5 گام تا ضدعفونی کامل حمام و سرویس بهداشتی منزل

Rate this post

باوجود آلودگی شدید محیط، سرد شدن هوا و رسیدن فصل‌های پاییز و زمستان مهمان ناخوانده‌ای بانام کرونا به سراغ کشور عزیزان آمده است؛ کرونا که بانام علمی کووید-19 می‌توان به آن اشاره کرد این روزها دغدغه اصلی مردم ایران و جهان شده است. همان‌طور که میدانید میکروب‌ها و ویروس‌ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که از محیط کار گرفته تا مکان‌های عمومی و خانه‌ها بخصوص در سرویس بهداشتی و حمام وجود دارند.

این موجودات کوچک می‌توانند در محیط باز تا ساعت‌ها به زندگی خود ادامه دهند و سلامت افراد را به خطر بیندازند اما بهترین روش برای مقابله با آن‌ها، ضدعفونی کردن مداوم و دوره‌ای مکان‌های مختلف است؛ یکی از محیط‌های آلوده که باید به نظافت و ضدعفونی بودن آن اهمیت ویژه‌ای بدهید نظافت و ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی است. در ادامه با شیپور همراه باشید تا 5 گام اصلی ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی را برایتان بازگو کنیم.

راهنمای کامل شستشوی و ضدعفونی کردن حمام و دستشویی

حمام و دستشویی جز محیط‌هایی هستند که به‌صورت مداوم با آب و مواد شوینده سروکار دارند اما این دلیل بر پاک و تمیز بودن محیط نیست؛ یکی از مسائل مهم برای مقابله با ویروس کرونا و یا هر ویروس دیگری ضدعفونی کردن خانه، محیط کار و البته سرویس بهداشتی است. روشویی، دستشویی، توالت فرنگی، دوش حمام و… در تماس مستقیم با افراد هستند پس باید به‌طور دقیق و کامل ضدعفونی شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا گام‌به‌گام مراحل ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی را باهم بررسی کنیم.

1) انتخاب مواد شوینده مناسب

  • برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید. به‌طورمعمول انواع شوینده‌های استاندارد برای حمام و سرویس بهداشتی، سفیدکننده حاوی کلر است. این شوینده‌ها اغلب برای نابودی باکتری‌ها، بوی بد حمام و پاک کردن رسوبات به کار می‌روند. یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از محلول‌های ضدعفونی ترکیب یک‌به‌پنج سفیده کننده حاوی کلر با آب است. برای این کار بهتر است محلول را در سطلی بزرگ‌تر آماده کرده و سپس با استفاده از یک اسپری خالی از آن استفاده کنید.
  • یکی از راه‌های مفید برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی در زمان شیوع بیماری کرونا، استفاده از الکل‌های صنعتی است. برای ضدعفونی کردن سطوح حمام و دستشویی نیاز به الکل 70 درصد دارید به این منظور می‌توان 4 پیمانه الکل صنعتی را با یک پیمانه آب را مخلوط‌کنید و این محلول را داخل اسپری بریزید.
  • استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمایی، اگرچه به‌سرعت آلودگی را از بین می‌برد، اما همواره مضراتی هم برای سلامتی افراد و محیط‌زیست دارد. سرکه مخصوصا سرکه سفید به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده ارگانیک برای از بین بردن آلودگی‌های حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند بسیار موثر باشد.

2) انتخاب برس و دستمال مناسب برای نظافت

  • برس های توالت با موی‌های پلاستیکی یکی از بهترین ابزارهای شستشو سطوح هستند، زیرا به‌راحتی می‌توان از آن‌ها برای نظافت درز بین کاشی‌ها استفاده کرد. برخی افراد از پارچه‌های چند بار مصرف برای قسمت بیرونی توالت استفاده می‌کنند، اما استفاده از دستمال‌های یک‌بارمصرف یا دستمال‌کاغذی با یک اسپری پاک‌کننده بسیار بهداشتی و مناسب‌تر است. بعد از انتخاب مناسب مواد شوینده و ابزار کار حال باید مراحل شستشو و ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی را آغاز کنیم.

3) دیوارها

کاشی‌ها، دیوار و سقف حمام و توالت یکی از موارد مهم در شستشو و ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی است. به‌طورمعمول کف‌پوش حمام و توالت از جنس کاشی است و مسلما کاشی‌ها درزهایی هم دارند که اغلب جرم و یا آلودگی در میان آن باقی می‌ماند. برای از بین بردن جرم درز بین کاشی‌ها می‌توانید به روی درزها مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه سفید بریزید بعد از گذشت چند دقیقه با یک مسواک تمیز یا برس شستشو روی آن را بکشید تا اگر جرم یا آلودگی در این درزها وجود دارد از بین برود.

4) سینک دستشویی و شیرآلات

در شرایطی مثل الان که ویروس کرونا به‌شدت شیوع پیداکرده است باید بعد از برگشت به خانه بلافاصله دست‌هایمان را بشوییم و وسایلمان را ضدعفونی کنیم. برای این کار در اولین حرکت به سراغ سینک روشویی می‌رویم. سینک روشویی و شیرآلات به دلیل رطوبت بالا محیط، محل تجمع و رشد انواع باکتری‌ها‌ و میکروب‌ها هستند. برای شستن و ضدعفونی سینک دستشویی و شیرآلات می‌توانید از سرکه سفید، جوش‌شیرین و یا انواع شوینده‌ها استفاده کنید. کافی‌ست محلول را روی سینک بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند؛ سپس با یک اسفنج تمیز روی سینک و شیرآلات را بکشید و درنهایت آن را با آب داغ بشویید.

5) تمیز کردن کاسه توالت و کف حمام

یکی از اجزای اصلی ساختمان حمام و توالت است که در همه خانه‌ها وجود دارد و همه افراد روزانه از آن استفاده می‌کنند. جرم‌ کاسه توالت و توالت فرنگی که در اثر گذشت زمان ایجاد می‌شوند، صحنه بسیار زشتی را به وجود می‌آورد و معمولا سخت از بین می‌رود. قبل از اینکه شستشو و ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی را شروع کنید، باید تمام محل را آغشته به محلول ضدعفونی‌کننده و یا جرم‌گیر کنید و سپس به کمک برس شستشو محل موردنظر را کاملا از هر نوع جرم و آلودگی پاک‌کنید.

بهترین راه برای ضدعفونی کردن حمام، سرویس بهداشتی و مقابله با ویروس کرونا نظافت روزانه است. شما می‌توانید برای یک نظافت سریع، همیشه مقدار یک‌به‌پنج محلول آب و سفیدکننده حاوی کلر را در دسترس قرار دهید تا علاوه بر ضدعفونی کردن محیط همواره توالت و حمام تمیز و خوشبو داشته باشید!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. سارا می گوید

    مرسی برای مطلب تو این روزا خیلی مفید بود

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.