معرفی تمامی اعضای خانوده کیا سراتو!

Rate this post

کیا سراتو یک سدان جمع ‌و جور خانوادگی است که نسل اول آن از سال ۲۰۰4 میلادی روانه بازارهای بین‌المللی شد. از آن زمان تاکنون جهان خودرو شاهد حضور چهار نسل از این اتومبیل جذاب کره‌ای بوده است. به دلیل حضور شرکت اطلس‌خودرو به عنوان نماینده رسمی کیاموتورز در کشورمان، کیا سراتو توانست در سه نسل به بازار کشورمان راه پیدا کند. البته نسل چهارم سراتو نیز در حال حاضر به بازارهای جهانی عرضه شده است، اما این خودرو در کشور ما به دلیل گیرودار تحریم و ممنوعیت واردات خودرو، هنوز فرصت عرض اندام نیافته است.

در این مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان گرامی را با نسل‌های مختلف کیا سراتو آشنا سازیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

 کیا سراتو نسل اول (LD)

کیا سراتو نسل اولنسل اول کیا سراتو از سال ۲۰۰۴ در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کرد. شرکت اطلس‌خودرو در سال ۲۰۰۷ مجوز حضور مدل 2008 را در ایران کسب کرد. در آن زمان این خودرو با قیمت ۳۵ میلیون‌تومان عرضه می‌شد و به‌ لطف طراحی خوشایند، پیشرانه کم‌مصرف و بهای مناسب، توانست خود را به عنوان یک اتومبیل کره‌ای قابل اتکا در دل مشتریان ایرانی جای دهد.

پیشرانه کیا سراتو نسل اول از نوع چهار سیلندر ۲ لیتری بود که توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را داشت. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز نیروی موتور سراتو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد. کیا سراتو نسل اول قادر بود فاصله زمانی حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت را طی ۱۱ ثانیه طی کند. کروز کنترل، حسگر پارک عقب، تنظیم برقی آینه‌های گرمکن‌دار، حسگر باران، نمایشگر درون آینه وسط، سانروف برقی و چراغ اتوماتیک، از جمله مهم‌ترین آپشن‌های نسل اول کیا سراتو به شمار می‌روند.

کیا سراتو نسل دوم ( TD )

کیا سراتو نسل دوم

در سال ۲۰۰۸ کمپانی کیا موتورز از نسل دوم کیا سراتو یا همان کیا فورته (Forte) رونمایی کرده و آن را در سه کلاس سدان، کوپه و هاچبک به بازار عرض نمود. در سال ۲۰۱۰ شرکت اطلس‌خودرو نسل دوم کیا سراتو را در دو مدل کوپه و سدان به بازار ایران ارائه داد. با توجه به خوشنامی محصولات کره‌ای به ویژه تولیدات کمپانی کیا (Kia Motors) در ایران و به لطف طراحی نسبتا جذاب نسل دوم کیا سراتو، این خودرو به سرعت مورد استقبال هموطنان قرار گرفت. محبوبیت کیا سراتو نسل دوم تا آنجا پیش رفت که شرکت خودروسازی سایپا برای تولید این خودرو در داخل کشور به سراغ کیاموتورز رفت و از سال ۱۳۹۳ شمسی، نسل دوم سراتو بر روی خطوط تولید سایپا قرار گرفت.

کیا سراتو مونتاژ سایپا در ابتدا تنها به پیشرانه ۱.۶ لیتری چهارسیلندر با قدرت ۱۲۴ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن‌متر مجهز شده بود، اما مدتی بعد مدل ۲ لیتری با توان ۱۵۶ اسب‌بخار و گشتاور 194 نیوتن‌متر، به سبد محصولات سایپا اضافه شد. شرکت سایپا کیا سراتو را در دو نسخه معمولی و آپشنال به مشتریان تحویل می‌داد که مدل معمولی از گیربکس دستی  6 سرعته و مدل آپشنال از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک-تیپ‌ترونیک، جهت انتقال نیروی پیشرانه استفاده می‌کرد. امکاناتی نظیر دکمه استارت، ورود و خروج بدون کلید، کمربندهای پیش‌کشنده، سامانه رهیاب، نمایشگر هفت‌ اینچی، چراغ‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زاویه نور، حسگر پارک، آینه‌های تاشونده برقی و… در سراتو ‌آپشنال شرکت سایپا یافت می‌شوند.

کیا سراتو نسل سوم ( YD )

نسل سوم کیا سراتو با طراحی بسیار متفاوت نسبت به گذشته، در جولای ۲۰۱۲ میلادی خطاب به جهانیان اعلام وجود کرد. این نسل سراتو نیز به صورت وارداتی توسط شرکت اطلس خودرو از سال ۲۰۱۴ وارد بازار کشورمان شد و توانست رقبای ژاپنی نظیر مزدا۳ و تویوتا کرولا را به چالش بکشد. سراتو نسل دوم در سال ۲۰۱۶ با یک فیس‌لیفت جزئی در چراغ‌های جلو و عقب و نیز سپرها مواجه شد؛ کیا سراتو نیوفیس از سال ۲۰۱۷ در کشورمان حضور پیدا کرد.

یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر به عنوان قلب تپنده نسل سوم کیا سراتو انتخاب شده که قادر به تولید 158 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد سراتو وای دی معادل ۱۱ ثانیه بوده و از جمله مهم‌ترین آپشن‌های آن می‌شود از سانروف، پدل شیفتر، سامانه چندرسانه‌‌ای دارای نمایشگر ۴.۸ اینچی و ۶ اسپیکر، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، اپل‌کارپلی، اندروید اتو، حسگر نور و باران و صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن و سردکن نام برد.

کیا سراتو نسل چهارم (BD)

جدیدترین فرزند خانواده کیا سراتو در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ دیده به جهان گشود. این نسل کیا سراتو از سبک طراحی داخلی و خارجی جذاب و جسورانه‌ای سود می‌برد که زبان کمتر کسی می‌تواند در جهت انتقاد از سیاق ظاهر آن بچرخد.

یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر با توان ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر نیروبخش سراتو نسل چهارم گردیده است. یک گیربکس CVT هوشمند موسوم به IVT که توسط شرکت هیوندای طراحی و توسعه یافته نیز نیروی پیشرانه سراتو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. نسخه پایه این خودرو هم به یک گیربکس دستی مجهز شده است.

از نظر امکانات سراتو نسل چهارم در سه تریم S ،EX و LX به بازار عرضه شده که از جمله مهمترین تجهیزات نسخه فول آپشن آن می‌توان به مواردی همچون هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، نمایشگر ۸ اینچی، ترمز اضطراری خودکار، نمایانگر نقاط کور، شارژر وای فای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های چرمی مجهز به گرمکن، سامانه جی پی اس، تشخیص عابر پیاده و… اشاره کرد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.