مقایسه تارا با دنا پلاس: کدام سدان ایرانی ماشین بهتری است؟

3.7/5 - (7 امتیاز)

بسیاری از افراد در زمان خرید خودرو به دنبال تحقیق و بررسی خودروهایی می‌روند که از نظر قیمت تفاوتی آنچنانی با هم ندارند و با میزان بودجه آنها نیز همخوانی دارند. دو مدل از سدان‌های ایرانی که از نظر قیمت به هم نزدیک‌اند و آپشن‌ها و امکانات مختلفی دارند، تارا و دنا پلاس هستند. این دو خودرو در میان خودروهای میان‌قیمت به‌شمار می‌آیند و بعضا آنها را خودروهای اقتصادی و به‌روزتر نسبت به خودروهای قدیمی مانند سمند، برای خانواده‌ها در نظر می‌گیرند.

اما بسیاری از افراد در زمان انتخاب از میان این دو خودرو دچار چالش می‌شوند و دوست دارند تا مزیت هر کدام را نسبت به دیگری بسنجند. اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید، با ما در این مقاله همراه شوید تا دنا پلاس را با تارا مقایسه و امکانات آنها را ارزیابی کنیم. اگر یکی از انتخاب‌های شما برای خرید خودرو تارا است و دوست دارید آن را دیگر سدانِ‌هم‌رده‌ی ایران مقایسه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «تارا بخریم یا شاهین؟» را بخوانید تا بتوانید تصمیمی درستی در انتخاب خودرو داشته باشید.

مقایسه طراحی کابین و نمای ظاهری تارا با دنا پلاس

مسلما در نگاه اول، این دو خودرو نمی‌توانند انتظاراتی که افراد از خودروهای خارجی و استاندارد دارند را برآورده کنند و باید گفت که هر دو خودرو دارای طراحی متوسطی هستند. اما با توجه به اینکه دو انتخاب جلوی روی خودتان دارید، این شما هستید که با توجه به برخی المان‌ها می‌توانید زیباترین طراحی را انتخاب کنید.

مقایسه تارا با دنا پلاس
نمای ظاهری دنا پلاس
مقایسه تارا با دنا پلاس
نمای ظاهری تارا

در مقایسه طراحی ظاهری میان دنا پلاس و تارا باید عنوان کرد که، در هر دو محصول ناهماهنگی‌هایی میان بخش‌های مختلف دیده می‌شود که این ناهماهنگی در تارا خصوصا در بخش‌هایی مانند چراغ‌ها، سپر و نمای جلو عقب بیشتر نمود دارد. این در حالی است که بسیاری از جمله برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دنا پلاس نسبت به دیگر خودروهای داخلی همچون تارا طراحی خوبی دارد، اما با این حال، ظاهر این خودروی ایرانی نیز با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد و ناهماهنگی‌ای که در تارا مشاهده می‌شد را، همچنین می‌توان در بخش‌های دنا پلاس نیز پیدا کرد.

مقایسه تارا با دنا پلاس
طراحی کابین دنا پلاس
مقایسه تارا با دنا پلاس
طراحی کابین تارا

اگر در مورد طراحی داخلی این خودرو نیز دو‌به‌شک هستید، باید بگوییم که خودروی دنا پلاس گوی سبقت را در  این بخش از رقیب خود ربوده است. در طراحی داخلی دنا پلاس ترکیبی جذاب از چوب و پلاستیک مشاهده می‌کنید، این در حالی است که داخلِ کابین تارا بسیار ساده و بدون هیچ تزئین خاصی است.

دنا پلاس و تارا، هر دو دارای سایز کابینِ مناسبی هستند و فضای صندلی‌های پشت نیز بسیار باز است و افراد قد بلند می‌توانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند. تنها نکته مثبت تارا نسبت به دنا پلاس، حجم بیشتر صندوق عقب است.

  • ۶۴۰ لیتر فضا در صندوق‌عقب تارا
  • ۵۰۰ لیتر فضا در صندوق‌عقب دنا پلاس

در بخش طراحی داخلی نیز، باز هم می‌توان دنا پلاس را انتخاب کرد و تنها مزیت تارا نسبت به این خودرو، داشتن فضای بیشتر در صندوق‌عقب است. بنابراین، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که آیا فضای بیشتر در صندوق‌عقب برای شما مهم است یا داشتن طراحی شیک و جذاب داخل خودرو.

مقایسه امکانات و آپشن‌های تارا با دنا پلاس

آنچه در خودروهای خارجی خصوصا خودروهای چینی در بازار به‌عنوان آپشن وجود دارد، معمولا کمتر در خودروهای داخلی دیده می‌شود. اما با این حال، باز هم این دو سدان ایرانی دارای برخی امکانات رفاهی و آپشن‌های کاربردی هستند. برخی از امکاناتی که در دنا پلاس وجود دارد عبارت‌اند از:

  • کروز کنترل، سانروف، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم ۸ حالته برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، چراغ بدرقه، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر، تهویه اتوماتیک دارای دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، دو یا چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز دیسکی عقب

برخی از امکاناتی که در تارا وجود دارد عبارت‌اند از:

  • کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو، رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، بالابرهای برقی شیشه، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، مه‌شکن‌های جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ بدرقه، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و EBD همراه با سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

بررسی این امکانات و آپشن‌ها نشان می‌دهد که این دو خودرو در امکانات رفاهی در یک سطح قرار دارند و برای انتخاب از میان آنها، باید سراغ مقایسه‌ی گزینه‌ها و بخش‌های دیگر رفت.

مقایسه فنی تارا با دنا پلاس

برای بسیاری از افراد شتاب، سرعت، موتور و بخش‌های فنی خودرو، از اهمیت بیشتری نسبت به بخش ظاهری برخوردار است و همیشه به دنبال مقایسه فنی بین خودروها هستند. در مقایسه فنی بین دو خودروی تارا و دنا پلاس و بررسی مشخصات هر دو خودرو، می‌توان نتیجه گرفت که دنا پلاس یک سروگردن از تارا بالاتر است و این به دلیل قدرت پیشرانه‌های هر دو خودرو است. اما ناگفته نماند که تارا در بحثِ سیستم تعلیق و سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و همین موضوع به راننده حس امنیت بیشتری در رانندگی می‌دهد.

مقایسه تارا با دنا پلاس مقایسه تارا با دنا پلاس

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، دنا پلاس و تارا دارای پیشرانه یکسانی هستند، اما حجم موتور دنا پلاس نسبت به تارا بیشتر است. علاوه بر این، حداکثر قدرت دنا پلاس با این موتور، ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر است، که این رقم‌ها برای تارا ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر است.

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس برابر با ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر است. این در حالی است که، مصرف سوخت ترکیبی تارا ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر است و همین موضوع باعث شده که این خودرو اقتصادی‌تر از دنا پلاس شود. نکته مهم در مقایسه دنا پلاس و تارا، شتاب این دو خودرو است که عملا خودروی تارا با شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه حرفی برای گفتن در مقابل شتاب ۱۰ ثانیه‌ای دنا پلاس ندارد.

در جدول زیر می‌توانید تمام مشخصات فنی این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

مدل خودرو دنا پلاس تارا
پیشرانه ۴ عدد سیلندر توربو شارژر و آرایش خطی سیلندرها ۴ سیلندر تنفس طبیعی و آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور ۱۶۴۵ ۱۵۸۷
حداکثر قدرت ۱۵۰  اسب بخار در ۵۵۰۰ دور ۱۱۳  اسب بخار در ۵۸۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۲۱۵  نیوتن‌متر در ۲۲۰۰– ۴۸۰۰ دور ۱۴۴  نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور
گیربکس ۶  سرعته خودکار با قابلیت تیپ ترونیک

دارا بودن حالات برفی و اسپرت

۶  سرعته خودکار با قابلیت تیپ ترونیک

دارا بودن حالات برفی و اسپرت

مصرف سوخت (ترکیبی) ۸.۱  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب (صفرتاصد) ۱۰.۵ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت

مقایسه تجربه رانندگی در تارا با دنا پلاس

تجربه رانندگی در دو خودروی تارا و دنا پلاس بسیار متفاوت از هم است. به‌عنوان مثال، برای افرادی که به دنبال رانندگی با خودروی لوکس‌تر هستند و طراحیِ داخلی خودرو برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می‌کنیم که دنا پلاس را انتخاب کنند؛ چرا با نشستن پشت فرمان این خودرو، از بودن در این فضا لذت خواهند برد. اما رانندگی با تارا راحت‌تر از دنا پلاس است و دلیل آن نیز، تسلط بر بدنه خودرو و ابعاد آن، صندلی‌های مناسب‌تر و راحت‌تر و همچنین فرمان آن است که حسی خوب به راننده می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی خودروها دارند و بعضا این مشکل تجربه رانندگی با آن خودرو را به تجربه‌ای بد تبدیل می‌کند، صدای داخل کابین هنگام رانندگی است. از نظر صدای داخل کابین، هر دو خودرو مشکلی ندارند اما می‌توان تارا را از این منظر قوی‌تر از دنا در نظر گرفت.

از جهت هندلینگ نیز، تارا نسبت به دنا پلاس برتری دارد. تست ترمزهای هر دو خودرو نیز قابل قبول بوده است و به همین خاطر، رانندگی با آنها از این جهت با مشکلی همراه نخواهد بود.

مقایسه تارا با دنا پلاس

با توجه به تمام مواردی که در بالا عنوان کردیم، می‌توان گفت که تارا در این بخش عملکرد بهترین نسبت به دنا پلاس دارد و تنها نکات منفی این خودرو نسبت به دنا پلاس در امر تجربه رانندگی، ابتدا طراحی فضای داخلی خودرو و بعد خشک‌تر بودن سیستم تعلیق این خودرو است که باعث می‌شود در جاده‌های ناهموار، رانندگی با این خودرو سخت شود.

مقایسه ایمنی تارا با دنا پلاس

تارا و دنا پلاس، هر دو از ترمزهای دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنک‌شونده)، ترمز ABS +EBD و ۴ ایربگ بهره می‌برند. اما تنها تفاوت این دو خودرو از نظر سیستم ترمز، این است که تارا به سیستم‌های ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است و همین موضوع باعث شده که ایمنی این خودرو نسبت به دنا پلاس بیشتر شود. در جدول زیر می‌توانید امکانات ایمنی هر کدام از این خودروها را مشاهده کنید:

تجهیزات دنا پلاس تارا
ایمنی کنترل شروع حرکت در سربالایی
کیسه هوا ۴ عدد (راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو) ۴ عدد (راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو)
سیستم پایداری و ترمز ترمز عقب دیسکی

ترمز ضد قفل (ABS)

ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

ترمز عقب دیسکی

ترمز ضدقفل (ABS)

ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده

ترمز کمکی (HBA)

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

کنترل کشش (TCS)

کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)

مقایسه قیمتی دنا پلاس و تارا

تارا و دنا پلاس، هر دو سدان‌های اقتصادی از خودروسازی ایران خودرو هستند و از نظر قیمت، تفاوت چندان زیادی با هم ندارند. جدول زیر تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد این دو خودرو را نشان می‌دهد.

مدل خودرو دنا پلاس تارا
قیمت کارخانه ۳۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳۹۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان
قیمت بازار آزاد ۶۲۱ میلیون تومان ۶۴۵ میلیون تومان (دستی)

۷۵۰ میلیون تومان (اتومات)

در جدول بالا مشاهده می‌کنید که قیمت تارا اتوماتیک و قیمت تارا دنده ای در بازار آزاد، حدود صد میلیون تفاوت دارد و این میزان تفاوت به دلیل وجود برخی امکانات و تغییر در بحث فنی و ظاهری خودرو است.

تارا دستی بخریم یا دنا پلاس

برای انتخاب از بین این دو خودرو، ابتدا باید اولویت‌های خود را از خرید خودرو مشخص کنید. اگر به دنبال خودرویی شیک و جادار هستید، مسلما می‌توانید سراغ خرید دنا پلاس بروید. بنابراین، بسته به سلیقه خود می‌توانید خودروی قشنگ‌تر را انتخاب کنید. اما اگر هدف شما از خرید خودرو، ایمنی و رانندگی آرام‌تر است، تارا در این بخش عملکردی بهتری داشته است و مسلما ایمنی بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این، تارا از نظر میزان فضای داخل صندوق‌عقب هم بهتر از دنا پلاس است و اگر این مورد برای شما اهمیت دارد، می‌توانید این خودرو را در اولویت خرید خود قرار دهید.

اما از نظر مشخصات فنی، در بررسی دنا پلاس مشخص شد که این خودرو از بسیاری از جهات نسبت به تارا برتری دارد و اگر به سرعت، شتاب، موتور و این موارد اهمیت می‌دهید، شک نکنید که دنا پلاس می‌تواند انتخاب شما برای خرید باشد.

در مجموع، این دو خودرو از بسیاری از جهات شباهت‌های بسیاری با هم دارند و به همین خاطر نمی‌توان آنها را رقیبی سرسخت برای هم دانست. اما در نهایت، می‌توان برنده نهایی این نبرد برابر را، با اختلاف اندک دنا پلاس دانست.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.