با انوع کفپوش خانه آشنا شوید (بخش اول)

Rate this post

در حال حاضر، کفپوش‌ها یکی از اجزای تاثیرگذار در دکوراسیون منازل، ادارات و شرکت‌ها به حساب می‌آیند که تنوع بالایی در جنس، ضخامت، کیفیت و قیمت آن‌ها وجود دارد. با افزایش محبوبیت دکوراسیون داخلی و اهمیت آن، هر روز شاهد ورود مصالح و متدهای جدیدی برای این حوزه هستیم که از قضا یکی از این مصالح، انواع کفپوش هاست. انتخاب کفپوش مناسب خانه به قدری مهم است که برخی معماران داخلی، این المان را پایه اصلی دیزاین داخلی ساختمان (تجاری یا مسکونی) معرفی کرده‌اند.
البته کف سازی شامل دو بخش زیرسازی و روسازی است که زیرسازی، مسئولیت استحکام و دوام کفپوش روساز را بر عهده دارد. اگر برای انتخاب بین انواع کفپوش مردد شده‌اید و نیاز به راهنمایی بیشتر برای یک انتخاب حساب‌شده دارید، با این مقاله از شیپور همراه باشید.

نقش پررنگ انواع کفپوش در دکوراسیون داخلی

قبل از آن که با انواع کفپوش و موارد استفاده از آن‌ها آشنا شوید، باید درک جامعی از اهمیت کفپوش در دکوراسیون داخلی داشته باشید. چرا استفاده از کفپوش در دکوراسیون داخلی توصیه می‌شود؟ جواب واضح است؛ چون کف ساختمان، یکی از فاکتورهایی تاثیرگذاری است که به واسطه مساحت زیاد، به شدت میدان دید مخاطب را پر می‌کند. شاید تا حالا، از این دیدگاه به مسئله کف سازی نگاه نکرده باشید، اما واقعیت این است به کارگیری کفپوش متناسب با سبک دکور محیط، می‌تواند چشم‌اندازی جنجالی برپا نماید.

معیارهای انتخاب کفپوش مناسب

شاید این مرحله، جزو مهم‌ترین مراحل در پروسه کف سازی و انتخاب کفپوش مناسب به شمار بیاید. انتخاب کفپوش، تلفیقی از سلیقه مخاطب و اصول مهندسی معماری است که اغلب بر اساس موارد زیر سنجیده می‌شود:

  • تناسب رنگی بین کفپوش و دیگر اجزا
  • تناسب ابعاد اتاق با نوع کفپوش انتخابی
  • تناسب بین نوع کفپوش با ارتفاع سقف‌ها
  • توجه به بازتاب نور در اتاق‌های مشرف به پنجره
  • انتخاب کفپوش متناسب با سبک دکور داخلی
  • ایجاد تعادل گرمایی بین رنگ‌ها با کفپوش مناسب (کفپوش های چوبی برای القای گرما و کفپوش‌هایی با رنگ سرد برای القای سردی)
  • میزان رفت و آمد پذیری اتاق موردنظر
  • سردسیری یا گرمسیری بودن محیط
  • نظافت و شست و شوی کفپوش

آشنایی با انواع کفپوش مناسب خانه

قبل از آن که برای انتخاب کفپوش مناسب منزل یا محل کارتان، تنها سلیقه شخصی را معیار قرار دهید، بهتر است با انواع کفپوش و کاربردهای متفاوت آن آشنایی کامل داشته باشید.

کفپوش های سنگی

کفپوش های سنگیسنگ‌ها از دیرباز، یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد و نمادی از ثروت در ساختمان سازی به شمار می‌آیند که به تازگی، دستی در دکوراسیون داخلی نیز پیدا کرده‌اند. از آنجا که سنگ‌ها یکی از اجزای شاخص طبیعت تلقی می‌شوند، استفاده از آن در دیزاین داخلی حس تعامل نزدیک شما با طبیعت را ایجاد کرده و نوعی اشتیاق را در وجود شما زنده خواهد کرد.
کفپوش های سنگی از جمله کفپوش های گرانقیمت به حساب می‌آیند که اغلب در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی به کار گرفته می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این کفپوش برای اتاق خواب یا ساختمان‌های واقع در مناطق سردسیر، انتخاب خوبی نیست.

هرچند نمای لوکس کفپوش های سنگی دل و دین هر بیننده‌ای را خواهد برد، اما یکی از معایب آن، سخت پاک شدن لکه‌های چربی و آلودگی است که باید در نظر داشته باشید.

کفپوش های سرامیکی

احتمالا شما هم به این نکته پی برده‌اید که کفپوش های سرامیکی، یکی از انواع کفپوش های محبوب ایرانیان است. البته قیمت اقتصادی، استحکام قابل توجه، تنوع در رنگ و طرح و همچنین سهولت نصب آن، در ایجاد این محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است.
با وجود محبوبیت چشمگیر این کفپوش ها، از لب پریدگی یا ترک خوردگی آن‌ها به دلایل مختلف نمی‌توان غافل شد. بکارگیری کفپوش های سرامیکی در بخش‌های متفاوت خانه (پذیرایی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و…) بلامانع است، اما انتخاب انواع صیقلی برای محیط سرویس بهداشتی یا حمام ممکن است خطر آفرین باشد.

کفپوش های چوبی یا پارکت

کفپوش های چوبی یا پارکتکفپوش های چوبی یک اشتراک بزرگ با کفپوش های سنگی دارد؛ آن هم این است که هر دو یکی از اجزای طبیعت به شمار می‌آیند و حضور شاخصه‌های پررنگ طبیعی در محیط داخلی خانه، احساس خوبی به شما القا خواهد کرد. اگر به دنبال ایجاد تعادل رنگی در دکوراسیون خانه خود هستید، با استفاده از پارکت‌ها می‌توانید حس گرما را به تار و پود دیزاین منزل (یا محل کار) بازگردانید. با این که زیبایی پارکت‌ها اجتناب ناپذیر است، ولیکن معایبی دارد که به شرح زیر است:

  • ایجاد صدا حین رفت و آمد روی آن
  • غیر قابل شستشو
  • افزایش خطر آتش سوزی
  • نفوذ موریانه

به طور کلی، در کنار زیبایی بی حد این پارکت‌های طبیعی، نگهداری از آن‌ها نسبت به انواع کفپوش دیگر تا حدودی دشوار است.

کفپوش های لمینت

زمانش فرا رسیده است که با مدرن‌ترین، لوکس‌ترین، با کیفیت‌ترین و خوش قیمت‌ترین انواع کفپوش آشنا شوید. کفپوش های لمینت با  رفع ایرادات کفپوش‌های سنگی و چوبی، لقب یکی از بهترین کفپوش ها را به نام خود ثبت کرده‌اند. لمینت‌ها از ترکیب چوب و سنگ و مواد دیگر ساخته شده و پس از فرآیند فشرده‌سازی با پوشش نهایی، ملامینه شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
نصب لمینت‌ها در بخش‌های مختلف خانه (اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی) بلامانع است، اما به خاطر صیقلی بودن، گزینه مناسبی برای اتاق کودک، حمام و سرویس بهداشتی به حساب نمی‌آید.
مزایای این نوع کفپوش به شرح زیر است:

  • عایق صدا و حرارت
  • قیمت مناسب
  • استحکام بیشتر نسبت به پارکت های چوبی
  • مقاوم در برابر خراشیدگی

البته موضوع انواع کفپوش مناسب خانه به همین جا ختم نمی‌شود؛ برای اطلاع از انواع دیگر کفپوش، بخش دوم مقاله با انوع کفپوش خانه آشنا شوید را هم مطالعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.