کارگاه‌های خیاطی مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

3.5/5 - (12 امتیاز)

خیاطی به عنوان یک هنر، در طی سالیان متمادی منبع درآمد بخشی از جامعه بوده است. با افزایش جمعیت و  پیشرفت تکنولوژی، مد و فشن توانست سلیقه افراد را تغییر دهد. تعداد مغازه‌ها و کارگاه‌های کوچک خیاطی، روز به روز کمتر می‌شد و جای خالی آن‌ها را کارخانه‌های چند صد هزار متری تولید پوشاک می‌گرفت. اما امروزه پوشاک شخصی دوزی شده، نسبت به قبل با استقبال بیشتری مواجه شده است. این علاقه افراد به پوشاک مزونی، فرصت مناسبی فراهم کرده تا خیاطی به شیوه سنتی احیا شود و زمینه اشتغال برای علاقه‌مندان به این هنر پولساز فراهم گردد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی فکر می‌کنید با ما همراه شوید تا ویژگی‌های یک کارگاه مناسب را با هم بررسی کنیم.

نکات قبل از راه‌اندازی کارگاه خیاطی

مواردی که قبل از راه‌اندازی کارگاه خیاطی می‌بایست به آن توجه کنید:

طرح اجرایی: یک طرح اجرایی برای کارگاه تهیه کنید. اینکه چه اهدافی دارید و برای اهدافتان چه مسیری را باید طی کنید. برای مثال برخی از افراد، می‌خواهند برند خودشان را داشته باشند و برخی دیگر قصد دارند که طبق سلیقه هر مشتری، به صورت جداگانه کار طراحی و دوخت را انجام دهند.

شرایط مالی: برای راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی، شرایط مالی یک متغیر بسیار مهم است. در این مرحله با توجه به پلن طراحی شده، برآورد کنید که برای شروع کار به چه میزان سرمایه نیاز دارید. در صورت نبود بودجه کافی، یکی از گزینه‌های پیشنهادی دریافت وام بانکی است اما در نظر بگیرید که ممکن است تا چندین ماه، سود خالص نداشته باشید. یکی از این وام‌ها، وام خود اشتغالی است.

مهم‌ترین شرط در دریافت وام خوداشتغالی این است که اولا مدرک فنی و حرفه‌ای معتبر داشته باشید، دوما بیکار باشید و تابحال بیمه اجباری برای شما رد نشده باشد. مبلغ وام خوداشتغالی از ۱۰۰ میلیون تومان شروع شده و بسته به نوع شغل امکان افزایش آن تا ۴ میلیارد تومان وجود دارد. چنانچه در اوایل کار تعداد سفارشات مشتریان و یا درآمدتان در حد انتظار نبود، نا امید نشوید و با انگیزه به فعالیتتان ادامه دهید.

مجوز کارگاه خیاطی: قبل از تجهیز کارگاه، مجوزهای مربوطه را از نهادهای ذی‌ربط از جمله «اتحادیه تولیدکنندگان و  فروشندگان» اخذ کنید. در غیر این صورت فعالیت کارگاه غیرقانونی محسوب شده و ممکن است کارگاه پلمپ شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارگاه خیاطی

مهم‌ترین ویژگی‌های کارگاه خیاطی

یک مشتری زمانی که برای سفارش کار خیاطی به سراغ شما می‌آید قبل از اینکه کار شما را ببیند، محیط و چیدمان اتاق یا کارگاه خیاطی را می‌بیند و به آن توجه می‌کند. چیدمان و نظم اتاق کار شما، نشان‌دهنده خلاقیت خودتان است. پس برای جذب مشتری بیشتر، باید به محیط کار خود توجه کنید و سعی کنید که یک محیط کار دل‌نشین و با نظم داشته باشید. دو بخش اصلی یک کارگاه خیاطی، فضای داخلی و تجهیزات را شامل می‌شود که می‌بایست به آن توجه ویژه کنید.

فضای داخلی مواردی مانند نورپردازی، تهویه و دیوارها را در برمی‌گیرد که در ادامه هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • نورپردازی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارگاه خیاطی، روشنایی بهینه آن است. اگر می‌خواهید از روشنایی روز برای کار خیاطی استفاده کنید این نکته را در نظر بگیرید که تابش مستقیم نور خورشید، تار و پود پارچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. نور کم و تاریک بودن کارگاه خیاطی نیز، باعث خستگی بیش ‌از حد چشمان شما می‌شود؛ اما راه حل چیست؟ بهترین راه حل تابش ملایم نور است، پس کارگاه خود را طوری طراحی کنید که دارای نور ملایم و مطلوب روز باشد.

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از روشنایی روز را ندارید و یا ترجیح می‌دهید که از نور‌ مصنوعی استفاده کنید حتماً کار نورپردازی را با حساسیت انجام دهید یا آن را به یک متخصص بسپارید.

  • اتاق پرو

اگر فضای کافی در اختیار دارید یک اتاق پرو مناسب با تهویه و نور مطلوب برای کارگاه خیاطی خود ایجاد کنید. با این کار نه تنها برای حریم شخصی افراد احترام قائل می‌شوید بلکه در آن‌ها احساس خوب توجه به مشتری را نیز ایجاد می‌کنید. این احساس در کنار کار با کیفیت، مشتریان را به شما وفادار می‌کند.

  • دیوارها و کف‌پوش

صدای چرخ خیاطی ممکن است باعث آزار و اذیت همسایه‌‌ها و اطرافیان شما شود. با استفاده از مصالح عایق صدا در ساخت دیوارها و کف اتاق، می‌توانید با خیال راحت در هر ساعت از شبانه‌روز به کار خیاطی بپردازید.

  • تهویه

محیط کارگاه خیاطی هنگام کار کردن افراد و با حضور مشتریانی که برای سفارش دادن یا پرو لباس آمده‌اند، ممکن است گرم ‌شود و این باعث آزردگی و عدم رضایت مشتریان می‌شود. از طرف دیگر عدم تهویه مناسب، باعث خواب‌آلودگی و بی‌حالی کارکنان کارگاه نیز ‌شده که ممکن است خطراتی را در حین کار با چرخ خیاطی در بر داشته باشد. می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد تهویه مناسب و مطلوب برای کارگاه خیاطی یک ضرورت است.

چرخ خیاطی، میز و صندلی جزء اولین وسیله‌هایی هستند که برای تجهیز یک کارگاه خیاطی خریداری می‌شوند اما موارد دیگری مانند کمد یا آینه از جمله تجهیزات مهم برای کارگاه محسوب می‌شوند.

  • میز برش خیاطی

یکی از چند وسیله ضروری برای کارگاه خیاطی، میز برش محکم، تاشو و بزرگ است. برش زدن پارچه روی زمین، یا یک سطح ناهموار ممکن است باعث نامرتبی برش شما شود و کارتان را با مشکل مواجه کند.

  • چرخ خیاطی

داشتن یک چرخ خیاطی، ضروری‌ترین وسیله برای کارگاه خیاطی است. در نظر داشته باشید که متناسب با کار خود و نوع لباسی که قصد تولید آن را دارید، چرخ خیاطی مناسب را انتخاب و تهیه کنید. چرخ خیاطی راسته‌دوز، یک سوزنه، دو سوزنه، چرخ زیگزاگ و چرخ خیاطی صنعتی از انواع چرخ‌های خیاطی موجود در بازار هستند.

  • میز خیاطی

میز خیاطی میزی است که چرخ روی آن قرار می‌گیرد و  فرد خیاط پشت آن می‌نشیند. برای جلوگیری از کمردرد و خستگی بیش ‌از حد، حتماً میزی را انتخاب کنید که تمام ویژگی‌های یک میز خیاطی استاندارد را داشته باشد. میز خیاطی با ارتفاع ۶۵ سانتی‌متر و عرض ۴۲‌ سانتی‌متر که از استحکام لازم نیز برخوردار باشد بهترین انتخاب برای یک میز استاندارد محسوب می‌شود.

  • صندلی

نشستن طولانی‌مدت بر روی صندلی باعث آسیب‌های جسمی و کاهش انرژی در طول زمان کار می‌شود و اگر صندلي، مناسب با ساختار بدني فرد استفاده‌کننده و ماهيت کار نباشد، مي‌تواند در بلند مدت، باعث عوارض و ناراحتي‌هاي استخوانی ـ عضلاني شود. برای خرید صندلی حتما به ویژگی‌هایی نظیر پشتی ارگونومیک، ارتفاع قابل تنظیم و چرخ‌دار بودن آن توجه کنید. در صورت داشتن فضای کافی، برای مشتریان نیز صندلی‌هایی درنظر بگیرید تا در هنگام انتظار بر روی آن بنشینند.

  • کمد یا قفسه

اکثر خیاط‌ها از شلوغی و بهم‌ ریختگی پارچه‌ها در اطراف خود کلافه می‌شوند و همیشه از این موضوع شکایت‌ دارند. اختصاص قفسه یا کمدهایی برای پارچه‌‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد. استفاده از کمد باعث می‌شود که پارچه‌ها به صوت تاشده و منظم در دسترس باشد و محیط اطراف نیز نامرتب به نظر نرسد.

  • آینه

برخی افراد که به کار خیاطی مشغول هستند، نصب آینه مناسب، برای پرو لباس مشتریان را فراموش می‌کنند. آینه‌ اگر کوچک باشد و یا در جای درستی نصب نشده باشد زیبایی هنر شما را به افراد نشان نمی‌دهد و مشتری با نارضایتی کارگاه شما را ترک می‌کند. پس از این نکته‌های کوچک غافل نشوید.

  • ریزه‌کاری‌های ضروری

تهیه سوزن خیاطی، متر، یک قیچی خوب، نخ و قرقره و … از جمله وسایل ریز اما ضروری برای خیاطی و کارگاه خیاطی است.

چگونه مجوز کارگاه خیاطی بگیریم؟

گرفتن مجوز کارگاه خیاطی

برای تأسیس کارگاه خیاطی مانند ابتدای فعالیت هر کسب و کاری نیاز است جوازهای لازم را از اتحادیه اخذ کنید. این جوازها نشان‌دهنده‌ی قانونی بودن کسب‌و‌کار شما و  نشان‌دهنده‌ی اجازه قانونی برای فعالیت کسب‌و‌کار شما است.

اول از همه باید پروانه کسب بگیرید. داشتن پروانه کسب خیاطی نشان‌دهنده‌ی اجازه قانون برای فعالیت شما در این حوزه است. برای این کار برای مراحل زیر را انجام دهید:

  1. قدم اول ثبت درخواست جواز است. برای این کار یا باید به سایت ir مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید و یا اینکه درخواست کتبی را به اتحادیه صنفی خیاطان ارسال کنید.
  2. در گام بعدی بعد از بررسی درخواست شما، از شما خواسته می‌شود در کلاس‌های آموزشی مربوط به تجارت و بازار و کسب و کار شرکت کنید. این کلاس‌ها به صورت حضورت یا مجازی برگزار می‌شوند. در پایان کلاس‌ها از شما آزمون گرفته می‌شود. اگر در این امتحان قبول شوید، می‌توانید مراحل بعدی را طی کنید. در صورت رد شدن در آزمون فرد نمی‌تواند اقدام به دریافت جواز کسب تولیدی پوشاک کند.
  3. بعد از آن مدار‌ک و درخواست شما در جلسه هیئت‌مدیره بررسی می‌شود‌ و در صورت صلاحدید پرونده‌ی فرد متقاضی را تأیید می‌کنند. در این صورت تمامی شرایط برای دریافت پروانه کسب خیاطی برای فرد مهیا می‌شود.
  4. در مرحله آخر باید در صورت نیاز برند جدید خود را ثبت نمایید.

با شغل‌هایی که در یک کارگاه خیاطی وجود دارند، آشنا شوید

شرایط گرفتن جواز کسب خیاطی

برای کسب جواز خیاطی، باید اول از همه شرایط لازم را داشته باشید. اولین شرایطی که باید برای اخذ پروانه کسب خیاطی داشته باشید، داشتن گواهی عدم سوءپیشینه است. اگر فردی دارای سو پیشینه باشد نمی‌تواند جواز کسب خیاطی دریافت کند. برای این کار باید در سامانۀ قوه قضائیه ثبت‌نام کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

برای گرفتن جواز، حتماً باید مکان مورد نظر را انتخاب کرده باشید‌. چون باید سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره‌نامه، صلح‌نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه‌نامه و یا هر قراردادی که قانوناً معتبر باشد؛ چه رسمی و چه غیر رسمی تحویل دهید. در روستاها احراز مالکیت بر اساس عرف محل است. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه بدهند.
مدرک مورد نیاز دیگر، گواهی مالیاتی است. برای دریافت این گواهی باید به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه کنید و پس از تشکیل پرونده، حساب خود را تسویه کنید.

پس از آن باید مدارک شناسایی خود اعم از شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی را یا حضوراً یا در سامانه ثبت کنید. برای آقایان گواهی معافیت یا کارت پایان خدمت هم الزامی است. در آخر نیز باید گواهی شرکت در دوره آموزشی احکام تجارت را ارائه کنید.
هزینه صدور پروانه  هزینه آموزش‌های مربوط به کسب و کار و تجارت، هزینه صدور کارت اصناف، حق عضویت سالیانه اتحادیه، حق ورودی سال اول تقریباً 1 میلیون و 200 هزار تومان خواهد شد.

هزینه راه‌اندازی کارگاه خیاطی چقدر است؟

هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه خیاطی بستگی به عوامل مختلفی از جمله مکان، اندازه کارگاه، تجهیزات مورد نیاز، نیروی کار و سطح تجربه شما دارد. در ادامه به برخی از هزینه‌های احتمالی راه‌اندازی کارگاه خیاطی اشاره می‌کنیم:

  1. اجاره مکان: هزینه اجاره مکان بر اساس موقعیت جغرافیایی، اندازه و ویژگی‌های مکان متفاوت است. در برخی شهرها اجاره مکان‌های تجاری بسیار بالاست. نرخ اجاره کارگاه تولیدی خیاطی در سال 1401 تقریباً بین 15 تا 20 میلیون تومان در ماه متغیر بوده است.
  2. تجهیزات: برای راه‌اندازی کارگاه خیاطی، نیاز به تجهیزات مثل چرخ خیاطی، میز و صندلی خیاطی، قیچی و دیگر لوازم مورد نیاز است. هزینه این تجهیزات بستگی به کیفیت و تعداد آن‌ها دارد و می‌تواند به طور متوسط حدود 300 تا 500 میلیون هزینه دارد. برای کاهش هزینه‌های اولیه، می‌توانید بسیاری از تجهیزات را اجاره کنید و یا حتی چرخ‌های دست‌دوم بخرید. برای این کار حتماً به سایت ما سر بزنید.
  3. نیروی کار: اگر شما به تنهایی کارگاه خیاطی خود را راه‌اندازی می‌کنید، نیازی به پرداخت حقوق به کارمندان ندارید؛ اما اگر نیاز به استخدام کارمندان دارید، هزینه حقوق و دستمزد آن‌ها باید در نظر گرفته شود. در ضمن شما باید بعد از تأسیس کارگاه نیروهای خود را بیمه کنید. گرفتن کد کارگاهی اولین مرحله برای انجام امور بیمه‌ای خیاطی تازه تأسیس شما است.
  4. مواد مصرفی: هزینه مواد مصرفی مانند پارچه، نخ، دکمه و فلزات برای ساخت محصولات خیاطی بستگی به نوع و کیفیت آن‌ها دارد.
  5. هزینه‌های ثابت: هزینه آب و گاز و برق نیز جز هزینه‌های ثابت خیاطی هستند.

کلام پایانی

ما سعی کردیم که در این مطلب جامع تمامی ویژگی‌های ضروری و مهم یک کارگاه‌ خیاطی مناسب و استاندارد را برای شما عزیزان بیان کنیم. با خواندن این مطالب راحت‌تر می‌توانید برای راه‌اندازی کارگاه‌ خیاطی خود اقدام کنید و با ایجاد محیطی دل‌نشین، کارآمد و شاد، هنر خود را به مشتریان ارائه دهید.

سوالات متداول

آیا برای راه‌اندازی کارگاه خیاطی نیاز به مجوز داریم؟

بله. قبل از تجهیز کارگاه، مجوزهای مربوطه را از نهادهای ذی‌ربط از جمله «اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان» اخذ کنید. در غیر این صورت فعالیت کارگاه غیرقانونی محسوب شده و ممکن است کارگاه پلمپ شود.

برای افتتاح کارگاه خیاطی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای راه‌اندازی کارگاه خیاطی، نیاز به تجهیزات مثل چرخ خیاطی، میز برش، میز و صندلی خیاطی، آینه، کمد و قفسه، قیچی و دیگر لوازم مورد نیاز است.

هزینه راه‌اندازی کارگاه خیاطی چقدر است؟

هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه خیاطی بستگی به عوامل مختلفی از جمله مکان، اندازه کارگاه، تجهیزات مورد نیاز، نیروی کار و سطح تجربه شما دارد. در این مطلب به‌صورت مفصل به شرح آن می‌پردازیم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.