تارا بخریم یا شاهین؟ (مقایسه کامل گران‌ترین سدان ایرانی‌)

1/5 - (1 امتیاز)

سدان به خودروهای سواری معمولی یا خودروهای صندوقدار می‌گویند که سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی دارند و تقریبا فضا برای نشستن چهار نفر را دارند. می‌توان گفت که، سدان یکی از متداول‌ترین فرم ساخت خودرو در جهان است و خودروهای بسیاری با این فرم و شکل ساخته می‌شوند.

در ایران نیز دو خودروسازی معروف و بزرگ ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو، خودروهای بسیاری را با ساختار سدان روانه بازار کردند که برخی از آنها به پرتقاضاترین خودروهای ایرانی تبدیل شدند. تارا و شاهین دو محصول این دو خودروسازی هستند که به‌عنوان گران‌ترین سدان ایرانی‌ شناخته می‌شوند و تقریبا قیمت نزدیک به‌هم دارند. اما شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که تارا بهتر است یا شاهین؟

در این مقاله، تصمیم داریم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا در زمان خرید خودرو بتوانید تصمیم‌گیری درستی در مورد این دو داشته باشید.

مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی

خودروهای ایرانی نسبت به بسیاری از خودروهای خارجی، از نظر طراحی خیلی تنوع و زیبایی ظاهری آنچنانی ندارند، اما با این حال، خودروی شاهینِ سایپا از نظر ظاهری نسبت به خودروی تارا، چشم‌نوازتر و همه‌پسندتر است. تارای ایران خودرو، یکی از نسخه‌های فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ است و به همین خاطر، از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به این خودرو دارد.

در واقع می‌توان گفت که خودروی شاهین یکی از زیباترین طراحی‌های خودروسازی سایپا تا به امروز را دارد و در مقابل، تارا یکی از ضعیف‌ترین طراحی را در ایران خودرو دارد. سایپا در طراحی ظاهری شاهین، از خطوط ملایم در بسیاری از بخش‌ها مانند چراغ‌ها و سپر جلو استفاده کرده که همین موضوع باعث شده تا نمای بیرونی شاهین نسبت به تارا، بسیار شیک‌تر و گیراتر به‌نظر برسد.

مهم‌ترین ایرادی که در بررسی تارا می‌توان به این خودرو از نظر ظاهری گرفت، طراحی چراغ‌های آن است. در واقع چراغ‌های بی‌نهایت ساده در جلو و چراغ‌های به‌هم پیوسته در عقب خودرو، نشانی از یک خودروی سدان گران‌قیمت را ندارند. در نهایت، باید عنوان کرد که شاهین گوی سبقت را از تارا و از نظر طراحی ظاهری گرفته است.

مقایسه تارا و شاهین از نظر کابین و فضای داخلی

به توجه به قیمت و اینکه این دو خودرو به عنوان پرچم‌دار این دو خودروسازی به‌شمار می‌آیند، باید عنوان کرد که طراحی داخلی تارا و شاهین چنگی به دل نمی‌زند و کیفیتِ یک خودروی گران‌قیمت سدان را ندارند. با مقایسه دقیق‌تر، متوجه می‌شویم که در این بخش تارا کمی بهتر از شاهین عمل کرده است. طراحی داشبورد و کابین داخلی شاهین بسیار ساده است و با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد. حتی می‌توان بیان کرد که، کیفیت مواد و محصولات استفاده‌شده داخل کابین شاهین، تنها کمی بهتر از دیگر خودروهای رده پایین‌تر سایپا مانند کوییک است.

تنها مزیت فضای داخلی و کابین شاهین نسبت به تارا، فضای بیشتر سرنشینان در صندلی‌های عقب است. اما با این حال، سایپا با معرفی نسخه کراس این خودرو (آریا) کمی بیشتر روی داشبورد کار کرده و اصطلاحا آن را نرم‌تر طراحی کرده است.

تارا بخریم یا شاهین؟

در مورد داشبورد تارا نیز باید گفت که، داشبورد این خودرو شباهت زیادی به پژو ۳۰۱ دارد اما برای طراحی آن، از سیتروئن C3 XR الهام گرفته شده است. در کل باید گفت که، طراحی داخلی تارا نسبت به شاهین بهتر است و کیفیت موادی که برای ساخت داشبورد و دیگر المان‌های داخلی این خودرو استفاده شده نیز، بهتر از شاهین در نظر گرفته می‌شود.

مقایسه شاهین و تارا از نظر مشخصات فنی

مقایسه فنی دو خودرو، معمولا شامل مقایسه قسمت موتور، گیربکس، شتاب، مصرف سوخت و گشتاور می‌شود. در مورد دو خودروی تارا و شاهین، مقایسه فنی به این صورت است که:

تارا دارای موتور ارتقا یافته‌ای است که توانایی تولید ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد. علاوه بر این، گشتاور در موتور تارا ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر است. در مورد مصرف سوخت تارا نیز باید به این نکته اشاره کرد که، یک سیستم زمان‌بندی برای شیرآلات در این خودرو طراحی شده که کار آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. مصرف سوخت تارا در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر سوخت است.

انتقال نیرو در موتور تارا با گیربکس ۵ سرعته انجام می‌شود و یک گیربکس ۶ سرعته نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. تارا با این گیربکس می‌تواند در مدت زمان ۹ و ۵ دهم ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

شاهین نیز از موتور هشت سوپاپِ ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس شاهین نیز مانند تارا ۵ سرعته است.

اطلاعات کلی در مورد مشخصات فنی این خودروی ایرانی به شرح زیر هستند:

جدول مقایسه مشخصات فنی تارا و شاهین

امکانات و مشخصات تارا شاهین
نام پیشرانه EC۵ M۱۵T
نوع پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
سوپاپ ۱۶ ۸
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن بر متر ۱۶۵ نیوتن بر متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
فاصله محوری ۲.۶۵۲ میلی‌متر ۲.۶۵۰ میلی‌متر
طول ۴.۵۰۵ میلی‌متر ۴.۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱.۷۴۸ میلی‌متر ۱.۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱.۴۶۶ میلی‌متر ۱.۴۹۰ میلی‌متر
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر حدود ۱۰ لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۴۲۰ لیتر
سایز رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ
ترمزها دیسکی جلو و عقب دیسکی جلو و عقب
فرمان برقی هیدرولیک
شتاب صفر تا صد ۱۲.۵ ۱۲
حداکثر سرعت ۱۸۰ ۱۷۰

بررسی اطلاعات بالا نشان می‌دهد که خودروی تارا از نظر مشخصات فنی نسبت به شاهین، برتری دارد. دلیل این انتخاب نیز موتور TU5 است که سیستم پیشرفته‌تری نسبت به موتور شاهین دارد و طی سال‌ها امتحان خود را پس داده است.

در مورد مصرف سوخت نیز، تارا از رقیب خود پیشی می‌گیرد اما باز هم مدل استفاده‌شده در این دو خودرو با استانداردهای روز صنعت خودروسازی بسیار فاصله دارد. در کل، تارا در مصرف سوخت عملکردی اقتصادی‌تر نسبت به شاهین دارد، این در حالی است که شاهین برای عملکرد بهتر به بنزین با کیفیت و سوپر نیازمند است.

مقایسه شاهین و تارا از نظر امکانات

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر خودرو برای خریدار، همین بخش امکانات، تجهیزات و آپشن‌ها است. در مقایسه تارا و شاهین از نظر امکانات می‌توان متوجه شد که خودروسازی سایپا در این خودروی پرچم‌دار خود، امکانات بیشتری را نسبت به دیگر خودروهای تولیدی خود در نظر گرفته است. این در حالی است که در مدل دنده‌ای تارا شما امکانات زیادی مشاهده نمی‌کنید و تنها پایه‌ای‌ترین آپشن‌ها مانند ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی با آنتی ترپ، سنسور دنده‌عقب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده در این سدانِ ایرانی وجود دارد.

در طرف مقابل، شاهد هستیم که سایپا در شاهین از امکانات و آپشن‌هایی مانند آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، چراغ‌های خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمه‌ای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی استفاده کرده و همین موضوع باعث شده که بسیاری سراغ خرید شاهین بروند. مقایسه کلی امکانات و تجهیزات تارا و شاهین در جدول زیر آمده است:

مدل خودرو تارا شاهین
کروز کنترل دارد ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش دارد ندارد
کنترل پایداری دارد ندارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی دارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت دارد دارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب ندارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
استارت بدون کلید ندارد دارد
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
صندلی برقی راننده ندارد ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد ندارد
پانوراما ندارد ندارد

البته باید به این نکته اشاره کرد که، ایران خودرو در نسخه اتوماتیک تارا امکاناتی مانند ایربگ‌های جانبی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و موارد بسیار دیگری را اضافه کرده که همین موضوع باعث شده که خرید تارا اتوماتیک بسیار پرتقاضاتر از نسخه دنده‌ای تارا شود.

تست تصادف شاهین و تارا

در تست تصادف دو خودروی شاهین و تارا، شرکت سایپا توانسته استاندارد ECE اروپا را در تست تصادف از جلو و بغل به‌دست آورد و خب می‌توان گفت که ایمنی این خودرو نسبت به تارا و یا هر خودروی داخلی دیگری بیشتر است. در طرف مقابل، تارا در تست تصادف شرکت نکرده است و نمی‌توان نظر دقیقی در مورد ایمنی این خودرو ارائه کرد. اما تنها حدس و گمانی که می‌توان در مورد ایمنی این خودرو زد این است که، با توجه به شباهت کلی این خودرو با پژو ۳۰۱ و دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ توسط این خودرو، می‌توان گفت که ایمنی تارا نیز در حد و اندازه‌های نرمال و شبیه به همین پژو است.

در جدول زیر، شاهین و تارا از نظر تجهیزات ایمنی مقایسه شده‌اند:

مدل خودرو تارا شاهین
تجهیزات ایمنی و حفاظت ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع سوخت خودکار سنسور TPMS قفل مرکزی، ایموبیلایزر و ایزوفیکس
کیسه هوا دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) دو کیسه هوا SRS (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ترمز سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، HSA، ESC،TCS،HBA ترمز EBD،ABS، BAS، ترمز جلو و عقب دیسکی

مقایسه تارا و شاهین از نظر سواری و رانندگی

تقریبا می‌توان گفت که میزان شتاب هر دو خودرو به یک میزان است، بنابراین رانندگی با هر دو خودرو می‌تواند تجربه‌ای مشابه برای رانندگان داشته باشد. به این معنا که، هر دو خودرو پس از حدود ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. اما با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که شتاب در شروع حرکت شاهین کمی نسبت به تارا کندتر است و در سرعت بالا نیز، سروصدای پیشرانه در داخل کابین این خودرو شنیده می‌شود.

در کل، باید گفت که کیفیت رانندگی با هر دو خودرو یکسان است. تنها تفاوت این دو خودرو در رانندگی، برخورداری تارا از سیستم کنترل پایداری است که این خودرو را در هندلینگ کمی بهتر کرده است و شاهین نیز رانندگی نرمی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، هر دو خودرو قدرت خوبی در توقف دارند و این به دلیل وجود ترمزهای دیسکی در عقب و جلوی این دو خودرو است.

مقایسه تارا و شاهین از نظر قیمت

می‌رسیم به بخش مهم و حیاتی هر خودرویی که قیمت آن در بازار است. در حال حاضر که این مقاله نوشته می‌شود (شهریور ۱۴۰۲) قیمت شاهین و تارا در رنج متوسطی نسبت به دیگر خودروهای ایرانی قرار دارد و هم در بازار آزاد و هم کارخانه رقم‌های زیر را دارند:

نوع خودرو شاهین تارا دستی تارا اتومات
قیمت خودروی صفر در بازار ۵۶۰ میلیون تومان ۶۵۴ میلیون تومان ۷۶۰ میلیون تومان
قیمت خودروی صفر در کارخانه ۴۲۵ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان ۳۹۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان ۴۹۰ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت تارا در بازار بسیار بیشتر از شاهین است و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که برای امکانات، مشخصات فنی، طراحی و مزایای کدام خودرو می‌خواهید هزینه کنید.

اما جدول بالا نشان می‌دهد که تفاوت قیمت کارخانه‌ای این دو سدان بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان است که این رقم برای تارا حدودا ۳۰۰ میلیون تومان تفاوت است. با تمام این حرف‌ها کدام خودرو بهتر است؟ تارا بخریم یا شاهین؟

شاهین بخریم یا تارا کدام بهتر است؟

تارا بخریم یا شاهین؟

در این مقاله سعی کردیم تمام بخش‌های دو خودروی تارا و شاهین، سدان‌های گران‌قیمت ایرانی را مقایسه کنیم. با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان کردیم، باید بگوییم که تارا برنده این بررسی خواهد بود و دلیل این انتخاب نیز موارد زیر هستند:

  • امکانات ایمنی متنوع‌تر
  • کابین باکیفیت‌تر
  • صندوق عقب بزرگتر
  • موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ تیوفایو
  • مصرف سوخت کمتر

تمام این موارد باعث شدند که خرید تارا دنده ای بسیار در میان مردم تقاضا داشته باشد و هر روز به تعداد رانندگان این خودرو در خیابان‌ها اضافه شود. اما این نکته را نباید فراموش کرد که، خودروی شاهین نیز می‌تواند به دلایل متعددی انتخاب بسیاری از خریداران خودرو باشد. به عنوان مثال، طراحی ظاهری زیباتر، امکانات رفاهی متنوع‌تر و از همه مهم‌تر، عرضه‌ی شاهین پلاس با پیشرانه‌ی ME16 باعث شده که شاهین نیز فروش بالایی در بازار خودروی ایران داشته باشد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.