است. محله شمیران نو، حسین‌آباد ، مجیدیه جنوبی ، محله کاظم‌آباد یا خیابان بنی‌هاشم ، محله هفت‌حوض و محله لویزان در نزدیکی مجیدیه شمالی قرار گرفتند. محله مجیدیه جنوبی از محله‌های منطقه ۸ تهران بوده و از شمال با بزرگراه سردار سلیمانی ، از شرق با خیابان اثنی عشری ، از جنوب با خیابان جانبازان و از غرب با بزرگراه صیاد شیرازی همسایه است.

خرید و قیمت خانه در مجیدیه

در این محله می‌توانید خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده را باقیمت مناسب و متراژ کم پیدا کنید. اما خانه‌های حیاط دار قدیمی در محله مجیدیه به دلیل افزایش موارد ساخت ‌و ساز به سختی پیدا می‌شوند. امروزه رشد ساخت و ساز در محله مجیدیه با رشد بسیار خوبی روبه رو بوده و برخلاف محلات غرب تهران می‌توان آپارتمان‌هایی با متراژ کوچک هم در این محله پیدا کرد. محله مجیدیه محله گرم و باصفایی است. سکونت خانواده‌های بسیاری از هم‌وطنان خونگرم ارمنی فضایی با نشاط و همراه با تعاملات اجتماعی خوب را در این محله ایجاد کرده است. اما حالا که از خوبی‌ها و مزایای این محله گفتیم، باید به عیب‌های آن هم اشاره کنیم. از معایب این محله می‌توان به مواردی چون عدم وجود پل مکانیزه برای دسترسی‌های بین اتوبانی ، کمبود مراکز ورزشی و ترافیک و آلودگی بسیار زیاد در معابر بزرگراهی اطراف اشاره کرد.

یوسف آباد محله‌ای در قلب تهران

برخی از خانه‌های مجاور خیابان اصلی در محله مجیدیه دارای موقعیت تجاری بوده و در طبقه پایین خود دارای مغازه هستند. قیمت‌ این نوع از املاک تهران بسیار متغیر است و برخی از آن‌ها می‌بایست عقب‌نشینی کنند. بنابراین برای خرید ملک‌های مسکونی با موقعیت تجاری به اصلاحات آن‌ها توجه کنید. همچنین برای خرید خانه در مجیدیه علاوه بر آرامش کوچه و ساکنان خوب آن؛ دسترسی به امکانات رفاهی را نیز در نظر داشته باشید. نزدیکی به محله پاسداران و شهید عراقی و دسترسی به امکانات بیشتر در قسمت غربی این محله، ارزش بالایی را برای املاک مسکونی آن به همراه داشته است.

مراکز بهداشتی و درمانی

کلینیک شبانه‌روزی مجیدیه، کلینیک آلبرت، کلینیک دندانپزشکی نگین شرق، کلینیک دندانپزشکی دکتر جنتی، دامپزشکی ثابت، فیزیوتراپی بهبود، کلینیک روانشناسی حامی، مرکز ترک اعتیاد دوستدار سلامت و مرکز سلول درمانی رویان تعدادی از مراکز درمانی در مجیدیه هستند.

از داروخانه‌های این محل می‌توان به داروخانه مرکزی رسالت، داروخانه ملت، داروخانه شمس آباد و داروخانه اعتصام اشاره کرد.

مراکز آموزشی و فرهنگی

محله مجیدیه تهران از امکانات آموزشی مطلوب به خصوص برای دانش آموزان برخوردار است. در این محله مدرسه دانشپور، مدرسه مهدیه، مدرسه امانت، مدرسه برادران مظفر و مدرسه راه فاطمه از امکانات آموزشی و پرورشی خوبی بهره‌مند هستند. همچنین برای شهروندان ارمنی، مدرسه آرارات وجود دارد که از مدارس قدیمی این محل محسوب می‌شود.

علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی می‌توانند از آموزشگاه کوشش، آموزشگاه سپهر و آموزشگاه آرمنیان استفاده کنند. آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی، آموزشگاه موسیقی ناقوس، آموزشگاه سفالگری پویا اندیش و مرکز موسیقی ماهور نیز در خدمت علاقه‌مندان به فعالیت‌های حوزه هنری است.

شهر کتاب مجیدیه در حوالی میدان شهید همایی و شهر کتاب ملت واقع در میدان ملت از با صفاترین کتاب‌فروشی‌های این محله محسوب می‌شوند. شما می‌توانید فارغ از هیاهوی روزمره در این کتاب‌فروشی‌ها قدم بزنید و روحتان را جلا دهید.

شهر کتاب ملت مجیدیه

مراکز تفریحی و ورزشی

محله مجیدیه به نسبت دیگر مناطق قدیمی تهران از فضای سبز خوبی برخوردار است. از این بین می‌توان پارک مجیدیه و بوستان شهید جهان‌پناه واقع در خیابان منصوری و پارک شهروند را نام برد. تندیس‌های پارک شهروند از جاذبه و شهرت خاصی برخوردار هستند. پارک رهنمون واقع در محله مجیدیه شمالی نیز از پارک‌های معروف مجیدیه است که نام آن به نام یک شهید مزین شده است.

بوستان مجیدیه

مراکز تاریخی

محله مجیدیه به ‌عنوان یکی از محله‌های تهران که قدمتی در حدود ۵۰ سال دارد، از مراکز تاریخی و گردشگری بی‌بهره است. تعداد معدودی از جاذبه‌های تاریخی این محله مانند باغ شازده نیز به دلیل عملیات عمرانی تخریب شده‌اند.

مراکز دولتی

از مراکز دولتی این محله می‌توان به کلانتری 190 مجیدیه و آموزش و پرورش منطقه 4 واقع در خیابان کرمان شمالی اشاره نمود.

مراکز خرید اصلی

مرکز خرید دنیای نور در مجاورت بزرگراه رسالت یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در محله مجیدیه است. خیابان‌های اصلی این محله هم دارای تعداد زیادی مغازه هستند که تمامی نیازهای ساکنان محله را برطرف می‌کنند.

پاساژ دنیای نور مجیدیه

مسجدها و تکایا

مجیدیه یکی از محلات شاخص تهران است که تنوع باورهای مذهبی ساکنان از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. ارامنه که اولین ساکنان این محله بوده‌اند از عبادتگاه‌های با قدمتی نظیر کلیسای گریگور لوساووریچ برخوردارند. محله مجیدیه مانند اکثر محله‌های قدیمی تهران تعداد زیادی مسجد در دل خود جای داده است. مسجد ولیعصر در جنوب مجیدیه از جمله مساجد با اصالت محل محسوب می‌شود که خیل عظیم اهالی را در مناسبت‌های مختلف مذهبی به سوی خود می‌کشاند. علاوه بر آن مسجد سید سجاد، مسجد قمر بنی هاشم و مسجد الهادی هم می‌توانند از دیگر امکانات خوب مذهبی محله مجیدیه به شمار آیند. همچنین دو حسینیه علی اکبر و ولیعصر از دیگر مراکز مذهبی این محله به شمار می‌روند.

غذاخور‌ی‌های معروف

آش و حلیم سید مهدی که از معروف‌ترین آش و حلیم‌های تهران است در مجیدیه شعبه دارد. همچنین رستوران کیو، فست‌فود روکو و فست‌فود 360 از بهترین غذاخوری‌های مجیدیه به شمار می‌روند. شیرینی «گاتا» که یک شیرینی مخصوص ارمنی است نیز در شیرینی‌فروشی کاج مجیدیه به فروش می‌رسد.

آش و حلیم سید مهدی

میدان‌ میوه، تره بار و هایپر استار مجیدیه

ساکنان محله مجیدیه می‌توانند علاوه بر لذت از گشت و گذار در خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی این محله، به خرید کالاهای مصرفی خود هم بپردازند. یک میدان میوه‌و‌تره‌بار برای خرید جزئی و یا عمده میوه و سبزیجات، روبروی ورودی بوستان مجیدیه واقع شده است.

انواع مغازه‌های مختلف در خیابان‌های اصلی، ساکنان محل را از جستجوی طولانی برای خرید لوازم مختلف بی‌نیاز می‌کند. شهروندان متناسب با میزان خریدشان می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی چون مجتمع افق کوروش، شهروند و … مراجعه کنند.

بازار میوه و تره بار مجیدیه

خیابان‌های مهم مجیدیه

ازجمله خیابان‌های مهم و معروف محله مجیدیه می‌توان به ریحانی، منصوری، شانزده متری‌ها، امیر نیا، شهید کرد و کاووسی اشاره کرد. ریحانی از خیابان‌های معروف و خوش‌نام این محله است که محل مناسبی برای سکونت است.

دسترسی‌ها

اگر قصد استفاده از خودرو شخصی داشته باشید؛ خیابان‌های ریحانی، مسیل باختر، کرمان و گلبرگ از جمله خیابان‌های اصلی برای دسترسی به محله مجیدیه است. همچنین شما به سه بزرگراه رسالت، زین‌الدین و صیاد شیرازی دسترسی بسیار مناسبی دارید. برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز دو ایستگاه نزدیک به مجیدیه، ایستگاه‌های خواجه عبدالله و صیاد شیرازی هستند. ضمن اینکه ایستگاه گلبرگ هم برای ساکنان بخش شرقی محله مجیدیه مناسب است. بی‌ارتی‌های خط پایانه آرژانتین به پایانه علم و صنعت که از بزرگراه رسالت عبور می‌کنند نیز در این محله ایستگاه دارند.

در ضمن تاکسی‌رانی نیز وضعیت خوبی دارد و در اکثر معابر، تاکسی در دسترس است. همچنین وضعیت تاکسی‌رانی مجیدیه جنوبی به خاطر وجود میدان سبلان بهتر از مجیدیه شمالی است. از دو ایستگاه میدان رسالت و چهارراه پاسداران هم برای محله مجیدیه تاکسی وجود دارد.  هم‌چنین به دلیل ترافیک سنگین، محله مجیدیه در طرح زوج و فرد قرار دارد.

کلام پایانی

محله مجیدیه تهران یکی از محله‌های خوب تهران است که به خاطر دسترسی‌های زیاد، امکانات تفریحی، فرهنگی و … به یکی از محله‌های پرطرفدار تبدیل شده است. در این محله تنوع ملک از متراژهای کم تا زیاد وجود دارد و برای خانه اولی‌ها و خانواده‌های کم جمعیت، مناسب هستند. برای خرید ملک در این محله می‌توانید به سایت شیپور مراجعه کنید.

سوالات متداول

محله مجیدیه در کدام قسمت تهران قرار دارد؟

محله مجیدیه یا محله استاد حسن بنا یکی از محلات قدیمی و پرطرفدار شرق تهران است. از شمال محله مجیدیه، بزرگراه زین‌الدین و از جنوب آن، مسیل باختر می‌گذرد. مجیدیه شمالی، جزء منطقه ۴ و مجیدیه جنوبی جزء منطقه ۸ شهرداری تهران محسوب می‌شود.

قیمت خانه در محله مجیدیه چقدر است؟

قیمت خانه در مجیدیه همانند بسیاری از محله‌‌های شرق و مرکز تهران، قیمتی معقول و مناسب است و به متراژ، سال ساخت و امکانات خانه بستگی دارد.

مجیدیه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

مجیدیه شمالی در منطقه 4 شهری قرار دارد و قیمت خانه در مجیدیه شمالی، نسبت به قیمت خانه در مجیدیه جنوبی بالاتر است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.