نحوه هواگیری مخزن رادیاتور پژو

Rate this post

اگر پژو 206 دارید و دوست دارید اطلاعاتی در مورد هواگیری رادیاتور 206 به‌دست آورید، در این مقاله همراه ما باشید.

رادیاتور خودرو

رادیاتور متشکل از تعدادی لوله مارپیچی شکل است که اطراف آن‌ را پره‌هایی به نام فین در جهات عمودی و افقی پوشانده است. با وجود این صفحات عمودی و افقی، خنک‌سازی موتور خودرو بهتر انجام می‌شود.

جالب است بدانید که در بیشتر رادیاتور ماشین ها، مخزنی اضافی قرار دارد تا مقدار سطح مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور کنترل شود. درواقع این مخزن مشکل کمبود آب در رادیاتور خودرو را در صورت نیاز برطرف می‌کند.

چرا رادیاتور خودرو ۲۰۶ را هواگیری می‌ کنند؟

در سیستم خنک‌کننده خودرو ۲۰۶ که یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن را رادیاتور است، همانند دیگر خودروهای تولید داخل، از پیچ و ابزارهای مختلف خروجی هوا استفاده شده است.

موتور احتراق داخلی خودرو با احتراق‌هایی که پشت سر هم ایجاد می‌شود، با افزایش دما روبه‌رو می‌شود. این در حالی است که دمای استانداردی برای گرم شدن خودرو تعریف شده است تا هنگام روشن بودن خودرو، موتور بتواند به خوبی کار کند و به دلیل افزایش دما آسیب نبیند.

تولیدکنندگان این دمای استاندارد را با درنظر گرفتن سه فاکتور تعریف می‌کنند. آلیاژی که در ساخت بلوک بالایی و پایینی موتور استفاده شده است، دمایی که نیاز است بیشترین میزان سوخت پاشش شده کاملا احتراق یابد و دمایی که مانع از احتراق ناقص می‌شود.

عملیات هواگیری رادیاتور ۲۰۶ نیز همانند دیگر خودروها، برای کمک به بهتر خنک شدن موتور خودرو انجام می‌شود. درواقع اگر مایع خنک‌کننده در این سیستم تخلیه شود، برای آنکه بتوان مجددا آن را از مایع پرکرد، باید رادیاتور خودرو را هواگیری کنند.

از این رو توجه و برطرف کردن اشکالات احتمالی سیستم خنک‌کننده خودرو مهم است تا در کار موتور خودرو مشکلی ایجاد نشود و هزینه‌های بالایی برای تعمیر یا تعویض آن متحمل نشد.

 

استفاده از مخلوط آب و مایع خنک کننده

معمولا مایعی که در سیستم خنک‌کننده خودرو استفاده می‌شود، ترکیبی از آب و مایع خنک‌کننده یا ضد یخ است. دلیل این امر نیز خاصیت رسانایی حرارت و سرعت ایده‌آل انتقال حرارت توسط این مخلوط است. در صورتی که فقط از آب یا فقط از مایع خنک‌کننده استفاده کنید، ممکن است به موتور خودرو صدمه وارد شود.

چراکه کم‌ترین و بیشترین دمایی که سیستم خنک‌کننده قادر به کنترل آن است، به نسبتی از آب و مایع خنک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. بنابراین بهتر است از مخلوط آب و مایع خنک‌کننده به میزان ۵۰ به ۵۰ استفاده کنید.

هنگام هواگیری رادیاتور ۲۰۶ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اکنون که به اهمیت هواگیری رادیاتور ۲۰۶ پی بردیم، بد نیست پیش از هواگیری رادیاتور، نکاتی را در نظر بگیریم تا مشکلی موتور خودرو را تهدید نکند.

آب مقطر ممنوع

به هیچ عنوان هنگام هواگیری رادیاتور ۲۰۶ از آب مقطر استفاده نکنید. آب مقطر به دلیل خالص بودن بیش از اندازه کاملا با محیط اطراف خود واکنش پیدا می‌کند.

آب لوله کشی ممنوع

آب لوله‌کشی نیز برای هواگیری رادیاتور ۲۰۶ ممنوع است. دلیل این امر نیز وجود املاح و ناخالصی‌هایی است که به میزان قابل توجهی در آن وجود دارد و این ناخالصی‌ها در بلند مدت باعث خوردگی دیواره سیلندر و مجرای گردش آب خواهد شد.

استفاده از آب جوشیده مجاز است

همانگونه که پیشتر بیان شد، از آب مقطر و آب لوله‌کشی مناسب برای هواگیری رادیاتور ۲۰۶ نیست. اما می‌توان آب جوشیده و آبی که مخصوص رادیاتور خودرو است را برای این منظور استفاده کرد. دلیل استفاده از آب جوش، صاف شدن املاح آن پس از جوشیده شدن است. آب مخصوص رادیاتور نیز به دلیل آنکه ضد جوش و ضد خوردگی است، مناسب خواهد بود.

نکته‌ای که باید هنگام استفاده از آب مخصوص رادیاتور درنظر بگیرید، استفاده از ضد یخ به صورت جداگانه در هواگیری رادیاتور است. چون آب مخصوص رادیاتور ضد یخ ندارد.

سرد بودن موتور خودرو

هواگیری رادیاتور خودرو ۲۰۶ باید زمانی انجام شود که موتور خودرو خاموش و کاملا سرد باشد. چراکه در صورت گرم بودن موتور خودرو، آبی که وارد دریچه‌ مخصوص ورود آب (دریچه قمقمه)، قرار دارد بسیار داغ است و ممکن است به بیرون فوران کند.

مطمئنا می‌دانید حتی با خاموش شدن موتور خودرو، فن مخصوص خودرو روشن می‌شود، بنابراین دیگر نیازی نیست نگران خنک نشدن خودرو بود.

سالم بودن دریچه آب

دریچه آب مجهز به سیستم فشارشکن است. از این رو باید هنگام هواگیری رادیاتور ۲۰۶ سالم باشد. درصورتیکه دریچه سالم نباشد به دلیل افزایش فشار ایجاد شده در مجراهای آب، آب به بیرون فوران می‌کند تا از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

توقف خودرو با روشن شدن چراغ توقف

زمانی که دمای آب داخل مجراهای موتور بیش از استاندارد افزایش یابد، چراغ توقف خودرو روشن می‌شود. در این لحظه بلافاصله خودرو متوقف و خاموش شود. پس از آن راننده باید روی رادیاتور آب بریزد تا کمی از گرمای آن کاهش یابد.

فقط باید مراقب بود روی موتور آب ریخته نشود چون امکان ترک خوردن سیلندر خودرو به دلیل تغییر ناگهانی دما، وجود دارد.

رایج ترین دلایل لزوم هواگیری رادیاتور ماشین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از هواگیری رادیاتور ۲۰۶ و رادیاتور ماشین‌ های دیگر درنظر گرفته شود، نیاز واقعی به هواگیری رادیاتور خودرو است. در ادامه شما را با رایج‌ترین مواردی که هواگیری رادیاتور را ضروری می‌کند، آشنا می‌کنیم.

آب بندی نشدن اجزای سیستم خنک کننده

شنیدن صدای شر شر آب پس از روشن کردن موتور خودرو و زیاد شدن صدا در زمان گاز دادن خودرو نشان‌دهنده لوزم هواگیری رادیاتور ماشین است.

زمانی هوا به سیستم گردش آب وارد می‌شود که اجزای آن یا آب‌بندی نشده باشد یا یکی از لوله‌ها و اتصالات نشتی داشته باشد.

خرابی واشر بخاری خودرو

در صورتیکه کفی زیر پای راننده بوی نم دهد یا مرطوب باشد، احتمال زیاد واشر بخاری خراب است و ممکن است در صورت تعمیر یا تعویض نشدن، مجبور به هواگیری رادیاتور خودرو شد.

خرابی واشر سر سیلندر خودرو

در صورت خراب بودن واشر سرسیلندر، هوای کمپرس موتور داخل محفظه می‌شود و باید هواگیری رادیاتور انجام شود. اگر هنگام روشن شدن موتور داخل محفظه آب حباب تشکیل شود، واشر سرسیلندر آسیب دیده است که باید تعویض شود.

همچنین در صورتیکه در محفظه آب خودرو روغن وجود داشت، واشر سرسیلندر خراب شده و باید تعویض شود.

سالم نبودن دریچه قمقمه

وجود ترک یا ایراد در دریچه قمقه نیز باید آن را تعمیر و بازسازی کرد چون امکان ورود هوا به داخل رادیاتور وجود دارد و در صورت توجه نکردن به تعمیر این قسمت، باید هواگیری رادیاتور انجام شود.

خرابی پمپ آب یا واتر پمپ

زمانیکه نشتی آب در قسمت زیر موتور خودرو یا سینی مشاهده شد، احتمال خراب بودن پمپ آب بالا است و باید بلافاصله آن را بررسی و تعمیر کرد.

اهمیت هواگیری مخزن رادیاتور خودرو

نحوه هواگیری مخزن رادیاتور پژو ۲۰۶

برای هواگیری رادیاتور پژو ۲۰۶ کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. نخست دریچه محفظه آب را باز کرده و پس از آن پیچ پلاستیکی و پیچ هواگیری بخاری نیز باز شود.
  2. مخلوط آب و مایع خنک‌کننده را داخل رادیاتور ریخته و تا زمانیکه جریان آب خروجی از مجرای پیچ هواگیری بخاری یکنواخت شود. آب نباید حباب داشته باشد. قمقمه آب باید بیش از ظرفیت از مایع مخصوص پر شود. سپس پیچ پلاستیکی هواگیری بخاری به طول کامل بسته شود.
  3. در این مرحله لازم است موتور خودرو روشن شود تا دمای مخلوط آب و مایع خنک‌کننده داخل قمقمه به ۲۸ درجه سانتی‌گراد برسد و ترموستات باز شود. اکنون آب به صورت یکنواخت داخل سیستم خنک‌کننده و در داخل مجراهای رادیاتور در حرکت است.
  4. با فشار دادن پدال گاز و تکرار آن با دور موتور بالا، گردش آب درون مجراهای رادیاتور به دلیل فعال‌تر شدن پمپ آب زیاد می‌شود و جریان آب داخل سیستم خنک‌کننده سریع‌تر خواهد شد.در این قسمت فن خودرو با دور کم کار می‌کند و گاهی از کار می‌افتد. اکنون باید پیچ هواگیری بخاری کمی باز شود به صورتی که دریچه محفظه آب باز نشود. فراموش نشود دمای آب داخل رادیاتور بسیار بالا است و بهتر است برای ادامه کار از دستکش مخصوص استفاده شود.
  5. در این مرحله هوای داخل سیستم گردش آب خودرو با فشار خارج می‌شود. هنگامی که خروج آب یکنواخت شد، هواگیری رادیاتور تمام می‌شود. پس از به پایان رسیدن هواگیری رادیاتور، باید پیچ هواگیری بسته شود و دریچه‌ها را کاملا مسدود کرد.
  6. اکنون باید خودرو خاموش و تا سرد شدن موتور صبر کرد. اگر آب داخل قمقمه یکنواخت بود، عملیات هواگیری به خوبی انجام شده است. درغیر اینصورت باید دوباره هواگیری رادیاتور انجام شود.

بد نیست بدانید که در صورت تمایل می‌توانید برای هواگیری رادایتور از پیچ هواگیری سیلندر خودرو استفاده کنید. البته ممکن است هنگام باز کردن پیچ آب داغ به صورت یا به سیلندر خودرو پاشیده شود. از این رو توصیه می‌کنیم که هواگیری رادیاتور ۲۰۶ را از طریق پیچ هواگیری بخاری انجام دهید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.